Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2007 13:36

SpEric schreef:Er is een rede dat zij niet die grote maten maken. En daar is bewust voor gekozen.

Zoals jij zegt maakt die zitbuis hoek geen donder uit, als je maar goed zit tov je bracket.
En vandaar naar je stuur. Die 3-hoek moet goed zijn voorjezelf en tov de totale fiets ivm balans. En dat is nou juist waar Cervélo zegt het verschil te maken met de andere merken.
Ze hebben ook een iets ander uitgangs punt om een fiets te maken en ontwerpen dan de andere merken.


Tja zo kan ik er ook wel wat, dat blijft toch gewoon een minpunt voor 't merk als je een doelgroep uitsluit omdat je geen grotere maat wilt maken. Die 6 maten van Cervelo houdt nu niet echt over, daar had best een 7e maatje bij gekunt.

Het verschil met andere merken is niet meer dan een graad in zitbuis. Wat is de lengte van een zitbuis, plus de lengte van de zadelpen, beetje klooien met (co)sinusjes en voila die 1 graad is prima corrigeerbaar met een zadelpen. Je kan een zadel meer dan 6 cm heen en weerschuiven met verschillende zadelpennen. Het maakt echt niet uit of die buis nu wat verder achter overligt voor je gewichtsverdeling of dat je zadelpen iets meer set-back geeft. Je achterwerk blijft op precies dezelfde plaats tussen je wielen zitten.
Nu is juist bij Cervelo wel een probleem dat ze afwijkende diameters gebruiken waardoor je keuze voor zadelpennen enorm afneemt.

Ik ben benieuwd wat er anders is aan het uitgangspunt bij 't ontwerpen van een fiets bij Cervelo dan bij andere merken. Volgens mij gaat 't er bij iedereen toch om zoveel mogelijk winst te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 sep 2007 13:45

Vrouwen zijn wel degelijk anders gebouw dan mannen SPEric...... lesje anatomie nodig? ;)
~live fast, die young ~

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 13:48

Juist wat jij aanhaalt, is het verschil.
Die 6 cm tussen je wielen kan wel zo zijn, maar tov je bracket kan je weleens verkeerd uitkomen...
Het uitgangspunt is dat zij ernaar streven de beste Pro(ffesionele) fiets te maken. Dus niet fietsen afgestemd op het fiets publiek (toerders). Met als gevolg dat er voor sommige inderdaad geen juist maat is. Of het niet lekker past ( te sportief).
Op deze manier kan je als consument wel de exact zelfde fiets hebben als de profs.
Daarin worden geen consessies gedaan. Ook met de RS is niet zo zeer gekozen voor een model voor de toermensen, hoewel die wel beter past bij sommige, maar ook een aantal renners van CSC zullen er mee rijden...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 13:59

Da's dus onzin, Cervelo maakt geen prof fietsen (dan kan ik je wel uitleggen wat er anders aan het frame had moeten zijn om het een echte prof fiets te maken). Kijk naar hoe de gemiddelde CSC renner op zijn fiets zit en je ziet wat er anders was geweest als zij het voor het zeggen hadden.
99% van de Cervelo's gaat naar recreatieve gebruikers (daar verdienen ze geld mee en de rest kost enkel geld.
Zou imho ook een beetje dom zijn om dan een prof fiets te ontwikkelen en die op de markt te brengen (de laatste echte prof fiets kwam van Willier en die verkocht voor geen meter).

Die grotere maten komen overigens gewoon voor uit de onwil om veel te investeren in twee mallen in een maat waar niet heel veel frames verkocht worden (en die relatief meer klachten opleveren).

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 14:04

girlinred schreef:Vrouwen zijn wel degelijk anders gebouw dan mannen SPEric...... lesje anatomie nodig? ;)


anatomie gaat om de binnenkant toch ? En dat vrouwen anders zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen.


@ shark.

Het is wat Cervélo zelf zegt en als je ziet wat ze allemaal doen, twijfel ik daar niet aan.
Dat de fietsende medemens het lieftst op hetzelfde rijdt, das mooi voor ze. Zo ook met Trek natuurlijk.
Er is niets mis met geld verdienen toch. Daarbij zou het veel logischer zijn om te vertellen dat je de beste fiets wilt maken toch ?
En wat is er zo mis aan die prof op Cervélo's ? Op een enkeling na zitten ze er aardig op en ook nog mooi om te zien.

Wat is in jou optiek dan de beste fiets ?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 14:50

Cervelo zit echt aan de top met zijn frames net zoals scott en nog een reeks merken met een perfecte passing voor de gemiddelde recreant (en daar verkopen ze aan).

