Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2017

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2017 06:58

Ik twijfel echt meer en meer aan de intenties van de jury.... ik heb alleen een milde reactie van Cav gezien, geen scheldpartij en nu ook Greipel...

"Soms zou ik eerst de beelden goed terug moeten kijken voordat ik iets roep. Mijn excuses aan Peter. Ik denk dat de beslissing van de jury te zwaar is", zei Greipel op Twitter.
Less is bore

paliri
Forum-lid

paliri 05 jul 2017 07:53

De tour heeft dit soort incidenten nodig.....zoals Zonneveld al zei ik ga niet naar groeiend gras kijken...Tour is een karikatuur van zichzelf geworden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2017 08:15

daniel1975 schreef: 05 jul 2017 01:12 Ik vind het gewoon niet passen in een reeks met andere incidenten die in het verleden in de sprint zijn gebeurd.
En ondanks dat het niet uit moet maken wat Cav in het verleden heeft gedaan is het wel typisch dat hij er vrijwel altijd mee weg kwam en nu Sagan niet.
Slechte beslissing!
Als we op die manier in een cirkeltje blijven redeneren gaat het van kwaad tot erger. Prima om Sagan eruit te gooien, maar dan moet de jury wel consequent zijn.

Lijkt mij een stuk handiger als ze aan het begin van het seizoen dan beginnen om strenger (en consequenter) te zijn ipv tijdens de Tour als de hele wereld mee kijkt. Dan kan iedereen er even aanwennen dat ze voortaan rechtdoor moeten sprinten. Strenger naleven van de regels zou voor sommige sprinters een groot voordeel zijn, iemand als Greipel zie je niet snel kwakken en in gaten duiken die er niet zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2017 08:20

Hoe zit het dan met Demare, net een tel later? Die komt van de hekken naar zo ongeveer het midden van de weg, waarbij Bouhanni maar net aan overeind blijft.
Sprinten in een rechte lijn (binnen wat kaders)? Of part of the game, want Demare was duidelijk sneller en voor op Bouhanni, dus dat hij van zijn lijn af naar het midden stuurt moet degene schuin achter hem maar mee dealen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jul 2017 08:35

De tour maakt zichzelf weer eens compleet belachelijk. Het lijkt wel alsof het elk jaar gekker moet. Froome een berg op laten rennen omdat ze domweg vertikken hekken te zetten en nu weer een idiote jury beslissing. Dat we nog naar die koers kijken,......... bijna te zot voor woorden.

Cav doet iets onmogelijk doms en komt ten aanval omdat hij aan 65 kmh zichzelf door een niet-bestaand gat probeert te wurmen. Daarom valt hij. Niet door die elleboog van Sagan, die overigens wel fout is en ook straf verdient maar uit de tour worden gesmeten, slaat natuurlijk weer nergens op. De echt goede straf bestaat overigens niet. Je kunt de tour uit worden gezet (=zware straf en effectief) of je kunt een tijdstraf krijgen en een deklassering in dag-etappe. Maar dat laatste is geen straf! Of je nu tweede wordt, 19de of 113ste, het zal een sprinter een rotzorg zijn. Alleen winst telt. Een echte straf, zonder iemand meteen uit de tour te gooien, is het verbieden om in de komende een, twee of drie vlakke etappe's hem mee te laren sprinten. Dat doet pijn want je moet wachten totdat je weer in actie kunt komen. Een soort van schorsing van een paar wedstrijden zoals je dat bij voetbal ziet.

En er wordt hier weinig geschreven over de actie van Démare en dat is opvallend. Bijna iedereen heeft het over Cav en Sagan maar we hebben ook allemaal kunnen zien dat Démare van zijn lijn afwijkt en dat Bouhani met kunst en vliegwerk nog net overeind kan blijven. Démare is nog fouter bezig dan Sagan en had in mijn optiek even hard gestraft mogen worden.
Live fast; die young. mijn blog

Roaldinio
Forum-lid

Roaldinio 05 jul 2017 08:39

Demare is een fransman...

Cav had ook gewoon in zijn remmen kunnen knijpen aangezien hij dit toch nooit meer ging winnen...

Maargoed. Het is weer het geval dat de tour na de eerste paar dagen eigenlijk al niet meer leuk is om naar te kijken. So what's next?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jul 2017 08:55

Sterke reactie van Rob en mooie kijk op het hele plaatje! Ik vind die straf echt briljant gevonden.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 05 jul 2017 09:01

Oorspronkelijk was Sagan 80 punten voor de groene trui afgepakt. Dat was zijn straf als sprinter.

drpaul
Forum-lid

drpaul 05 jul 2017 09:10

Tja, in the heat of the moment gebeuren dingen bij sporters, die voor buitenstaanders op allerlei manier te interpreteren zijn. Wil je een goede beslissing kunnen maken, dan heb je videobeelden nodig van diverse hoeken. Het shot van de helicopter geeft het idee dat Sagan een elleboogstoot uitdeelt, maar het vertraagde beeld van voren laat een ander verhaal zien.

En dat maakt dat bij mij een enorme irritatie oproept richting de jury. De juryvoorzitter van de UCI geeft aan dat Sagan een elleboogstoot geeft en Cav daardoor valt. Maar beelden van voor wijzen dus anders uit. Het feit dat dus op basis van een foute beoordeling, een wielrenner uit de Tour wordt gezet, is absoluut niet meer van deze tijd.

