DC schreef:
Ik vind veiligheid een tweesnijdend zwaard. Veiligheid kan ook repressie worden. Ik wil best dingen afdwingen, maar dan moet het duidelijk nut bieden:
Licht op de fiets, remmen op je fiets, niet door rood rijden, een pot helm, etc.
reflecterende kleding, banden, velgen, niet sms'en, niet tegen de stroom in fietsen, niet met zijn drieen naast elkaar, etc.
Echter bovenstaand klinkt nogal obligaat en heeft meer betrekking op openbaar verkeer dan het betrekking heeft op het wielrennen. Dus om de discussie even terug naar het wielrennen; hoe kun je de wedstrijdsport wielrennen qua veiligheid verbeteren, heb je daar zelf ook idee voor? Ik vind bijvoorbeeld bredere banden best wel een leuk voorbeeld die een snelle kleine verbetering geeft. Wat is er op tegen? UCI zit vol met dit soort regeltjes..... simpel in te voeren en de toegankelijkheid van de sport komt er niet mee in gevaar. Hetzelfde geldt verbeterde schuurvaste kleding en helm, wat heeft de ontwikkeling daarvan nou in bs-naam invloed op de toegankelijkheid?
DC schreef:
Een integraal helm is ook wel nuttig, maar beinvloed de beleving heel erg. Je ademt in je kinbakje, het benadeelt drinken en eten. En waar ligt de grens?
Waar de grens ligt zie je vanzelf wel als er door de wet- of regelgeving een grens wordt getrokken. En als iedereen het doet ben je ook geen buitenbeentje. Herinner je de invoering van de eerste pothelmen nog en wat een strubbeling dat gaf in de acceptatie?
Een integraalhelm lijkt me ook iets overdreven, ook al zijn ze kennelijk al ontwikkeld. Dan moet er ook gebruikservaring zijn, hoe bevallen ze, zijn de kaakdelen makkelijk weg te klappen als je wilt eten, etc?
Ik zie meer in een rondere vorm met vizier met de mond en kaak vrij (schedelbasisfractuur is vaak fataler dan een gebroken neus of kaak). Het lijkt me dat een rondere vorm betere raaklijnen maakt bij een willekeurige inslag. Met het skeeleren zie je ook wel eens van die weggeschuurde hoofdjes, of wielrenners die opeens een oor missen als ze met hoge snelheid over het asfalt schrapen. Een vorm die dichter de contouren van het hoofd volgt om de klap te verplaatsen en te verdelen, doch een zeker afstand tot de schedel heeft om de klap te kunnen absorberen. Wellicht resulteert het in een vreemde ei-vorm, so what, elke sport heeft zo zijn eigenaardigheden.
Zonet nog even met mijn helm tegen de muur gestaan. Geen greintje beveiliging in het aangezicht. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat de huidige fietshelmen bij een frontale inslag juist averechts werken; het doorrollen zou door de helm kunnen worden tegengewerkt als je met je kaak op het asfalt stuitert. Een rond aansluitend vizier zou de eerste klap kunnen opvangen en de valbeweging kunnen leiden naar de zijkanten ofzo. Verder zou het ook een helm moeten zijn met meer padding en daardoor een grotere/zwaardere helm. Het moet natuurlijk geen zware dichte motorhelm te worden, maar als ik het verschil zie tussen mijn tt-helm en gewone helm dan sluit die tt-helm een groter deel van mijn gezicht af. Nadeel is wel dat ik dan minder omgevingsgeluid hoor, dus daar moeten nog wat gaten bij J.
Nogmaals ik ben geen technicus, zit een beetje luidop te denken, maar je zou toch met crashpoppen kunnen onderzoeken hoe het aangezicht (oogkassen, neus, voorhoofd) en de zijkant van je schedel (oren, slaap) beter beschermt kan worden. En er zal ook wel voldoende knowhow bij andere sporten te halen zijn. Kun je later wel dan niet beoordelen of er een goed ventilerende variant van te maken is en of het de toegankelijkheid van de sport in gevaar brengt. De huidige ontwikkeling lijkt iig stil te staan, tijd voor wat beweging.
[img=
http://www.myrelaxplace.com/wp-content/ ... cord4a.jpg]
Je zou dan alsnog gradaties in de regelgeving kunnen brengen. Zwaardere eisen bij de wedstrijdsport (want meer risicos en hogere snelheden, wedstrijdhelm?) en lichtere, beter uitvoerbare eisen voor cyclos en openbaar wielerverkeer (toeristenhelm?). Mooiste is natuurlijk dat de (europese) politiek duidelijke keuzes voor wielrenners maakt. Heb je geen discussies en kun je mooi Herman Van Rompuy en consorten de schuld geven.