Herrie Derrie R8000
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Staat er niet in de "rules" dat een ketting en cassette altijd schoon moeten zijn.....?
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Maar dan moet je niet klagen dat je ketting lawaai maaktmont aigoual schreef: ↑06 okt 2019 15:28 Staat er niet in de "rules" dat een ketting en cassette altijd schoon moeten zijn.....?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Mijn reactie was bevestigend; "dat ook mijn ketting heerlijk stil is, sinds ik de Shimano PTFE lube gebruik", ondanks dat ik hem aan de buitenzijde brand schoon houd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Hier eenzelfde verhaal. Nieuwe Canyon Endurace met ultegra R8000 SGS 52-36 en 11-34. De eerste paar 100km muisstil. Na ketting te smeren met boeshield lawaai icm groot blad voor en achter mooi in het midden. Dat een derailleur goed afgesteld moet staan is logisch. Maar waarom enkel geluiden bij bepaalde combinaties? Mijn 105 5800 is en blijft muisstil na 10.000km bij elke combinatie .
Als de derailleur slecht is afgesteld, heb je toch over de gehele lijn lawaai? En dikkere olie zal idd wel helpen, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de werkelijke oorzaak? Aangezien er op het net al veel over te vinden is zou er toch een logische verklaring voor moeten zijn?
Als de derailleur slecht is afgesteld, heb je toch over de gehele lijn lawaai? En dikkere olie zal idd wel helpen, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de werkelijke oorzaak? Aangezien er op het net al veel over te vinden is zou er toch een logische verklaring voor moeten zijn?
Probeer eens een nieuwe 12 speed ketting, daarvan zijn alleen de buitenschalen dunner, hierdoor heb je minder kans op 'schaven' tegen de kransjes van de cassette achter. Onze oosterburen (tour-magazin forum) hebben een soortgelijk topic lopen, en daar hebben ze voorlopig de beste resultaten met de 12 speed kettingen gehaald (eigenlijk bedoeld voor de MTB, maar werken ook prima op de racer). Die kettingen zijn er in XTR/XT/SLX kwaliteit, vergelijkbaar met DA/ULTEGRA/105 dus op de racer. Meerkosten vallen ook reuze mee, ik dacht iets van 4 tot 5 euro tov de 11 speed.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Bedankt voor de tip! Als ik het goed begrijp is een mogelijke oorzaak schuren van de ketting tegen de cassette? Had het topic ondertussen ook gevonden. Lees dat het bij sommigen ook verdwijnt na een 1.000 tal km. Heb Canyon en Shimano ook een mailtje gestuurd voor info. Als het met een 12 speed ketting kan opgelost worden ben ik al blij!bigfloor schreef: ↑12 nov 2019 22:44 Probeer eens een nieuwe 12 speed ketting, daarvan zijn alleen de buitenschalen dunner, hierdoor heb je minder kans op 'schaven' tegen de kransjes van de cassette achter. Onze oosterburen (tour-magazin forum) hebben een soortgelijk topic lopen, en daar hebben ze voorlopig de beste resultaten met de 12 speed kettingen gehaald (eigenlijk bedoeld voor de MTB, maar werken ook prima op de racer). Die kettingen zijn er in XTR/XT/SLX kwaliteit, vergelijkbaar met DA/ULTEGRA/105 dus op de racer. Meerkosten vallen ook reuze mee, ik dacht iets van 4 tot 5 euro tov de 11 speed.
Ik rij momenteel met een Campa cassette die al heel wat kilometers heeft gelopen,kmc ketting de Zwart/Grijze en is stiller dan met de dura-ace cassette die veel minder kilometers heeft gelopen.Maar alles wordt wel goed schoon gehouden.Raf77 schreef: ↑13 nov 2019 07:12Bedankt voor de tip! Als ik het goed begrijp is een mogelijke oorzaak schuren van de ketting tegen de cassette? Had het topic ondertussen ook gevonden. Lees dat het bij sommigen ook verdwijnt na een 1.000 tal km. Heb Canyon en Shimano ook een mailtje gestuurd voor info. Als het met een 12 speed ketting kan opgelost worden ben ik al blij!bigfloor schreef: ↑12 nov 2019 22:44 Probeer eens een nieuwe 12 speed ketting, daarvan zijn alleen de buitenschalen dunner, hierdoor heb je minder kans op 'schaven' tegen de kransjes van de cassette achter. Onze oosterburen (tour-magazin forum) hebben een soortgelijk topic lopen, en daar hebben ze voorlopig de beste resultaten met de 12 speed kettingen gehaald (eigenlijk bedoeld voor de MTB, maar werken ook prima op de racer). Die kettingen zijn er in XTR/XT/SLX kwaliteit, vergelijkbaar met DA/ULTEGRA/105 dus op de racer. Meerkosten vallen ook reuze mee, ik dacht iets van 4 tot 5 euro tov de 11 speed.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Maandag ga ik bij een service punt van Canyon langs. Je ziet duidelijk dat de ketting tegen het boven en onderliggende tandwiel op bepaalde momenten even de ketting raakt, en dat veroorzaakt het gerinkel bij mij. Nog een interessant artikel gevonden hier over. Hopelijk gaat het zoals bij hem na 1.000km vanzelf weg.
