Pagina 12 van 125

Geplaatst: 08 jan 2011 23:55
door swoosh
iamx12 schreef:Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?


Vanwege een juiste trapfrequentie.
Fietsen met een zwaar verzet gaat ten koste van het duurvermogen.
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

Geplaatst: 09 jan 2011 00:12
door iamx12
Ik heb inderdaad een 12-25 cassette er op liggen met de verhoudingen: 12-13-15-17-19-21-23-25. Ik denk juist dat ik nog een hoop kracht moet ontwikkelen.

Meestal rij ik dan op de 53x17 tot en met 53x12. En met snelheden tussen de 30 á 35 km/u afgezien van stukken met zeer veel wind tegen en sprinten. Gok zo op een trapfrequentie tussen de 70 - 80 rpm.

Geplaatst: 09 jan 2011 00:27
door eelcoz
iamx12 schreef:Ik heb inderdaad een 12-25 cassette er op liggen met de verhoudingen: 12-13-15-17-19-21-23-25. Ik denk juist dat ik nog een hoop kracht moet ontwikkelen.

Meestal rij ik dan op de 53x17 tot en met 53x12. En met snelheden tussen de 30 á 35 km/u afgezien van stukken met zeer veel wind tegen en sprinten. Gok zo op een trapfrequentie tussen de 70 - 80 rpm.


Dat laatste zou je uit kunnen rekenen, nl. hier:

http://www.fiets.nl/verzettentabel.asp

Uitgaande van een trapfrequentie van 75 rpm zou je dan op de 53x12 29.4 km/h rijden en op de 53x17 41.6 km/h.

Voor rijden op het vlakke ligt je trapfrequentie trouwens wel vrij laag. Bij duurtrainingen hou ik altijd een rpm van 90 a 100 aan.

Geplaatst: 09 jan 2011 09:28
door spiritwetteren
eelcoz schreef:
iamx12 schreef:Uitgaande van een trapfrequentie van 75 rpm zou je dan op de 53x12 29.4 km/h rijden en op de 53x17 41.6 km/h.

Voor rijden op het vlakke ligt je trapfrequentie trouwens wel vrij laag. Bij duurtrainingen hou ik altijd een rpm van 90 a 100 aan.


Dat ge met 53 x 17 rapper rijdt dan met 53 x 12 aan 75 rpm begrijp ik niet.

Geplaatst: 09 jan 2011 09:35
door havana
Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Heel simpel, omdat veel forumleden met 95 - 105 rpm rijden. Als je dan ook nog eens een extensieve duurtraining uitvoert (het gros van de trainingen voor velen), dan ontkom je niet aan het binnenblad, of je moet heel veel talent hebben of met een idiote kettinglijn willen rijden.

Geplaatst: 09 jan 2011 11:02
door eelcoz
SpiritWetteren schreef:
eelcoz schreef:
iamx12 schreef:Uitgaande van een trapfrequentie van 75 rpm zou je dan op de 53x12 29.4 km/h rijden en op de 53x17 41.6 km/h.

Voor rijden op het vlakke ligt je trapfrequentie trouwens wel vrij laag. Bij duurtrainingen hou ik altijd een rpm van 90 a 100 aan.


Dat ge met 53 x 17 rapper rijdt dan met 53 x 12 aan 75 rpm begrijp ik niet.


Je hebt gelijk. Ik heb ze per ongeluk omgedraaid.

Geplaatst: 09 jan 2011 11:30
door benvdv
Op deze site (die ongetwijfeld hier al voorbij gekomen is) kan je je verzetten nog beter bij elkaar zoeken. Ik heb voor mezelf al prima combi gevonden:

Ritzelrechner

Klein detail, moet er nog wel mee gaan fietsen. Krijg bij mijn fiets (compact) een 11-28 (als bergverzet), en neem voor in Nederland een 11-23. Dan heb je iig geen gaten bij de 35km/h (vanwege de 16). Een andere pion heb je er zo opgezet en bovendien neemt ook de levensduur van de ketting en dus omgekeerd ook je tandwielen ontzettend toe.

Geplaatst: 09 jan 2011 12:04
door amclassic-fan
Dat laatste klopt toch echt niet, je ketting gaat echt niet langer mee als je met 2 cassettes rijdt. En de cassettes gaan juist minder lang mee, want je bent relatief meer tijd met een versleten ketting aan 't rijden.

Geplaatst: 09 jan 2011 13:11
door benvdv
Amclassic-fan schreef:Dat laatste klopt toch echt niet, je ketting gaat echt niet langer mee als je met 2 cassettes rijdt. En de cassettes gaan juist minder lang mee, want je bent relatief meer tijd met een versleten ketting aan 't rijden.


Ok, dat wist ik niet. Kan je daar wat meer over vertellen?
(Zou ik dan de ketting bij de 'bijbehorende' cassette moeten houden om de duurdere cassettes te sparen?)

Geplaatst: 09 jan 2011 14:31
door Theo V
Ik heb gelezen dat het juist andersom is, meerdere kettingen verlengen de levensduur van de cassette.
Maar ik heb het zelf nooit geprobeerd dus heb ik er geen ervaring mee.

Geplaatst: 09 jan 2011 15:32
door havana
Het omgekeerde is inderdaad waar, je bladen/cassette gaan veel langer mee als je de ketting regelmatig (iedere 3000 km) vervangt.

Geplaatst: 09 jan 2011 16:34
door iamx12
hmmmm... zo juist een ritje gemaakt met een hoge frequentie. maar dat kan toch niet gezond zijn? ik weet dat armstrong daar groot mee geworden is maar toch. Met een hartslag van 180, jezelf rondtrappen totdat je een ons weegt om bijna 30 km/u te halen gaat toch nergens over?

Ik ben zeker geen supertalent maar rij nu al drie jaar met gemak 100 km en veel meer op de 53x12 tot en met 53x17 op m'n triple en dat gaat me goed af met snelheden tussen de 30 en 40 km/u - 70-80rpm. En dat levert geen te schuine kettinglijn. Dat zal pas bij 53x21 gok ik zo.

Wat is dan het grote nut van een hoge frequentie op binnenblad?