Pagina 12 van 13

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 21:58
door 53x11
Avvocato schreef:Mooi!

En je woont ook niet slecht zie ik ;)
Da's slechts mijn schuur
:P

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 22:29
door 53x11
Oh ja, en zo bouw je zoiets op: (voorlopig maar even in dit topic, als het interessant genoeg is om een apart topic hiervoor te maken, dan kan dat altijd nog)

DEEL 1, balhoofd en voorvork

Ik ben begonnen met de voorvork. Dit frame heeft een volledig geïntegreerd balhoofd, dus de lagers kunnen direct in het frame, met uiteraard een dikke laag lagervet.

Onderop het grote lager (1.5 inch)
Afbeelding
Afbeelding

Bovenop het kleinere lager, met daarboven de ring die zorgt voor het spelingsvrij maken van het balhoofd
Afbeelding

Daar bovenop het afdekkapje
Afbeelding

De vorkbuis is nog te lang, maar dat is voor later zorg

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 22:44
door 53x11
DEEL 2, bracket een cranks

Dit frame heeft een BB30 bracket. Ik heb echter nog campagnolo cranks liggen, die zijn BB24. Praxisworks maakt een adapter die goed schijnt te werken:
Afbeelding

Nadat de buitenkant van de adapter van een laag vet is voorzien, kan deze in het frame geperst worden. Ik gebruik daarvoor een DIY pers, gemaakt van twee plankjes en een stuk draadeind (pers ik normaal een klassiek balhoofd mee). Werkt prima:

Afbeelding

Nadat de huls in het bracket geperst is, kan de cup aan de andere kant erop. Deze moest extreem stevig aangedraaid worden (de huls zet zich klem tijdens het aandraaien, dat kost blijkbaar de nodige kracht). Hiervoor had ik twee bracketsleutels nodig (dank je Chris)
Afbeelding

Tijd voor de crank. Weer lekker veel lagervet gebruiken. Aan de NDS komt een golfring om speling op te vangen.
Afbeelding

Vervolgens links en rechts de cranks erin. Bij campa ultra torque grijpen deze in het midden van de as in elkaar. Met een bout worden de asdelen verbonden:
Afbeelding

Aan de DS wordt de crank geborgd met een veer
Afbeelding

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 22:54
door 53x11
DEEL 3, derailleurs en remmen.

Het vastzetten van deze onderdelen spreekt voor zich, kan weinig mis mee gaan
Afbeelding

Het voorderailleur plaats je zo dat deze parallel is aan de tandwielen, met de kooi 1 à 2 mm boven het grote blad. Shifters zet je vast op het stuur, maar nog niet al te vast, je wilt ze vast nog finetunen.

Afbeelding

Het plaatsen van kabels is best wel een klusje, dat ik helaas niet op de foto heb staan. Let iig op de kabelloop
Afbeelding

Zorg bij het afstellen van je derailleurs dat de shifters helemaal ontspannen staan (alsof je voor en achter op het kleine blad schakelt) wanneer je de kabels vastmaakt.

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 23:06
door NicoNB
Is dat lithium vet?

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 23:07
door 53x11
DEEL 4, vork afzagen en balhoofd stellen.

Bedenk hoe hoog je je stuur wilt hebben. Als je nog niet zeker bent van je positie, hou dan ruimte voor wat spacers. In mijn geval fiets ik al meer dan 10 jaar in dezelfde houding, dus ik slam lekker de stem :D

Eerst aftekenen
Afbeelding

En dan zagen. Ik gebruik een zaaghulp, want ik kan niet recht zagen.
Afbeelding
Gebruik een grote ijzerzaag, liefst eentje met een fijne vertanding (32 TPI). Maar als je rustig zaagt werkt 24 TPI ook.

Met een vijl vijl je vervolgens de vorkbuis tot de gewenste hoogte.

Voor sommige expanders is het aan te raden een spacer van een halve cm boven de pen te plaatsen. Die van Cannondale ondersteunt de hele pen aan de binnenkant juist het beste als je géén spacers plaatst.

Afbeelding

Schroef het geheel losjes in elkaar, in de buis laten zakken, en dan de prop aandraaien zodat deze klem zit.
Vervolgens draai je de top cap zo strak aan dat er geen spelling in het balhoofd meer zit (fiets op je voorwiel laten vallen, als je niets hoort trillen is het goed), maar zorg wel dat het stuur soepel blijft draaien

Afbeelding

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 23:15
door 53x11
@Nico:

Balhoofd en bracketlagers krijgen een stevige lik lagervet van finishline.

Tussen zadelpen en frame gaat frictiepasta voor carbon

Alle boutjes krijgen een likje montagevet van Shimano

Met uitzondering van die van de bidonhouders en kettingbladen, daar gaat blauwe loctite op tegen lostrillen

Re: Project Kermit

Geplaatst: 13 nov 2016 23:25
door NicoNB
Ah, door de kleur ziet het eruit alsof het ook lithium vet kan zijn.
Dat werd jaren geleden veel gebruikt. Grote nadeel van die rommel, het droogt uit en gaat zich als lijm gedragen.
Even een balhoofd vervangen wordt dan een 'op hoop van zegen' actie.
Vandaar dus mijn vraag ;-)

Project Kermit

Geplaatst: 14 nov 2016 06:24
door havana
Mooie how-to!

Vraag: linkje maar die zaaghulp? Ik doe dit klusje altijd met de verstekzaag maar dit is natuurlijk makkelijker.

[edit]

Gevonden.

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 20%5D=4016

Project Kermit

Geplaatst: 14 nov 2016 07:16
door monsieurpinot
havana schreef:Mooie how-to!

Vraag: linkje maar die zaaghulp? Ik doe dit klusje altijd met de verstekzaag maar dit is natuurlijk makkelijker.

[edit]

Gevonden.

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 20%5D=4016
Park Tool heeft 'm ook :)

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 00,185,191

Re: Project Kermit

Geplaatst: 14 nov 2016 08:39
door daniel1975
Mooie fotoserie!

Ik draai altijd een paar rondjes met een pijpensnijder en dan netjes zagen. De pijpensnijder zorgt ervoor dat het carbon niet gaat rafelen.

Re: Project Kermit

Geplaatst: 14 nov 2016 09:49
door mao
pijpensnijder , slim :like: