Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 02 jul 2009 10:20

Ik heb naar aanleiding van Thomas Dekker dit nog eens doorgelezen, maar er wordt verdraaid weinig over oplossingen gedacht ..

Is hier dan niemand met een briljant plan ?

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 02 jul 2009 10:55

Wie is er bestand tegen de macht van het geld ? "Iedereen is te koop" is het gezegde. Het zal wel in de mens zitten, de drive om te overleven, iets wat biologisch is ingebouwd en dat met de beste wil ter wereld niet te weerstaan is.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

tapie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 jul 2007 10:56

tapie 02 jul 2009 11:01

Is er ook iets bekend over bepaalde voorwaarden (quality-checks?) waar doping-labs aan moeten voldoen? Hoe netjes en grondig wordt er in dergelijke labs gewerkt? Ik werk zelf in een research-lab en de ene dag is de andere niet wat betreft de uitkomst van experimenten, al weet je zeker dat je precies hetzelfde doet als de vorige keer. :p
Ik krijg wel wat kriebels bij het lezen van 'een oude staal', een 'nieuwe methode'. Wie heeft bepaald dat dat een waterdichte methode is, hoe is de staal bewaard (aantal keren ontdooid-ingevroren?). Ik hoop maar dat dit echt goed gebeurt, voordat men renners positief gaat verklaren.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 02 jul 2009 11:13

Afbeelding

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jul 2009 11:19

:D
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 02 jul 2009 11:29

Tapie schreef:Is er ook iets bekend over bepaalde voorwaarden (quality-checks?) waar doping-labs aan moeten voldoen? Hoe netjes en grondig wordt er in dergelijke labs gewerkt? Ik werk zelf in een research-lab en de ene dag is de andere niet wat betreft de uitkomst van experimenten, al weet je zeker dat je precies hetzelfde doet als de vorige keer. :p
Ik krijg wel wat kriebels bij het lezen van 'een oude staal', een 'nieuwe methode'. Wie heeft bepaald dat dat een waterdichte methode is, hoe is de staal bewaard (aantal keren ontdooid-ingevroren?). Ik hoop maar dat dit echt goed gebeurt, voordat men renners positief gaat verklaren.


Ik neem toch aan dat dit op z'n minst volgens ISO 17025 geaccrediteerde labs zullen moeten zijn. Een volgens deze norm geaccrediteerd lab moet een kwaliteitssysteem hebben dat aan bepaalde eisen voldoet, er moeten geaccepteerde en gedocumenteerde testmethoden gebruikt worden, meetonzekerheden moeten berekend en vastgesteld zijn, apparatuur moet gekalibreerd worden, etc. etc. Ieder jaar komt de accreditatie-instelling langs voor een audit om te zien of je nog wel aan alle eisen voldoet.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 11:41

SpEric schreef:Ik heb naar aanleiding van Thomas Dekker dit nog eens doorgelezen, maar er wordt verdraaid weinig over oplossingen gedacht ..

Is hier dan niemand met een briljant plan ?


Denk niet dat er iemand is die even een plan uit de kast kan trekken.

Je kan denk ik maar 2 richtingen op: Veel meer gedogen, of veel extremer aanpakken.

In het eerste geval een paar doden per jaar voor lief nemen, maar verder epo onder medische begeleiding toestaan. Dan heeft iedereen hoge waardes. Maar ja, denk niet dat je dat wil.

Het tweede geval lijkt mij beter.

Om te beginnen direct een levenslange schorsing, en een verbod om in de wielerwereld te werken. Dit ook met terugwerkende kracht te doen. Dat mannen zoals Riis nog in Frankrijk durven rond te lopen is natuurlijk absurd. Verder is het als renner interessant om het te proberen. Neem Dekker: 2 jaar brommen, en dan niet te oud zijn om het weer te proberen.

Ook moet er verder de waardeketen zaken strafbaar gemaakt worden. Artsen die het toedienen moeten hun diploma's inleveren. Belangrijker is dat de farmaceutische industrie gedwongen moet worden om een 'fingerprint' in het spul te brengen, en die print te delen met de sportorganisaties. Zo niet, moet dat strafbaar gemaakt worden met hoge boetes.

