Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Automobilisten terreur

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2017 13:49

Keezx schreef:Ik denk dat we de komende tijd ook een geleidelijke verschuiving gaan zien in de rechtspraak onder invloed van het maatschappelijk debat in de richting van meer aandacht en meer genoegdoening voor slachtoffers, maar dat is een lange en geleidelijke weg met kleine stapjes.
Dat denk ik ook Kees, je ziet het ook al gebeuren. Vooral in het verkeer heb ik daar wel wat moeite mee. Niemand stapt in de auto (of neemt deel aan het verkeer) met als doel een onbekende verdriet te doen, er worden fouten gemaakt, soms ook risico's genomen, maar dat betekend nog niet dat het een misdrijf is.

Is het wél echt een misdrijf (maar dat is natuurlijk heel moeilijk in te schatten, laat staan te bewijzen) dan gelden andere strafmaten.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 mei 2017 15:35

De case van vandaag:
Moeder met kind in kinderzitje voorop rijdt op een voorrangsfietspad (incl haaietanden en bord).
Ondergetekende komt voor de dame van rechts, tegenover mij in tegenovergestelde richting komen 2 wielrenners aan. Wat gebeurt er nu:
A. Wielrenners stoppen allemaal en mama kan doorfietsen op voorrangsfietspad
B. Ondergetekende stopt en de ander 2 schieten voor de dame alsnog het fietspad op waarbij ze vol in de ankers moet....

Uiteraard B. Ik ben nog even omgedraaid, ze verbaal de volle laag gegeven, maar wat schiet je er mee op...?
Wat een ongelofelijke (onbe)nullen waren dat zeg. Liefst had ik ze op dat moment gewoon een rottrap tegen het voorwiel willen geven, maar toch maar ingehouden. Ik snap het niet, hoe triest kun je zijn.
Less is bore

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2017 16:23

Je moet er bij geweest zijn...

Ik geloof je best maar verwacht niet dat wij de situatie nu ook in kunnen schatten.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 mei 2017 16:29

Weet ik, was puur uiting van mijn frustratie over zulk dom gedrag. Verder kun je er niks mee.
Een moeder met kind geef je voorrang, zeker als ze dat ook verkeerstechnisch heeft. Dan ga je niet zorgen dat ze vol in de remmen moet.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 mei 2017 16:41

Sieper schreef:Je moet er bij geweest zijn...

Ik geloof je best maar verwacht niet dat wij de situatie nu ook in kunnen schatten.
in dat geval neem je aan dat de woorden van de schrijver correct zijn

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 mei 2017 16:44

Sieper schreef:Je moet er bij geweest zijn...

Ik denk dat we zo'n topic wel kunnen sluiten? Als je al in twijfel trekt als iemand het zelf gezien heeft.... En niet eens het onderwerp was.

Maar goed, gistermiddag op een tweerichtingen fietspad, in het Brabantse. Ik was alleen. In tegenovergestelde richting kwam een groep van een man of 10. Ik weet nog steeds niet of ze een éénling aan het inhalen waren, of alleen maar breeduit reden. Driebreed, en ik moest maar aan de kant gaan. En nog verongelijkt reageren als ik laat weten dat het fietspad niet alleen van hen is.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2017 16:47

Jans en nee nee, lees nou wat ik schrijf. 2 regels maar hoor. Daniël begrijpt het gelukkig wel.
Afbeelding

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 mei 2017 17:29

Sieper schreef:Jans en nee nee, lees nou wat ik schrijf. 2 regels maar hoor. Daniël begrijpt het gelukkig wel.
Jammer dat ik hiervan begrijp dat je het wel gezien moet hebben om te geloven. ík zal wel te rechtlijnig zijn.
Nu begrijp ik dat ik had moeten lezen: "is niet te geloven"?

