Re: Fietstochten van "Le Grimpeur"
Geplaatst: 10 mar 2014 21:33
'Le Grimpeur' goes tubeless (vervolg)
Na een koude nacht (er lag in onze tuin weer ijs in de drinkbak voor de vogels), voelde het vanmorgen al snel erg aangenaam aan. Dat kwam waarschijnlijk omdat er nauwelijks wind stond. En dan begint het natuurlijk meteen te kriebelen. Dus was het besluit om niet naar de live reportage van Paris-Nice 2014 te gaan kijken, doch weer te gaan fietsen, ook snel genomen. De Lynskey gepakt, flink gegeten en op pad . In het weerbericht had ik wel gezien dat de wind in de loop van de middag wat aan zou trekken en bovendien naar noordelijke richtingen zou gaan draaien. Een goede reden om de Noord-Veluwe als fietsdoel te kiezen. Dan zou ik mijn wielen met tubeless banden meteen even uit kunnen proberen op een klinkerweggetje hier in de buurt. Dus de stad uit gefietst richting Hoenderloo en net buiten de bebouwde kom rechtsaf de Hoogbuurlose weg op. Dat betekent al snel vals plat en na het viaduct over de A1 wordt het zelfs licht klimmen (goede training ). Op de kruising vlak voor Radio Kootwijk weer rechtsaf, de Alverschotense weg op. Deze weg, die flink daalt, is na het viaduct over de A1 geplaveid met ouderwetse klinkertjes. Die klinkertjes liggen er niet meer echt mooi vlak bij, waardoor het doorgaans een grote tril- en rammelpartij is als je richting Assel naar beneden suist. Ik was uiteraard benieuwd hoe dat met de tubeless banden en 6 bar aan zou voelen. Dat voelt dus héél anders! De weg wordt natuurlijk geen 'biljartlaken', maar ik reed er veel soepeler over. Of het alleen door de banden komt, of door de lage bandenspanning, weet ik natuurlijk niet. Ik houd het er maar op dat het de combinatie is, maar voelbaar was het in elk geval wel en dus in positieve zin .
De Alverschotense weg bij Assel:
Detail van het wegdek van de Alverschotense weg:
Over de spoorlijn in Assel rechtsaf en verder over de Asselsche Heide (altijd mooi!) naar Hoog Soeren. Na dit 'dorpje' (buurtschap?) ben ik langs Hotel Oranjeoord via de Kampsteeg richting de N344 gefietst. Vervolgens een stuk over het fietspad langs die N344 en na een paar kilometer ben ik rechtsaf gegaan, om via de Aardhuisweg (ook altijd mooi en erg geaccidenteerd, vooral in de andere richting voelbaar!) richting Uddel te rijden. Onderweg heb ik even een plaatje geschoten van de nog kale natuur hier (in de steden en dorpen is de lente duidelijker waarneembaar dan buiten in de vrije natuur, daar is het nog te vroeg voor).
Langs de Aardhuisweg, tussen de N344 en Uddel:
Uddel is, sorry voor de mensen die daar wonen, oninteressant en een dooie boel. Dus maar snel richting Garderen gefietst. Dat betekent ook weer even klimmen tegen de Solse Berg op. In Garderen ben ik richting Speuld gegaan en zo kwam ik op de N302, die je uiteindelijk naar Harderwijk brengt. Zo ver ben ik niet doorgereden, want net voorbij de afslag (rotonde) naar Ermelo ben ik rechtsaf richting Leuvenum, langs Hotel Restaurant De Zwarte Boer, naar Staverden gefietst. Rijdend langs de N302 was de naar noord gedraaide wind trouwens goed voelbaar en was het gedaan met het echt aangename 'lentegevoel', want werd het een stuk frisser. Na Leuvenum ging het echter weer richting zuiden en kwam het 'voorjaargevoel' gelukkig weer terug . Tijdens het schieten van een plaatje op het Landgoed Staverden (bij het kasteel) stond ik echt in de warmte van de zon te genieten.
Op het Landgoed Staverden (Het Geldersch Landschap) bij het kasteel (op de achtergrond nog net zichtbaar):
En 7 km verder was ik alweer in Uddel. Daar ben ik terug gereden zoals ik gekomen was. Dat betekende nu dus de altijd lastige klim vanuit Uddel over de Aardhuisweg naar de N344. Maar ook dat is een goede training. Ja, je moet je motivatie toch ergens aan ontlenen . In Hoog Soeren stuitte ik nog op een leuke service van onze ANWB.
Niet nodig voor tubeless-rijders :
Na Hoog Soeren kon ik in de enigszins bochtige afdaling naar de Asselsche Heide mooi even de Tricons testen bij een kleine 50 km/u. Voelde goed aan. Dan de laatste klim van de dag, namelijk de Alverschotense weg richting Hoog Buurlo. Dat is toch ook een soort kuitenbijtertje, tenminste het stuk tot aan het viaduct over de A1. Vervolgens nog proberen op de Hoogbuurlose Weg het gemiddelde nog wat op te vijzelen, om uiteindelijk op een ritje van 80,5 km uit te komen. Ik ben wel weer tevreden met deze mooie fietsdag. En m'n eerste kennismaking met tubeless banden is ook goed bevallen, zowel qua montage als qua rijden. Eens kijken of het lukt om de komende dagen mijn Planet X weer op te bouwen, want die ligt nog nagenoeg geheel uit elkaar. Voorlopig genoeg te doen dus...
