Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Bij mijn eerste set heb ik niet gesmeerd en geen ringetjes gebruikt, zal ik nu wel doen. Kan ik eens het verschil merken
Dat spuitbusje van de Action ga ik niet doen. Jij hebt mijn verf kunsten nog niet gezien, indien je ze wel al gezien had, zou je nooit voorstellen dat ik het zelf moest doen
Ik kan erg veel zelf, maar schilderen en/of spuiten is me nog nooit deftig gelukt
In ieder geval bedankt voor de info Keezx
Dat spuitbusje van de Action ga ik niet doen. Jij hebt mijn verf kunsten nog niet gezien, indien je ze wel al gezien had, zou je nooit voorstellen dat ik het zelf moest doen
Ik kan erg veel zelf, maar schilderen en/of spuiten is me nog nooit deftig gelukt
In ieder geval bedankt voor de info Keezx
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Oude truc is lijnolie, dit verdroogt op den duur en voorkomt loslopen. Er is nu spokeprep
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4718
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Mijn DT swiss spaken waren al voorzien van een kleine hoeveelheid vet. Ook ik heb dus geen extra gebruikt.
Onderlegringetjes zou ik bij carbon velgen ook wel willen gebruiken.
Onderlegringetjes zou ik bij carbon velgen ook wel willen gebruiken.
Ok, ik ga het misschien toch wel eens proberen met dat busje van de Action. Blijkbaar willen de heren spuiters wel erg veel aan mij verdienen, 80 en 100€ per wiel voor een laagje blanke lak vind ik er wel over (Anibel en Color Monkey respectievelijk), zeker omdat ze nog niet eens moeten kijken naar een remvlak want schijfremmen.
Moet ik dan eerst de wielen opschuren? Hoeveel lagen moeten erop?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, eerst mat schuren, hoeft niet te diep of de vorige blanke laklaag eraf, alleen mat schuren.
Hele fijne korrel schuurpapier gebruiken.
Goed ontvetten, daarna een paar lagen spuiten, niet te kort na elkaar en niet te dik zodat je druipers krijgt.
Dat moet voldoende zijn.
Hele fijne korrel schuurpapier gebruiken.
Goed ontvetten, daarna een paar lagen spuiten, niet te kort na elkaar en niet te dik zodat je druipers krijgt.
Dat moet voldoende zijn.
Als hobby wielbouwer zou ik geen spoke adhesive gebruiken:
1) bij een goed gebouwd wiel komen de spaken niet los
2) als ze na de eerste rit of later bij een impact toch los komen, dan kan je ze zelf bijstellen als wielbouwer
3) ik weet niet wat voor middel het is, maar als dit bv een Loctite component is, dan moet je het wiel zien te spaken in een bepaalde tijd, niet ideaal voor de beginner.
Als er echt meerdere spaken loskomen, dan zit je bouwtechniek niet juist en dan zou ik dit niet oplossen door spoke adhesive te gebruiken. De eerste keer dat ik met mijn eigen wielen reed waren er verschillende spaken losgekomen. Ik heb ze dan eens vanaf nul opnieuw gericht, en sindsdien heb ik ze nooit meer moeten bijstellen. Oefening baart kunst. Doe spoke thread oliën of wat invetten doe je best wel natuurlijk.
1) bij een goed gebouwd wiel komen de spaken niet los
2) als ze na de eerste rit of later bij een impact toch los komen, dan kan je ze zelf bijstellen als wielbouwer
3) ik weet niet wat voor middel het is, maar als dit bv een Loctite component is, dan moet je het wiel zien te spaken in een bepaalde tijd, niet ideaal voor de beginner.
Als er echt meerdere spaken loskomen, dan zit je bouwtechniek niet juist en dan zou ik dit niet oplossen door spoke adhesive te gebruiken. De eerste keer dat ik met mijn eigen wielen reed waren er verschillende spaken losgekomen. Ik heb ze dan eens vanaf nul opnieuw gericht, en sindsdien heb ik ze nooit meer moeten bijstellen. Oefening baart kunst. Doe spoke thread oliën of wat invetten doe je best wel natuurlijk.
Om veel tijd, geld en moeite te besparen dacht ik niet zelf de truing stand te maken die in het boek van Musson wordt beschreven maar die van Tacx te kopen.
Is dit, volgens de kenners hier, goed genoeg voor het spaken van een paar race wielen?
Is dit, volgens de kenners hier, goed genoeg voor het spaken van een paar race wielen?
...