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 14 mei 2017 17:34

In het verkeer is elke situatie een inschatting, vaak in korte tijd (daarom heb ik ook moeite met die trend, en de vraag om) zwaardere straffen. Zo,n situatie als beschreven is ook een inschatting. Ik geloof best dat die fietsers daar een inschattingsfout maken maar met die info kan ik dat zelf moeilijk inschatten. Dan kan ik ze toch ook niet gaan veroordelen?
Afbeelding

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 mei 2017 21:58

Ongelooflijk zeg. Wat een asociaal gedrag van die moeder. Snapt ze soms niet dat het gemiddelde op strava wel eens met een tiende omlaag kan gaan als die wielrenners voor haar hadden moeten stoppen?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 15 mei 2017 09:26

Fiets iedere week 2 x in midden / zuid-limburg en grensstreek B + D. Ik vertrek dan aansluitend aan werk. En op rotondes in de "steden" is het dan oppassen en gezien worden. Arriva bussen, schoolkinderen, woon-werk verkeer, op de drukke wegen is het gewoon goed opletten. Maar ik kan me niet herineren dat ik door de week in de problemen ben geraakt, waarbij ik ook maar enigszins het vermoeden had, opzettelijk over het hoofd gezien te zijn. Ik rij dan wel 99% van de tijd solo. En daarin zit denk ik het grote verschil.

Op zondag sluit ik aan bij een toervereniging. We zijn dan ornd de 8-20 renners, waarbij het gemiddelde op 10p renners ligt. Ondanks dat we ons goed beseffen dat we met sponsoren op onze teneus rijden en dus netjes aan de regels houden. 2 man naast elkaar. Netjes seinen naar andere weggebruikers en naar elkaar en geen gekke fratsen uithalen, zijn we toch wel eens de dupe van auto terreur.
Gelukkig niet heel vaak, maar vooral in de iets drukkere "dorpen/steden" is het blijkbaar toch lastig om de wielrenner ook te respecteren.

Laatste voorval waar echt sprake was van terreur, dateert gelukkig al van 2 jaar geleden. We waren op weg richting thuisfront, na een uitstapje naar Belgisch Limburg en kwamen via Maastricht over de noordebrug terug. Daar waren ze fors aan de weg aan het werken (wij mijden normaal M'stricht, maar deze keer niet aan gedacht) en het fietspad was volledig afgesloten, net als 2 v/d 4 rijbanen. Fietsers moesten dus een 800meter over de weg. Een audi A4 rijder (echtpaar rond de 50) kon dat niet waarderen en sneed 1 van onze renners dusdanig af, dat hij met zijn stuur een rood/wit markerings paaltje raakt en al uitklikkend omvalt. Het ging allemaa slechts aan 15-20kmh, maar echt waanzin. Onderaan de brug bij het stoplicht begon meneer direct te schelden dat wij daar niet mochten fietsen en dat hij daarom een corrigerende tik gaf. De gevallen renner bleef nog relatief rustig en probeerde nog te verwijzen naar het afgsloten fietspad, de man demonstreerde toen nog even zijn voorruitsproeier, waarna het de fietser te veel werd. Een volle bidon met aanmaaksiroop werd in de auto geleegd, waarna de man (er door rood) vandoor snelde.... Ik was blij dat het mij niet was overkomen, ik vrees dat ik na de uitleg van meneer Cabrio niet zo rustig had kunnen blijven.

Ohja, we fietsen met 10 man achter elkaar. Dus inhalen was geen optie. Het rode stoplicht op 800 meter was ook niet te missen. Er was ook geen enkele eerdere oorzaak voor de man om ons te bashen, wij draaiden via fietspad de brug op, dus hadden hem op dat moment nooit gehinderd kunnen hebben.

EDIT: gelukkig al 2 jaar geleden en voor de rest vind ik het reuze meevallen hier in het Zuiden. Zo lang je maar tijdens Limburgs mooiste en AGR van de grote wegen wegblijft.

bartg
Forum-lid

bartg 15 mei 2017 09:57

Gisteren voor de allereerste keer kennis gemaakt met het fenomeen :(
In het centrum van Brecht (B) stopt het fietspad om over te gaan naar zo'n geel geschilderde "fietssuggestiestrook" op het wegdek. Ik rijd aleen en ik steek mijn arm tijdig uit en kijk achterom. De chauffeur van een grote Audi achter me doet teken dat ik voor hem mag invoegen en blijft zo'n 150 meter achter me rijden tot hij veilig kan inhalen. Ik steek mijn hand nogmaals op om hem te bedanken. Op hetzelfde ogenblik voel ik de auto die achter hem reed (een BMW 5-serie met veel te opzichtige testosteron-opties) wel erg dichtbij. Ik voel zijn rechterspiegel lichtjes mijn linkerarm raken. Gelukkig val ik niet. Ik maak een armgebaar en hij gooit net voor mijn neus alles dicht. Ben maar snel een zijstraatje ingedraaid ... Voor de rest nog echt wel kunnen genieten van het zalige lenteweertje, hoor :)
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Plaats reactie