Als je de optimale profiets zou moeten samenstellen dan heb je minimaal een kortere balhoofdbuis nodig, langere bovenbuis en schuinere zadelbuis. Zo voorkom je dat je zoals de meeste profs op een te klein frame, met extreem veel setback, een idioot lange stuurpen direct op het balhoofd gemonteerd en met een gekanteld stuur moeten gaan rijden.
Sommige Williers, Specialized frames en vroegere Cannondales komen in de buurt maar eigenlijk is maatwerk hier wel nodig. Het eindresultaat zou optimaal zijn om zeer lange afstanden met hoge snelheid te overbruggen maar helaas niet verkoopbaar aan jouw klanten (en daar gaat het uiteindelijk toch om)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 15:03

Dan vraag ik mij af waarom dat niet gebeurd als dat zo zou zijn.
Veel merken maken voor de prof nog fietsen op maat namelijk, zoals je weet.
En set-back valt trouens reuze mee als je goed kijkt naar de fietsen hoor. Ik weet dat er ook een aantal zijn die de maat fiets zo nemen, om met een 14 cm pen te rijden. Dus misschien ligt er nog eerder eigenwijsheid te grondslag dan een niet passende fiets voor die beste mannen...

Van mijn klanten en doelgroep zullen er zo wie zo niet heel veel in die prijsklasse zitten, dus daar maak ik me geen zorgen om hoor..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2007 15:20

Ten eerste vraag ik echt af wat 't maakt of je op dezelfde fiets als een prof zit, lijkt me een stuk belangrijker dat ie goed zit en dus lekker fietst. Ik neem toch niet aan dat je alle fietsen afmonteerd met een naar beneden wijzende stuurpen zoals meneer Schleck heeft, in 't mom van want dat hebben de profs ook.
Ik ben benieuwd naar de stuurpennen die de profs gaan gebruiken als ze op die RS moeten rijden, ik gok dat 't 14-15 cm gaat worden. Want om die 2 cm langere balhoofdbuis te compenseren kunnen ze niet anders.

Ik heb even snel een schetsje gemaakt met 2 vrij extreme situaties waarbij je allebij gewoon precies dezelfde gewichtsverdeling bereikt:
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 15:20

En da's nou net het punt, Colnago, De Rosa, Pinarello etc. schudden zo een maatfiets uit hun mouw (heeft te maken met de wijze waarop een frame wordt geproduceerd).
Scott, Cervelo, Specialized (zie boonen dit jaar) kunnen door de gekozen produktiemethode simpelweg geen custom fietsen meer maken (tenminste niet uit carbon) en dat is ook meteen de reden van de kloof tussen prof en toerist.....
Het is dus one size fits all en als je het niet zint zoek je iets anders uit. Mijn ervaring is dat in een profploeg ca. 70% prima uitkomt met de geboden geometrie en de rest zou beter elders kunnen kijken (en dat wordt lastig)

bartjan
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 10 jul 2005 20:30

bartjan 04 sep 2007 15:28

Vergeet ook niet dat het `vroeger` makkelijker was om een custom made frame te maken daar er veel meer door de bouwers zelf geproduceerd kon worden. Destijds werd er veel gelast en kon je dus makkelijker eea in eigen beheer houden. tegenwoordig met vooral het carbon moeten ze het bouwen van het frame `outsourcen` en dat kost geld. Als je tegenwoordig de bovenbuis 1cmlanger zou willen maken moet je direct een nieuwe mal maken wat godse veel geld kost. In the `good old times` konden ze gewoon de buizen wat langer maken........

Ik heb het al eens eerder gezet in een ander topic maar tegenwoordig moet bijna elke rennen/berijder een compromis sluiten ten aanzien van de maat. Er zijn maar weinig mensen die de perfecte `maten` hebben voor een van de standaard fietsen van welk merk dan ook. Het is dus altijd schipperen tenzij je bakken geld te besteden hebt...................

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 15:36

Amclassic-fan schreef:Ten eerste vraag ik echt af wat 't maakt of je op dezelfde fiets als een prof zit, lijkt me een stuk belangrijker dat ie goed zit en dus lekker fietst. Ik neem toch niet aan dat je alle fietsen afmonteerd met een naar beneden wijzende stuurpen zoals meneer Schleck heeft, in 't mom van want dat hebben de profs ook.
Ik ben benieuwd naar de stuurpennen die de profs gaan gebruiken als ze op die RS moeten rijden, ik gok dat 't 14-15 cm gaat worden. Want om die 2 cm langere balhoofdbuis te compenseren kunnen ze niet anders.

Ik heb even snel een schetsje gemaakt met 2 vrij extreme situaties waarbij je allebij gewoon precies dezelfde gewichtsverdeling bereikt:
Afbeelding



Nu heb je alleen de bovenbuis totaal anders gemaakt...

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 sep 2007 15:53

@ Eric;ik had het over de buitenkant ;) EN in het algemeen zijn de verhoudingen bij toch echt anders dan bij mannen, uiteraard voldoet niemand aan het ideaalplaatje en is iedereen anders gebouwd. Maar voor het gros kun je zeggen dat vrouwen langere benen hebben ivm hun bovenlichaam dan mannen

O ja, mij zul je nooit zien op een vrouwenfiets, pas perfect op de Scott en ik vind die damesgeometrie er echt niet uitzien (sorry dames)
~live fast, die young ~

Plaats reactie