Fiets april
Het is wel gebruikt, onder meer door Cavendish toen hij nog voor Quickstep reed. SRAM was destijds de sponsor.
Wat heb je nu aan een hydraulische velgrem? Dat is een soort super super rem. Dat is het beste van het beste wat je zou kunnen hebben. En een velg (dus een hele grote schijf) en de kracht van hydrauliek. Een hydraulische schijfrem remt goed vanwege de hydrauliek en een mechanische velgrem remt goed vanwege de grootte van de velg. Maar beide systemen remmen al zo goed dat het contact van de band met de weg de beperkende factor is. Niet de rem.
Een slechte rem zou overigens een mechanische schijfrem zijn. Dat is het nadeel van de schijf gecombineerd met het nadeel van een kabel. Een hydraulische velgrem is een overkill aan remkracht.
Een slechte rem zou overigens een mechanische schijfrem zijn. Dat is het nadeel van de schijf gecombineerd met het nadeel van een kabel. Een hydraulische velgrem is een overkill aan remkracht.
Live fast; die young. mijn blog
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard.Douglas schreef:Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Ghost Nivolet 6LC
Zullen we noterenSweety2008 schreef:Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard.Douglas schreef:Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
Een paar feitjesJans schreef: Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
- niemand zat te wachten op de 10-speed maar werd snel de standaard
- niemand zat te wachten op de 11 speed maar werd snel de standaard
- de disc is al de standaard bij de mtb, cx, gravelbike, sportieve fiets alleen nog niet bij de racefiets.
- niemand zat te wachten op electronisch schakelen of draadloos maar het zal snel de standaard worden zo gauw het iets betaalbaarder wordt.
- nagenoeg elke nieuwe wielrenner op dit forum die niets weet van fietsen weet 1 ding zeker zijn eerste fiets moet schijfremmen hebben.
Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Uiteindelijk heb ik altijd gelijk het duurt alleen even voordat iedereen het door heeft!
o'7o
Hoho,... Ik zit wel te wachten op 12 speed en draadloos elektronisch schakelen tegen een betaalbare prijs. Maar niet op remmen die net zo goed remmen als mijn oude remmen maar wel duurder en zwaarder en moeilijker afstelbaar zijn.
Live fast; die young. mijn blog
12 speed biedt ook niet echt wat extra en elektronisch schakelen vind ik dus echt een van de meest onzinnige en lelijke vernieuwingen van de afgelopen tijd. Dan vind ik hydraulische schijfremmen nog een stuk zinvoller.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Niet helemaal waar denk ik. De voordelen zijn namelijk niet moeilijk te vinden: een grotere range met mooier oplopende versnellngen. Nadeel is er ook: duurder, iets lastiger af te stellen en de ketting zal iets kwetsbaarder zijn. Wat mij betreft wegen hier de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen- niemand zat te wachten op de 10-speed maar werd snel de standaard
- niemand zat te wachten op de 11 speed maar werd snel de standaard
Klopt, maar op iig MTB / CX is het voordeel van schijven heel duidelijk: Ook goed remmen bij vieze omstandigheden. Bovendien heeft de band heel veel meer grip op veel ondergronden bij m.n. de MTB. Voordelen wegen weer op tegen de nadelen- de disc is al de standaard bij de mtb, cx, gravelbike, sportieve fiets alleen nog niet bij de racefiets.
Electronisch schakelen vind ik ook debiel. Ik zie een klein voordeeltje voor tijdrijders en sprinters, die op meer plekken op hun fiets schakelknoppies kunnen hebben. En oh ja, het voorderailleur stelt zichzelf bij, hoef je dat niet meer zelf te doen... Komt niet snel op mijn fiets.- niemand zat te wachten op electronisch schakelen of draadloos maar het zal snel de standaard worden zo gauw het iets betaalbaarder wordt.
Daar lijkt het op, marketing werkt- nagenoeg elke nieuwe wielrenner op dit forum die niets weet van fietsen weet 1 ding zeker zijn eerste fiets moet schijfremmen hebben.
Hopelijk heb je ongelijk, maar ik ben er wel bang voor. "Gelukkig" is er nu flink veel tegengas uit de professionele wielerwereld. Ben benieuwd hoeveel stress de fabrikanten daarvan hebbenHet is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Uiteindelijk heb ik altijd gelijk het duurt alleen even voordat iedereen het door heeft! [/quote]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik hoop echt dat het doorzet.Douglas schreef: Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Denk eens aan het gigantische 2e hands aanbod van fijne spullen dat er gaat komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Omdat die geen toegevoegde waarde biedt op de huidige velgrem, tenminste niet als je fatsoenlijk je kabels onderhoudt. Je houdt de nadelen van remmen met je velgen, alleen dan gecombineerd met de voordelen van hydraulisch, als die er al zijn. Bovendien is met name die van Sram niet goed uitgevoerd. Er zijn geen kamers ingebouwd in de remhoef waar de olie heen kan bij het remmen, zoals wel in de Magura HS33 velgrem. Dat zorgt voor een lousy werkende remhendel.EmPeHa schreef:Brengt mij wel bij de vraag waarom hydraulische velgremmen op racefietsen geen gemeengoed zijn geworden.
Laatst gewijzigd door Rodrick op 21 apr 2016 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40189
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Less is bore