Ik zit wat op dezelfde gedachtes als Havanna(vorige pagina).
Alleen ik had bedacht ...dat in elke rit/etappe....elke berg en elke tussensprint ,een grote tijdbonificatie opleverd. Zodat je inderdaad van af het begin strijd krijgt en de koers absoluut niet meer te controleren valt ...dooreen sterke ploeg als Sky of Movistar.Maar zoals Havanna voorstelt om gewoon de doorkomsttijden ook doorberekenen in het algemeen klassement, is nog beter.
Tevens zou ik eens in een grote ronde een lange tijdrit van bv 150-175km willen uittesten.Want dat is per definitie de eerlijkste wedstrijd tussen wielkrenners onderling. Als je daar als renner bezwaar tegen hebt dan zegt dan genoeg over je eigen capaciteiten. Je zou dan ook kunnen denken dat je ook de specifieke tijdrit fietsen afschaft en ze verplicht laat rijden op hun koersfiets... wat weer het voordeel heeft dat je niet een specialist hoeft te zijn om goed te kunnen rijden.Het komt bij zo'n hele lange afstand dan ook meer aan op uithoudingsvermogen en karakter,dan in een tijdrit van 1 uur of veelal korter.
Tevens moeten in elke ronde ook zoveel verschillende mogelijke wegdekken liggen.Van asfalt, tot kasseienstroken en hooguit met 2 sprint etappe's en ook een rit of 2, op oneffen terrein.(grind/hard gras)Dat is per definitie ook een onderdeel van het wielrennen.
Je zou ook nog kunnen denken aan dat maar 3 renners van 1 ploeg de laatste 50 km mee mogen doen zodat het meer man tegen man wordt en niet man tegen ploeg.(die de kopman steeds terug brengt of bij een lekke band zelfs het wiel ruilt).Uitgezonderd de sprint etappe's.Om een treintje te kunnen maken.
Elke ploeg wijst 3 renners aan welke mee doen voor de eindzege en het algemeen klassement en de rest van de ploeg mag bestaan uit rijders die van af de start hun kopmannen meehelpt, maar dan niet verder als 50 km voor het einde.
1 ding is zeker.Het wegwielrennen is zo berekenend geworden (letterlijk en figuurlijk) dat het net zoveel verrassing met zich meebrengt als een dampartij.
Alleen het laatste half uur is het nog mooi te kijken.
Probeer gewoon eens wat in een proefronde/wedstrijd.
Zelf met het betaalde voetbal zien ze in dat het zo niet langer gaat.Daar komen ook voorstellen om de kijkers(lees tv/paytv) te binden. Er moet meer spektakel komen en meer doelpunten en attractiever spel.
En wil je de wielren-tvkijkers houden/boeien ..dan moet er wat gebeuren want geen kijkers is geen sponsers en geen salaris voor profrenners.Dus geen baan.
Kijk je kan 10 nadelen opnoemen op zo maar een handje vol losse ideeën .... maar dan kom je nooit een stap verder en haken de jongere generatie's af als kijker, omdat het ze niet boeit.
En dan vallen de sponsoren weg en dan is het wielrennen als tv sport verloren.
PS ik geef toestemming om dit schrijven als column te plaatsen in het AD ...van onze welbekende ex renner.We zullen niet veel van elkaar onderdoen wat(goede)ideeen betreft