Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 26 okt 2016 16:59


Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40205
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2016 18:13

Even over Pina: wel een van de weinige merken die nog A. losse frames verkoopt, B. in veel kleurencombi's, C. in alle cm-maten (ipv S-XL) en D. met schroefdraad in ALLE frames.
Dat vind ik allemaal veel meer waard dan welke marketingprietpraat dan ook. Beter te duur dan niet te koop (vrijwel alle andere grote merken).
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2016 18:28

daniel1975 schreef:Even over Pina: wel een van de weinige merken die nog A. losse frames verkoopt, B. in veel kleurencombi's, C. in alle cm-maten (ipv S-XL) en D. met schroefdraad in ALLE frames.
Dat vind ik allemaal veel meer waard dan welke marketingprietpraat dan ook. Beter te duur dan niet te koop (vrijwel alle andere grote merken).
Hehe, je kan zo marketeer worden.... :lol:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 26 okt 2016 18:36

Het probleem van een merk als "swett" is dat de naam eigenlijk geen meerwaarde heeft. Koop je een swett, dan is je fiets na aankoop nog evenveel waard als een chinarello. Ook weet je nooit hoe lang het merk nog blijft bestaan, en wat er gaat gebeuren als je garantie wil claimen. En al die verkoopspraatjes, hoeveel lbs lullen niet uit hun nek als je een fiets gaat kopen? Zeker lbs die een huismerk verkopen. Zo had je bij ons het merk "sportivo" , dat waren ook topkaders uit Italië... Waar swett zich wel een meerwaarde kan aan verdienen is aan service tegenover de klant. Maar door al het gelul op zijn site heb ik al geen vertrouwen meer......

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 26 okt 2016 18:51

Er waren ook genuanceerde observaties over Swett, dan is de reactie van de eigenaar wel zonde en een gemiste kans. Zeker omdat z'n persoonlijke aanpak en service ook via sociale kanalen als dit forum zal verlopen als de klant dat verkiest. Uiteindelijk is denk ik het fiets forum in NL tenminste een "groter" sociaal platform voor een Nederlands gericht merk.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 okt 2016 19:11

Het model van Swett kan best heel goed werken. Maar de grote fout is dat hij niet eerlijk is en het aanprijst als exclusieve high end frames.

Er zijn genoeg fietsers die een persoonlijke fiets willen maar de stap om zelf iets te importeren niet durven te zetten.
Swett moet inspelen op deze doelgroep.

Als Swett eerlijk aangeeft dat ze goede frames uit china gebruiken en hier de volgende garanties op geven:
- uitvoerig getest (en dat ook aantonen!)
- crash replacement
- garantie minimaal 5 jaar op het frame
- test opties in de limburgse heuvels
Daarna kunnen ze een persoonlijk spuitschema aanbieden met een eigen keuze in afmontage.

Het meeste hebben ze al in de steigers staan. Nu nog een goede test van de frames en een eerlijk verhaal over de afkomst. Dan kan het zomaar succesvol zijn.
o'7o

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 26 okt 2016 19:21

Klopt want ze zien er wel gewoon goed uit. En ik denk dat de service sowieso al beter is dan direct een frame halen van AliExpress.
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 okt 2016 19:52

Swett heeft geen NAAM uit het verleden, dat is er anders. (niet dat mij een naam interesseert)
Alle merken zijn inmiddels stickermerken, waarbij de ene sticker meer waard is dan andere.
Ik heb geen stuiver over voor een sticker, vandaar m'n NoName Chinees (ha, nog eigen ontwerp ook...)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 26 okt 2016 20:02

3 jaar garantie op het frame / vork
en
10 jaar garantie op de lak?
:?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 okt 2016 20:22

Monza36 schreef:Tja, als je een merk op de markt zet en brengt zoals SWETT, moet je ook tegen (terecht of onterechte) kritiek kunnen. Juist dit soort reacties kan je als opbouwend beschouwen en ipv je ertegen te verzetten het omarmen en deze verwerken in je aanpak. Het idee achter SWETT is lovenswaardig.. De reactie is minder en gaat niet in op de kritieken danwel opmerkingen... Juist dit soort fora opent de gesprekken omtrent herkomst modellen en toepassingen hiervan.
Hier sluit ik mij bij aan. Het is makkelijk mensen in je omgeving te vinden die enthousiast zijn over hetgeen je doet (vaak niet meer dan beleefdheid), maar veel belangrijker is om te achterhalen wat je doelgroep vindt. En ik zou juist heel goed luisteren naar de (kritische) reacties. Ik zie positieve reacties op de kleurschema's, de prijzen worden reëel bevonden, men ziet een markt en doelgroep (niet de portemonnee voor een gevestigde naam, maar wel op zoek naar iets anders) en men geeft aan waar je toegevoegde waarde kunt tonen (ten opzicht van directe import, door onder andere duidelijke QC, etc). Kritiek is er met name over het verhaal er omheen.

Misschien dus maar wat minder geprikkeld reageren en juist er je voordeel mee doen. Havana heeft zelfs zijn hulp al aangeboden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 okt 2016 20:51

bikerke schreef:Het probleem van een merk als "swett" is dat de naam eigenlijk geen meerwaarde heeft. Koop je een swett, dan is je fiets na aankoop nog evenveel waard als een chinarello. Ook weet je nooit hoe lang het merk nog blijft bestaan, en wat er gaat gebeuren als je garantie wil claimen.
Met Canyon en Rose is dat toch ook zo (kijk maar eens op Marktplaats).

Omdat Canyon sinds een paar jaar een paar World Tour teams in de TdF sponsort is de publieke opinie en merkwaarde als een raket de lucht in geschoten. Sindsdien zijn ze ook niet zo goedkoop meer als een paar jaar geleden. Canyon ontwerpt ten minste wel zijn eigen frames en gaat niet meer omvallen nu (twee pluspunten). Rose koopt ook gewoon de rechten op een open mold frame (geen 'open' dus) en ontwikkelt zelf ook niets, maar ook zij hebben hun naam al via andere kanalen gevestigd in de massa.

Je moet ergens beginnen als nieuw merk lijkt me? Zo lang je maar kwaliteit levert (zie Canyon) dan bestaat de kans dat je overleeft. Dit lijkt me het perfecte moment om in te stappen, 3 concurrerende merken die groepsets leveren (Shimano, Campa, SRAM), de komst van electronisch schakelen (Di2, Etap, EPS maar ook FSA en Rotor die zich mengen), het hele aero, schijfremmen, cyclocross en endurance gebeuren. Wielrennen = hot.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 okt 2016 20:56

ypuh schreef:Sindsdien zijn ze ook niet zo goedkoop meer als een paar jaar geleden.
Waar baseer je dit op? Volgens mij scheelt het niet veel. En zeker relatief niet.

Een carbon fiets (met vork van ff 300gr) met Shimano 105 a 1500,-? Met alu frame a 1100,-? Nog steeds niet verkeerd in mijn ogen.

Plaats reactie