Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9200
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2016 23:25

Ja dus.
Wil je misschien methode 53x11 (dan komt de progressie vanzelf) ambassadeur worden?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 feb 2016 23:25

amclassic-fan schreef:
RVV schreef:
Kan best, ik heb vandaag een duurrit van 102 km gemaakt in D1 (hartslag van rond de 130/135) met een gemiddelde snelheid van 30 km/h.
Met een gemiddelde cadans van 60 en daarnaast op een tijdritfiets.

Snap overigens niet wat dit soort opmerkingen toevoegen, het topic wordt door iemand gestart die een 'probleem' heeft om in D1 te komen.

In het geval dat je niet veel fietst zou ik echt niet proberen in D1 te blijven rijden. Gewoon lekker fietsen en als je het ritme te pakken hebt is het vroeg genoeg om eens te kijken met wat voor intensiteit je aan het fietsen bent en wat meer te gaan variëren.
Mijn excuus ik zal niet meer reageren

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 feb 2016 23:27

53x11 schreef:Ja dus.
Wil je misschien methode 53x11 (dan komt de progressie vanzelf) ambassadeur worden?
Ik lees net in een artikel van Fiets dat fietsen onder je aerobe drempel iets is dat je moet trainen en dat wel tien jaar kan duren. Moet je dus even geduld hebben.

(en makes sense dat oa Jans en ik het niet kunnen...we fietsen nog niet zo lang).
Veni. Vidi. Fietsie.

sauerlaender
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:53

sauerlaender 06 feb 2016 23:38

Het begint wel een episch topic te worden en na 11 pagina's lezen moest ik even terug naar pagina 1 om te kijken wat ook weer de vragen van Monique waren. Wellicht heb je hier iets aan:

Toen ik ±5 jaar geleden weer met racefietsen begon, deed ik het ongeveer zoals jij, net onder het omslagpunt (en nee, in tegenstelling tot jou geen 1200 km tochten maar tussen de 70 en 100 km). Door het lezen van o.a. dit forum begon ik te denken dat dit niet tot betere fietsprestaties zou gaan leiden. Dus wilde ik met lagere HF trainen. Dat viel, zeker in het begin, niet mee. Nu gaat het vaak redelijk en kom ik op gemiddelde HF rond en ook onder de 130 uit, soms ook onder 120. De gemiddelde snelheid is dan duidelijk onder de 30, in de winter 23-25, in de zomer 26-28. Een beetje zoals Kilowatt schreef. Met het weer van nu haal ik geen 25 km/h dus je bent daarin niet alleen.

En ik zie van deze training effect, met name bij het klimmen. Kwam ik eerst de Eijserbosweg boven met dicht bij mijn max HF rond 180 lukt dat nu net onder 160 en kan ik nog tegen de mensen die omhoog lopen praten. Ander voorbeeld: Enkele keren per jaar ben ik bij de schoonfamilie in de Po vlakte en ga ik daar naar de Colli Eugani. Daar is bij Arcqua Petraca een klim die eigenlijk uit 6 Eijserboswegen achter elkaar bestaat (enkele honderden meters met 12-16%, afgewisseld met stukken af 7-8%) daar kwam ik in het begin gewoon niet omhoog zonder af te stappen, nu wel. Af en toe ga ik met een collega fietsen die een totaal andere trainingsaanpak heeft, namelijk volle bak gaan en het punt waarop hij instort proberen op te schuiven. Hij gaat idd redelijk hard voor tochten tot 70-80 km maar komt bij langere tochten in de problemen. Terwijl zijn op koolhydraatverbranding getrainde motor bij de laatste hellingen hapert, blijft mijn motor draaien dank zij de betere vetverbranding. Dus ik denk dat het echt werkt en hoop dat het helpt bij de motivatie.

Hoe snel zag ik effect? Dat ging geleidelijk omdat ik niet direct van rond omslagpunt rijden naar D1 kon [zal wel mijn beperkte wilskracht zijn maar slot eindelijk kop je er wel]. Als je er nu naar toe werkt, denk ik dat je over enkele maanden, zo richting de zomer begint effect te zien. Ik heb er meerdere jaren over gedaan tot het redelijk lukte. Op de weg daarna toe heb ik wel altijd zo gefietst dat ik er plezier in bleef houden. En nu kan ik prima met minder dan 20 km/h tegen de wind gaan met een HF onder de 130.

Ik vond het, zeker in het begin, lastig. Inmiddels kan ik veel beter anderen laten gaan die sneller zijn [en die ik dan vaak later inhaal en achterlaat, zoals boven genoemd collega]. Dat vergt een beetje wilskracht maar als je 1200 km kunt fietsen, kan dat voor jou geen probleem zijn. Wat ook erg goed werkt voor mij, is een fietsmaat zoeken die langzamer is, bijv. een beginner. Ik ben afgelopen jaar vaak met mevr. Sauerlaender gereden die nog aan het opbouwen was. Prima lage D1 voor mij en voor haar niet zo langzaam dat ze gedemotiveerd raakt.

Hou vol met de poging in D1 te trainen. Je zult er plezier aan hebben later in het seizoen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2016 23:55

@TTT Ik fiets al wel heel lang hoor, maar tot voor 3 jaar geleden niet meer dan 2500 km/jaar. En dan alleen van april tot september. En een hucht op, ik stapte liever af en ging lopen. En ik kom nu ook redelijke cols op, zonder de D1 methode. Maar ik ben ook niet het type dat het snot voor de ogen rijd.

Wat me verder opvalt van alle mensen die vol blijven houden dat je vooral heel veel in D1 moet trainen, dat ze niet reageren op het feit dat in een Frans fietsblad hele andere trainingsadviezen geven. En als je het heel simpel houdt, is de methode 53x11 daar wel goed mee te vergelijken.
Wel benieuwd hoe we over een jaar of 10 terugkijken op dit soort discussies.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 feb 2016 00:04

Deze discussie is al eens eerder gevoerd maar ik voeg toch nog maar eens deze link toe voor geïnteresseerden.

https://www.youtube.com/watch?v=HTuaxOG ... CeSBQg0Anw
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 feb 2016 11:23

+1 Sauerlander. Wat ik op pagina 3 al schreef, op de langere tochten heb je er profijt van. Je kunt lekker verder dieselen. Ik kan natuurlijk mijn persoonlijke resultaten niet exemplarisch verklaren voor de rest van de goegemeente, maar we zijn al met z'n 2-en ;)

@Jans: het is niet een kwestie van koste wat kost in D1 moeten rijden. Als je niet zoveel tijd hebt ga je lekker de 53x11 methode toepassen. Ideaal voor de maanden januari, februari. Hoe meer je fietst hoe beter je wordt (op de korte termijn dan).

TTT: die 10 jaar termijn heb ik ook gelezen, maar vind dat wel erg makkelijk gezegd. Op wie slaat dat ? Jongens van 18 en afgetraind of de toerist die naast zijn werk probeert er wat van te maken. Ik zou het met een korreltje zout nemen.
Wat Sauerlander zegt, binnen enkele maanden merk je het.

Als je andere doelen hebt moet je anders trainen (een berg opknallen of maximaal 50 km met 35 gemiddeld is wat anders dan 1200 km uitfietsen).
older Budweiser

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 07 feb 2016 11:46

body schreef:Deze discussie is al eens eerder gevoerd maar ik voeg toch nog maar eens deze link toe voor geïnteresseerden.

https://www.youtube.com/watch?v=HTuaxOG ... CeSBQg0Anw
Maar wat zij volgens mij vooral zeggen is dat je in de winter vaak minder tijd hebt (druk met feestdagen en zo), omdat het vroeg donker is is het minder uitnodigend om in de avond te fietsen, het is slechter weer dus is een duurrit van 6 uur ook niet erg aantrekkelijk. Pak de tijd die je hebt en als je een paar uur per week kunt fietsen, ga je sowieso geen duurtraining doen (dat is wat alle trainers ook aangeven... als je 3 uur in de week kunt fietsen, ga vooral op een manier fietsen die je leuk vind!). En ze zeggen ook dat je niet alleen in de winter aan je basis werkt maar het hele jaar door moet je ervoor zorgen dat je zowel je basis traint als de overige zones via voldoende variatie (!). Ik geloof ook niet dat je in de winter _alleen maar_ in zone 1 rijdt. Ook in de winter varieer je, juist ook omdat variatie ervoor zorgt dat je beter wordt. En dat de winter ideaal is om via hoge intensiteit trainingen je vo2max op te hogen en als het beter weer wordt lekker lange duurritten te rijden, klinkt als motiverende training beter dan met 3 graden onder 0 120 km eruit persen :lol:

Maar net als met diëten: aangezien er 1000en varianten zijn volg je iets/iemand waarbij je het gevoel hebt dat die de waarheid spreekt en de methode bij je past/in je levensritme past. En er zijn vast wel meerdere wegen die naar Rome leiden. Zolang wetenschappers niet met 1 definitieve methode komen is er ruimte voor discussie (alleen moet je wel weten waar je over praat, en dat doe ik dus niet :lol: ).

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 07 feb 2016 12:17

Kilowatt schreef:+1 Sauerlander. Wat ik op pagina 3 al schreef, op de langere tochten heb je er profijt van. Je kunt lekker verder dieselen. Ik kan natuurlijk mijn persoonlijke resultaten niet exemplarisch verklaren voor de rest van de goegemeente, maar we zijn al met z'n 2-en ;)

@Jans: het is niet een kwestie van koste wat kost in D1 moeten rijden. Als je niet zoveel tijd hebt ga je lekker de 53x11 methode toepassen. Ideaal voor de maanden januari, februari. Hoe meer je fietst hoe beter je wordt (op de korte termijn dan).