Na een koude nacht (er lag in onze tuin weer ijs in de drinkbak voor de vogels), voelde het vanmorgen al snel erg aangenaam aan. Dat kwam waarschijnlijk omdat er nauwelijks wind stond. En dan begint het natuurlijk meteen te kriebelen. Dus was het besluit om niet naar de live reportage van Paris-Nice 2014 te gaan kijken, doch weer te gaan fietsen, ook snel genomen. De Lynskey gepakt, flink gegeten en op pad . In het weerbericht had ik wel gezien dat de wind in de loop van de middag wat aan zou trekken en bovendien naar noordelijke richtingen zou gaan draaien. Een goede reden om de Noord-Veluwe als fietsdoel te kiezen. Dan zou ik mijn wielen met tubeless banden meteen even uit kunnen proberen op een klinkerweggetje hier in de buurt. Dus de stad uit gefietst richting Hoenderloo en net buiten de bebouwde kom rechtsaf de Hoogbuurlose weg op. Dat betekent al snel vals plat en na het viaduct over de A1 wordt het zelfs licht klimmen (goede training ). Op de kruising vlak voor Radio Kootwijk weer rechtsaf, de Alverschotense weg op. Deze weg, die flink daalt, is na het viaduct over de A1 geplaveid met ouderwetse klinkertjes. Die klinkertjes liggen er niet meer echt mooi vlak bij, waardoor het doorgaans een grote tril- en rammelpartij is als je richting Assel naar beneden suist. Ik was uiteraard benieuwd hoe dat met de tubeless banden en 6 bar aan zou voelen. Dat voelt dus héél anders! De weg wordt natuurlijk geen 'biljartlaken', maar ik reed er veel soepeler over. Of het alleen door de banden komt, of door de lage bandenspanning, weet ik natuurlijk niet. Ik houd het er maar op dat het de combinatie is, maar voelbaar was het in elk geval wel en dus in positieve zin .
De Alverschotense weg bij Assel:
Detail van het wegdek van de Alverschotense weg:
Over de spoorlijn in Assel rechtsaf en verder over de Asselsche Heide (altijd mooi!) naar Hoog Soeren. Na dit 'dorpje' (buurtschap?) ben ik langs Hotel Oranjeoord via de Kampsteeg richting de N344 gefietst. Vervolgens een stuk over het fietspad langs die N344 en na een paar kilometer ben ik rechtsaf gegaan, om via de Aardhuisweg (ook altijd mooi en erg geaccidenteerd, vooral in de andere richting voelbaar!) richting Uddel te rijden. Onderweg heb ik even een plaatje geschoten van de nog kale natuur hier (in de steden en dorpen is de lente duidelijker waarneembaar dan buiten in de vrije natuur, daar is het nog te vroeg voor).
Langs de Aardhuisweg, tussen de N344 en Uddel:
Uddel is, sorry voor de mensen die daar wonen, oninteressant en een dooie boel. Dus maar snel richting Garderen gefietst. Dat betekent ook weer even klimmen tegen de Solse Berg op. In Garderen ben ik richting Speuld gegaan en zo kwam ik op de N302, die je uiteindelijk naar Harderwijk brengt. Zo ver ben ik niet doorgereden, want net voorbij de afslag (rotonde) naar Ermelo ben ik rechtsaf richting Leuvenum, langs Hotel Restaurant De Zwarte Boer, naar Staverden gefietst. Rijdend langs de N302 was de naar noord gedraaide wind trouwens goed voelbaar en was het gedaan met het echt aangename 'lentegevoel', want werd het een stuk frisser. Na Leuvenum ging het echter weer richting zuiden en kwam het 'voorjaargevoel' gelukkig weer terug . Tijdens het schieten van een plaatje op het Landgoed Staverden (bij het kasteel) stond ik echt in de warmte van de zon te genieten.
Op het Landgoed Staverden (Het Geldersch Landschap) bij het kasteel (op de achtergrond nog net zichtbaar):
En 7 km verder was ik alweer in Uddel. Daar ben ik terug gereden zoals ik gekomen was. Dat betekende nu dus de altijd lastige klim vanuit Uddel over de Aardhuisweg naar de N344. Maar ook dat is een goede training. Ja, je moet je motivatie toch ergens aan ontlenen . In Hoog Soeren stuitte ik nog op een leuke service van onze ANWB.
Niet nodig voor tubeless-rijders :
Na Hoog Soeren kon ik in de enigszins bochtige afdaling naar de Asselsche Heide mooi even de Tricons testen bij een kleine 50 km/u. Voelde goed aan. Dan de laatste klim van de dag, namelijk de Alverschotense weg richting Hoog Buurlo. Dat is toch ook een soort kuitenbijtertje, tenminste het stuk tot aan het viaduct over de A1. Vervolgens nog proberen op de Hoogbuurlose Weg het gemiddelde nog wat op te vijzelen, om uiteindelijk op een ritje van 80,5 km uit te komen. Ik ben wel weer tevreden met deze mooie fietsdag. En m'n eerste kennismaking met tubeless banden is ook goed bevallen, zowel qua montage als qua rijden. Eens kijken of het lukt om de komende dagen mijn Planet X weer op te bouwen, want die ligt nog nagenoeg geheel uit elkaar. Voorlopig genoeg te doen dus...