Vince!
29 aug 2018 20:13
Zo, de Cinglé is uitgereden.
Misschien een kort verslag en enkele ervaringen/raadgevingen wat voor de toekomstige Cinglés een bron van informatie kan zijn.
Uiteindelijk heb ik geen stempelkaart aangekocht...
Ben rond 6u30 vanuit onze logeerplaats vertrokken naar Malaucene, was een uurtje fietsen. Om goed 7u30 aangekomen in Malaucene en op 't gemak ben ik begonnen aan de eerste klim.
Het was rustig en stil op de baan en plots kwamen na enkele kilometers reeds de eerste renners in zicht, de zin om er telkens naartoe te versnellen was er en moest bedwongen worden. Tot aan de top schat ik een 10-tal renners ingehaald te hebben en ondertussen kwamen de eerste dalers reeds naar beneden.
Ik heb de ganse klim gereden op 'spaarmodus' wetende dat ik nog 2x de berg op moest en het een dag van meer dan 180km zou worden in een loden hitte.
Dwz hartslag onder controle houden, niet meer of minder. Toch verliep de eerste klim verrassend goed en passeerden de kilometerpaaltjes vlot en stond ik boven voor ik er erg in had.
Na 1u50 bovengekomen, redelijk bezweet, onmiddellijk bodywarmer aan, armstukken en halswarmer. Een kwartiertje genoten van de top en naar beneden richting Bedoin.
Bitterkoud gehad tijdens deze eerste afdaling, werkelijk rillen en klappertanden en eenmaal beneden leken m'n benen verstijfd.
Was begonnen met 2 volle bidons van 0.75liter en na de eerste klim had ik nog 1 volle over, de lege bidon aan een fontein gevuld en gebruikt ter verfrissing.
Deze tweede klim ging me aanzienlijk minder goed af, de koude in de afdaling leek me parten te blijven spelen, het stuk in het bos is toch een echte dooddoener. Hartslag kreeg ik minder goed onder controle en ik wenste dat ik een 32 had achteraan.
Halfweg het bos kwam alles terug op zijn plooi en eenmaal bij chalet reynard een cola gedronken, een reep gegeten en terug verder naar de top in ongeveer 2u15 minuten.
Daar had ik het gevoel dat de Cinglé gelukt is, Sault zou een makkie worden.
Boven waren beide bidons leeg, naar Sault gereden, daar bij de bakker een anderhalve liter fles gekocht bidons gevuld (isostar tabletten), taartje gegeten en terug naar boven.
Deze klim is totaal anders, langere vlakke stukken, maar toch niet te onderschatten. Ongeveer een uurtje met een landgenoot meegereden die ook aan zijn derde beklimming bezig was, ik volgde zijn ritme en m'n hartslag schommelde constant rond de 135. Recupereren.
Terug bij Chalet Reynard een cola gekocht en een reep gegeten en de klim verder gereden tot aan de top in een 2uur dacht ik.
Deze laatste kilometers waren kippenvel en het terugzien van m'n compagnon waar ik een uurtje samen mee fietste was hartelijk, we hadden het geflikt.
Nog wat genoten op de top en toen terug de afdaling naar Malaucene en nog een rit van een uurtje naar de b&b.
Ik had een ruime 180km en meer dan 5000 hoogtemeters op de teller, achteraf misschien jammer dat ik eens niet voluit gegaan ben.
In volgorde m'n eigen antwoorden op de vragen die ik bij het openen van m'n topic had ;
1. uiteindelijk geen stempelkaart gekocht
2. 's morgens stevig ontbeten, dwz havermout, yoghurt en toen al goed gedronken. Ik had teveel eten mee, uiteindelijk was 3 gelletjes en een reep of 4 voldoende, icm het gekochte taartje bij de bakker.
ik had 2 bidons van 0.75 liter en isostar tabletten, uiteindelijk lijkt me 2 bidons van 0.5 liter meer dan voldoende, er is overal voldoende gelegenheid om drank te kopen. In een camelback had ik wat reservemateriaal mee, naast het voedsel een pomp, binnenbanden, multitool, spanbandjes, bandenlichter.
3. ik had een fietsslot mee en gebruikt maar bij de bakkers kan je telkens je fiets in het oog houden en bij chalet Renard lijkt een slot misschien ook wat overbodig.
4. de cassette dan, rij je de berg 1x op is 34x28 voldoende lijkt me, maar ik had toch graag de 32 achteraan gehad, al was het maar om even de hartslag in het bos naar beneden te krijgen of om even te kunnen minderen.
met de 28 kan je moeilijker trager dan 8-9 per uur rijden, de 32 zou uitkomst kunnen bieden.
mocht ik het opnieuw doen monteer ik m'n 11-32 die ik nochthans liggen had.
5. specifiek trainen heb ik niet gedaan, wel had ik een kleine 6.000km in de benen voor ik eraan begon en had ik het gevoel dat het wel goed zat met de conditie.
6. mijn tips na het uitrijden van de cinglé ; 1. start vroeg om de hitte voor te zijn op de zwaarste klims 2. houd Sault als laatste klim 3. beperk je bagage, ik gebruikte 3 gelletjes een reep of 4, in de dorpjes is voldoende te koop zelfs de fietswinkels verkopen er materiaal, repen en sportvoeding 4. neem voldoende kleding mee voor de afdalingen ; bodywarmer, armstukken, buf voor hals en hoofd en zelfs beenwarmers
het weer aan de top verschilde enorm met beneden, winderig en echt koud tot 33graden en volop brandende zon. Zorg dat je fiets in orde is, ik monteerde een verse achterband en remblokken en monteer een 'noodverzet'. Ik lees regelmatig over klimmen op kracht, maar kan je verzekeren dat je dit niet 70km kan volhouden en dat t dan zeer vlug harken wordt, het is in niets te vergelijken met de veel steilerehellingen in de Ardennen bv die maar 1km lang is.
Overschat jezelf niet tijdens de eerste kilometers klimmen en hang in de afdaling de held niet uit, ik heb sportwagens zeer gevaarlijk zien doen, volledig over de andere weghelft rijden in een bocht en zelf moest ik hard remmen voor een mobilhome die een parking afreed net bij het begin van mijn laatste afdaling, die mobilhome ziet me komen, stopt en rijdt toch aan een slakkengangetje de baan op.
Het was een unieke belevenis.