https://cyclingtips.com/2018/03/shimano ... te-review/
https://cyclingtips.com/2018/03/shimano ... te-review/
Nee, de tanden staan verschillend, wat op zich logisch is. En op de volledige omtrek zijn er een paar tanden die echt tegen de ketting schuiven wat net genoeg is om dat irritant gerinkel te veroorzaken. Daarmee dat een 12 speed ketting voor de 11-34 wel een oplossing zou zijn. Of geduld hebben en hopen dat het na 1 000km weg is . Wel vreemd dat Shimano hier geen oplossing voor kan verzinnen. Komt misschien nog .
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Raf77 heb je misschien nog een update ? Wat zeiden ze bij Canyon? En heb je al een 12speed ketting geprobeerd? Of misschien iemand anders? Ik heb, na voor mijn gevoel alles al te hebben geprobeerd, ook sterk het idee dat het geluid van de ketting tegen de kransjes komt. Ik heb er inmiddels alleen al wel meer dan 5000 km opsturen dus je zit denken dat het dan misschien wel eens verdwenen had kunnen zijn. Maar nee, dus ik denk er sterk over om zo'n ketting te proberen!Raf77 schreef: ↑14 nov 2019 18:50 Nee, de tanden staan verschillend, wat op zich logisch is. En op de volledige omtrek zijn er een paar tanden die echt tegen de ketting schuiven wat net genoeg is om dat irritant gerinkel te veroorzaken. Daarmee dat een 12 speed ketting voor de 11-34 wel een oplossing zou zijn. Of geduld hebben en hopen dat het na 1 000km weg is . Wel vreemd dat Shimano hier geen oplossing voor kan verzinnen. Komt misschien nog .
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
Bij Canyon werd ik een beetje met een kluitje in het riet gestuurd, eerste reacties waren verbogen hanger en/afstelling, wat op zich best wel kan maar in mijn ogen heel uitzonderlijk is bij een nieuwe fiets die ik daar ben gaan afhalen. 12 speed ketting komt eraan als ik met deze 3500km gefietst heb. Lees er toch veel goeds over en de redenering erachter kan wel kloppen.Bianchi-Ber schreef: ↑18 apr 2020 09:03Raf77 heb je misschien nog een update ? Wat zeiden ze bij Canyon? En heb je al een 12speed ketting geprobeerd? Of misschien iemand anders? Ik heb, na voor mijn gevoel alles al te hebben geprobeerd, ook sterk het idee dat het geluid van de ketting tegen de kransjes komt. Ik heb er inmiddels alleen al wel meer dan 5000 km opsturen dus je zit denken dat het dan misschien wel eens verdwenen had kunnen zijn. Maar nee, dus ik denk er sterk over om zo'n ketting te proberen!Raf77 schreef: ↑14 nov 2019 18:50 Nee, de tanden staan verschillend, wat op zich logisch is. En op de volledige omtrek zijn er een paar tanden die echt tegen de ketting schuiven wat net genoeg is om dat irritant gerinkel te veroorzaken. Daarmee dat een 12 speed ketting voor de 11-34 wel een oplossing zou zijn. Of geduld hebben en hopen dat het na 1 000km weg is . Wel vreemd dat Shimano hier geen oplossing voor kan verzinnen. Komt misschien nog .
Wat ik wel ondervonden heb is dat het irritant gerinkel zo goed als weg is als ik squirt wax lube gebruik tov Boeshield T9 die ik voorheen altijd gebruikt heb.
En met de voorjaarsolie van Morgan blue ook een goed resultaat.