Ja, Sagan week fors van zijn lijn af en mede daardoor kwam Cav in het gedrang (nog los van het feit dat Cav door een ruimte wou waar geen ruimte meer was, en dan moet je inhouden). Dat verdient een straf, zoals naar laatste plek zetten. Maar dan zou Demare ook terug gezet moeten worden, omdat hij plots 2-3 meter naar links ging, en Bouhanni zowat van zijn fiets reed (wanneer die 10cm verder naar voren had gezeten was dat ook een crash geweest). Dus een gevalletje meten met 2 maten door de UCI-jury. Maar ja, Frankrijk, Tour, Fransman, tricolore, eerste in 11 jaar, groen, en had ik als iets met Frans genoemd??

En als zelfs insiders als Robbie McEwen en Andre Greipel aangeven dat de straf buitenproportioneel was, dan moet de UCI (ASO staat deze keer buiten kijf, die gaan daar niet over) de beslissing terugdraaien. Maar als ik iets weet uit andere fietsdisciplines over wat de UCI nooit zal doen.....

Ik ben er bang voor dat er nu een regen van protesten van rijders en teammanagers gaat komen in de komende ritten. Wil de UCI dan nog consequent blijven (en doen ze dat vanaf nu, dan is dat ook goed), zullen er geen 190 man in Parijs arriveren....

For the record: ik ben liefhebber van zowel Sagan als Cav, dus niet bevooroordeeld op dat gebied.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 05 jul 2017 09:21

Na nog een paar keer de slomo's bekeken te hebben vind ik het ook niet terecht dat Sagan is gediskwalificeerd.

Cavendish is ook niet netjes bezig, hij probeert Sagan aan de kant te koppen of, als je hem het voordeel van de twijfel wilt geven, hij is aan het vallen en komt daardoor met zijn hoofd op de schouder van Sagan.

Vervolgens gooit Sagan zijn elleboog uit (in het luchtledige), in het ergste geval om de deur dicht te doen, en in het gunstigste geval om balans te houden. Ik neig naar het laatste, want je ziet hem ook zijn hele gewicht verplaatsen om in balans te blijven.
In geen geval is er dus sprake van een kwak uitgedeeld door Sagan met als doel om Cavendish de hekken in te werken.

De eerste straf was dus terecht, en waarom ze hem hebben aangepast (waarom kan dat uberhaubt?) is mij een raadsel, want in de slomo beelden zie je heel duidelijk dat Cavendish al scheef in de hekken hangt op het moment van het elleboogje.

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 05 jul 2017 09:26

amclassic-fan schreef: 05 jul 2017 08:15
daniel1975 schreef: 05 jul 2017 01:12 Ik vind het gewoon niet passen in een reeks met andere incidenten die in het verleden in de sprint zijn gebeurd.
En ondanks dat het niet uit moet maken wat Cav in het verleden heeft gedaan is het wel typisch dat hij er vrijwel altijd mee weg kwam en nu Sagan niet.
Slechte beslissing!
Als we op die manier in een cirkeltje blijven redeneren gaat het van kwaad tot erger. Prima om Sagan eruit te gooien, maar dan moet de jury wel consequent zijn.

Lijkt mij een stuk handiger als ze aan het begin van het seizoen dan beginnen om strenger (en consequenter) te zijn ipv tijdens de Tour als de hele wereld mee kijkt. Dan kan iedereen er even aanwennen dat ze voortaan rechtdoor moeten sprinten. Strenger naleven van de regels zou voor sommige sprinters een groot voordeel zijn, iemand als Greipel zie je niet snel kwakken en in gaten duiken die er niet zijn.
Maar juist door Demare nu niet te straffen maken ze zichzelf toch al belachelijk? Ze laten gelijk zien hoe inconsequent ze zijn. Dat ze Sagan straffen (mijn inziens te zwaar, maar ok) prima, maar trek dan gelijk de lijn door. Nu weet je de volgende keer weer niet wat mag, Demare week nog veel meer van zijn lijn af en reed bijna Bouhani's voorwiel eruit.

lb117
Forum-lid

lb117 05 jul 2017 09:35

rob74 schreef: 05 jul 2017 08:35 De tour maakt zichzelf weer eens compleet belachelijk. Het lijkt wel alsof het elk jaar gekker moet. Froome een berg op laten rennen omdat ze domweg vertikken hekken te zetten en nu weer een idiote jury beslissing. Dat we nog naar die koers kijken,......... bijna te zot voor woorden.

Cav doet iets onmogelijk doms en komt ten aanval omdat hij aan 65 kmh zichzelf door een niet-bestaand gat probeert te wurmen. Daarom valt hij. Niet door die elleboog van Sagan, die overigens wel fout is en ook straf verdient maar uit de tour worden gesmeten, slaat natuurlijk weer nergens op. De echt goede straf bestaat overigens niet. Je kunt de tour uit worden gezet (=zware straf en effectief) of je kunt een tijdstraf krijgen en een deklassering in dag-etappe. Maar dat laatste is geen straf! Of je nu tweede wordt, 19de of 113ste, het zal een sprinter een rotzorg zijn. Alleen winst telt. Een echte straf, zonder iemand meteen uit de tour te gooien, is het verbieden om in de komende een, twee of drie vlakke etappe's hem mee te laren sprinten. Dat doet pijn want je moet wachten totdat je weer in actie kunt komen. Een soort van schorsing van een paar wedstrijden zoals je dat bij voetbal ziet.

En er wordt hier weinig geschreven over de actie van Démare en dat is opvallend. Bijna iedereen heeft het over Cav en Sagan maar we hebben ook allemaal kunnen zien dat Démare van zijn lijn afwijkt en dat Bouhani met kunst en vliegwerk nog net overeind kan blijven. Démare is nog fouter bezig dan Sagan en had in mijn optiek even hard gestraft mogen worden.
Goede reactie Rob, wat mij betreft einde discussie!

Hopen op vuurwerk vandaag, de sprinters zullen vandaag op de achtergrond acteren!

Plaats reactie