Bospaadje
15 mei 2017 09:26
Fiets iedere week 2 x in midden / zuid-limburg en grensstreek B + D. Ik vertrek dan aansluitend aan werk. En op rotondes in de "steden" is het dan oppassen en gezien worden. Arriva bussen, schoolkinderen, woon-werk verkeer, op de drukke wegen is het gewoon goed opletten. Maar ik kan me niet herineren dat ik door de week in de problemen ben geraakt, waarbij ik ook maar enigszins het vermoeden had, opzettelijk over het hoofd gezien te zijn. Ik rij dan wel 99% van de tijd solo. En daarin zit denk ik het grote verschil.
Op zondag sluit ik aan bij een toervereniging. We zijn dan ornd de 8-20 renners, waarbij het gemiddelde op 10p renners ligt. Ondanks dat we ons goed beseffen dat we met sponsoren op onze teneus rijden en dus netjes aan de regels houden. 2 man naast elkaar. Netjes seinen naar andere weggebruikers en naar elkaar en geen gekke fratsen uithalen, zijn we toch wel eens de dupe van auto terreur.
Gelukkig niet heel vaak, maar vooral in de iets drukkere "dorpen/steden" is het blijkbaar toch lastig om de wielrenner ook te respecteren.
Laatste voorval waar echt sprake was van terreur, dateert gelukkig al van 2 jaar geleden. We waren op weg richting thuisfront, na een uitstapje naar Belgisch Limburg en kwamen via Maastricht over de noordebrug terug. Daar waren ze fors aan de weg aan het werken (wij mijden normaal M'stricht, maar deze keer niet aan gedacht) en het fietspad was volledig afgesloten, net als 2 v/d 4 rijbanen. Fietsers moesten dus een 800meter over de weg. Een audi A4 rijder (echtpaar rond de 50) kon dat niet waarderen en sneed 1 van onze renners dusdanig af, dat hij met zijn stuur een rood/wit markerings paaltje raakt en al uitklikkend omvalt. Het ging allemaa slechts aan 15-20kmh, maar echt waanzin. Onderaan de brug bij het stoplicht begon meneer direct te schelden dat wij daar niet mochten fietsen en dat hij daarom een corrigerende tik gaf. De gevallen renner bleef nog relatief rustig en probeerde nog te verwijzen naar het afgsloten fietspad, de man demonstreerde toen nog even zijn voorruitsproeier, waarna het de fietser te veel werd. Een volle bidon met aanmaaksiroop werd in de auto geleegd, waarna de man (er door rood) vandoor snelde.... Ik was blij dat het mij niet was overkomen, ik vrees dat ik na de uitleg van meneer Cabrio niet zo rustig had kunnen blijven.
Ohja, we fietsen met 10 man achter elkaar. Dus inhalen was geen optie. Het rode stoplicht op 800 meter was ook niet te missen. Er was ook geen enkele eerdere oorzaak voor de man om ons te bashen, wij draaiden via fietspad de brug op, dus hadden hem op dat moment nooit gehinderd kunnen hebben.
EDIT: gelukkig al 2 jaar geleden en voor de rest vind ik het reuze meevallen hier in het Zuiden. Zo lang je maar tijdens Limburgs mooiste en AGR van de grote wegen wegblijft.