Re: Fiets april
Geplaatst: 19 apr 2016 21:05
Het is wel gebruikt, onder meer door Cavendish toen hij nog voor Quickstep reed. SRAM was destijds de sponsor.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard.Douglas schreef:Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Zullen we noterenSweety2008 schreef:Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard.Douglas schreef:Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Doet mij denken aan deze situatie.Jans schreef:Zullen we noterenSweety2008 schreef:Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard.
Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
Een paar feitjesJans schreef: Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
Niet helemaal waar denk ik. De voordelen zijn namelijk niet moeilijk te vinden: een grotere range met mooier oplopende versnellngen. Nadeel is er ook: duurder, iets lastiger af te stellen en de ketting zal iets kwetsbaarder zijn. Wat mij betreft wegen hier de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen- niemand zat te wachten op de 10-speed maar werd snel de standaard
- niemand zat te wachten op de 11 speed maar werd snel de standaard
Klopt, maar op iig MTB / CX is het voordeel van schijven heel duidelijk: Ook goed remmen bij vieze omstandigheden. Bovendien heeft de band heel veel meer grip op veel ondergronden bij m.n. de MTB. Voordelen wegen weer op tegen de nadelen- de disc is al de standaard bij de mtb, cx, gravelbike, sportieve fiets alleen nog niet bij de racefiets.
Electronisch schakelen vind ik ook debiel. Ik zie een klein voordeeltje voor tijdrijders en sprinters, die op meer plekken op hun fiets schakelknoppies kunnen hebben. En oh ja, het voorderailleur stelt zichzelf bij, hoef je dat niet meer zelf te doen... Komt niet snel op mijn fiets.- niemand zat te wachten op electronisch schakelen of draadloos maar het zal snel de standaard worden zo gauw het iets betaalbaarder wordt.
Daar lijkt het op, marketing werkt- nagenoeg elke nieuwe wielrenner op dit forum die niets weet van fietsen weet 1 ding zeker zijn eerste fiets moet schijfremmen hebben.
Hopelijk heb je ongelijk, maar ik ben er wel bang voor. "Gelukkig" is er nu flink veel tegengas uit de professionele wielerwereld. Ben benieuwd hoeveel stress de fabrikanten daarvan hebbenHet is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Ik hoop echt dat het doorzet.Douglas schreef: Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Omdat die geen toegevoegde waarde biedt op de huidige velgrem, tenminste niet als je fatsoenlijk je kabels onderhoudt. Je houdt de nadelen van remmen met je velgen, alleen dan gecombineerd met de voordelen van hydraulisch, als die er al zijn. Bovendien is met name die van Sram niet goed uitgevoerd. Er zijn geen kamers ingebouwd in de remhoef waar de olie heen kan bij het remmen, zoals wel in de Magura HS33 velgrem. Dat zorgt voor een lousy werkende remhendel.EmPeHa schreef:Brengt mij wel bij de vraag waarom hydraulische velgremmen op racefietsen geen gemeengoed zijn geworden.