TTT: die 10 jaar termijn heb ik ook gelezen, maar vind dat wel erg makkelijk gezegd. Op wie slaat dat ? Jongens van 18 en afgetraind of de toerist die naast zijn werk probeert er wat van te maken. Ik zou het met een korreltje zout nemen.
Wat Sauerlander zegt, binnen enkele maanden merk je het.


Als je andere doelen hebt moet je anders trainen (een berg opknallen of maximaal 50 km met 35 gemiddeld is wat anders dan 1200 km uitfietsen).
De termijn van 10 jaar slaat op de progressie. Idee hierachter is dat je met trainingen in D1 aanpassingen in je lichaam stimuleert die over een hele lange termijn verbetering op kunnen leveren. Je zal van 4 weken D1 trainingen weinig verschil merken. De tijd die ervoor nodig is om echt merkbare verbetering te hebben ligt meer in de lijn van een aantal maanden zoals je zelf al aangeeft.

Het mooie van rustige duurtrainingen is juist dat die verbetering nog heel lang blijft doorgaan (alhoewel het net als met alle soorten training wel steeds langzamer zal gaan). Als je jaar op jaar consequent aan het fietsen bent kan het daarom tot wel 10 jaar duren voordat je je maximale potentie in die rustige duurzone hebt bereikt.

tegenovergestelde hiervan is het trainen in de hogere zones, hiervan wordt veelal gezegd dat je sneller merkbare verbetering hebt, maar je loopt sneller tegen je plafond aan. de verbetering kan maar over kortere tijd worden doorgezet. Als je vier weken lang D3 blokken doet zal je waarschijnlijk een redelijke verbetering merken.

samenvatting in nijntje taal:

Rustige duurtrainingen zorgen voor langzamere verbetering die lang blijft aanhouden. Intensievere training zorgt voor snellere verbetering maar je bereikt sneller je plafond.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 07 feb 2016 12:26

GJEvK schreef: Maar net als met diëten: aangezien er 1000en varianten zijn volg je iets/iemand waarbij je het gevoel hebt dat die de waarheid spreekt en de methode bij je past/in je levensritme past. En er zijn vast wel meerdere wegen die naar Rome leiden. Zolang wetenschappers niet met 1 definitieve methode komen is er ruimte voor discussie (alleen moet je wel weten waar je over praat, en dat doe ik dus niet :lol: ).


+1 Er is niet slechts één waarheid. Laat iedereen lekker zelf zijn manier van trainen kiezen gebaseerd op datgene waar hij/zij van denkt dat dat werkt. En met elkaar delen waarom je dat denkt. Van het elkaar bijna veroordelen omdat een theorie niet voor iedereen opgaat wordt ik in deze thread soms wel een beetje moe...

OT ik probeer zelf veel tijd in D1 te rijden, niet alleen in de winter, afgewisseld met intervaltrainingen. Mijn beleving is dat dat mij een betere basis geeft om s' zomers lekkerder te klimmen en in langere tochten makkelijker een hogere snelheid aan te houden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 feb 2016 12:32

Kilowatt schreef:@Jans: het is niet een kwestie van koste wat kost in D1 moeten rijden. Als je niet zoveel tijd hebt ga je lekker de 53x11 methode toepassen. Ideaal voor de maanden januari, februari. Hoe meer je fietst hoe beter je wordt (op de korte termijn dan).
Nou dat lees ik bij veel reacties wel, "als je maar heel goed je best doet gaat het heus wel lukken".
Dus, jij durft te beweren dat de methode 53x11 niet werkt op de langere termijn?
Als pensionada in Frankrijk heb ik meer dan tijd genoeg, maar juist het plezier zal ik niet terug vinden in de methode "heel veel D1". Daarnaast, mijn sportarts heeft het me zelfs afgeraden. Mijn hart vindt het op sommige momenten leuker om boven een hartslag van 140 te fietsen. En laat ik het dan op de meeste momenten ook met mijn eigen hart eens zijn ;)
Hier wil ik voor de zoveelste keer mee zeggen, we zijn niet allemaal zo hetzelfde als de meesten hier willen doen denken.
@herwerdenrijden Misschien heb ik dan het voordeel dat ik "altijd moet klimmen", dus geen last heb dat ik dat maar een korte periode in het jaar doe.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 feb 2016 12:52

@jans, wat ik beweer is dat je met intensievere training sneller aan je plafond zit en er geen ruimte voor verbetering meer is. Met een bredere basis (veel D1) kun je ook in je intensieve zones meer progressie boeken later in het seizoen.
Beetje zoals gerundium beschrijft.

De methode 53x11 (kijk je nog mee :mrgreen: ) resulteert vooral in de wintermaanden in intensievere training (correct me IMF I am wrong)...
older Budweiser

Plaats reactie