Verder moet het budget voor onderzoek tegen doping drastisch verhoogd worden. Dit budget kan komen uit een jaarlijkse bijdrage van de teams, en torenhoge boetes van renners die gepakt zijn.

En zo kunnen we nog wel even door gaan...

Maar goed, als ik dat al kan bedenken... dan moeten er wel grotere krachten zijn die dit soort dingen tegenhoudt!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 02 jul 2009 11:46

gepakt met epo, dan ook verplicht je nieren afstaan ;)

(als je toch epo gebruikt, heb je die niet meer nodig, toch ? )

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 02 jul 2009 11:49

GastheerG schreef:
SpEric schreef: Is hier dan niemand met een briljant plan ?


Bij wie dacht je dat in te dienen?

Pers/media heeft geen belang bij een oplossing. Er werken teveel journalisten inmiddels full time op doping

Dopingagentschappen hebben geen belang in een oplossing want als de sport ECHT dopingvrij is kunnen ze naar huis.

Renners? Er zijn er altijd die het doen. Sport is namelijk niet eerlijk.

Ploegen? met een stalen bek zetten ze een betrapte renner aan de kant en de renners die overblijven zetten ze gewoon onder druk om snel met een succes te komen wat de ellende weer gaat vergeten.

UCI? is ook maar een padvindersclubje van niks

Er is geen sterke partij in de wielersport die EN belang EN mogelijkheden heeft.

Renners, media, instanties en ploegen hebben elkaar in een bizarre gijzeling genomen.............




Het ging mij er om dat jij er wel van schrikt hoeveel weldenkende mensen zich gewillig gedragen als consument van twee nieuwe bedrijfstakken.

Ik verwacht niet dat hier DE oplossing komt, maar ook op dit forum wordt alleen maar afgegeven/ verdedigt, gemeld enz. enz..

Maar niemand denkt kennellijk over een evt oplossing..

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 11:53

MrT schreef:

Denk niet dat er iemand is die even een plan uit de kast kan trekken.

Je kan denk ik maar 2 richtingen op: Veel meer gedogen, of veel extremer aanpakken.

In het eerste geval een paar doden per jaar voor lief nemen, maar verder epo onder medische begeleiding toestaan. Dan heeft iedereen hoge waardes. Maar ja, denk niet dat je dat wil.

Het tweede geval lijkt mij beter.

Om te beginnen direct een levenslange schorsing, en een verbod om in de wielerwereld te werken. Dit ook met terugwerkende kracht te doen. Dat mannen zoals Riis nog in Frankrijk durven rond te lopen is natuurlijk absurd. Verder is het als renner interessant om het te proberen. Neem Dekker: 2 jaar brommen, en dan niet te oud zijn om het weer te proberen.

Ook moet er verder de waardeketen zaken strafbaar gemaakt worden. Artsen die het toedienen moeten hun diploma's inleveren. Belangrijker is dat de farmaceutische industrie gedwongen moet worden om een 'fingerprint' in het spul te brengen, en die print te delen met de sportorganisaties. Zo niet, moet dat strafbaar gemaakt worden met hoge boetes.

Verder moet het budget voor onderzoek tegen doping drastisch verhoogd worden. Dit budget kan komen uit een jaarlijkse bijdrage van de teams, en torenhoge boetes van renners die gepakt zijn.

En zo kunnen we nog wel even door gaan...

Maar goed, als ik dat al kan bedenken... dan moeten er wel grotere krachten zijn die dit soort dingen tegenhoudt!

SpEric schreef:
Maar niemand denkt kennellijk over een evt oplossing..


Jaja, druk bezig :-P

Bedacht me net dat ze alle stalen ook nog eens zo lang mogelijk moeten bewaren zodat, elke keer alles getest kan worden zodra er een nieuwe techniek beschikbaar is.

Nu lopen de controles steeds achter op de nieuwste dopingsnufjes, maar meestal zie je dat uiteindelijk dit dan toch gecontroleerd kan worden. Kunnen mensen alsnog levenslang uit de wielersport gestuurd worden.

Plaats reactie