Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 17 jun 2018 10:45

havana schreef: 02 dec 2017 12:50 In de praktijk werkt het voor 9 van de fietsers prima.
Da's een schrikbarend laag aantal :o

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jun 2018 11:41

Keezx schreef: 17 jun 2018 10:40 Klassieker.
Daar hoef je niet wakker van te liggen, want op een crankstel waar 50/34 op zit past geen 32......
Wel een 33t van TA Zephyr.

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 12 aug 2018 23:26

Ik vraag mij altijd af hoeveel mensen op de 11,12 of 13 op het vlakke rijden die dit soort vragen stellen. Ik rij met een 50/34 met 14-32 en kom echt overal mee. Op het vlakke rij ik gewoon makkelijk 50 op die versnellingen als het moet. Kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dat soort snelheden te langzaam vinden. Zeker niet als je bij het klimmen een 28 te zwaar vind. Ik zou zeggen verander die 11-28 eens in een 14-32 en je hoeft nooit meer moeilijk te doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6099
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2018 10:37

ooglenz schreef: 12 aug 2018 23:26 Ik vraag mij altijd af hoeveel mensen op de 11,12 of 13 op het vlakke rijden die dit soort vragen stellen. Ik rij met een 50/34 met 14-32 en kom echt overal mee. Op het vlakke rij ik gewoon makkelijk 50 op die versnellingen als het moet. Kan mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die dat soort snelheden te langzaam vinden. Zeker niet als je bij het klimmen een 28 te zwaar vind. Ik zou zeggen verander die 11-28 eens in een 14-32 en je hoeft nooit meer moeilijk te doen.
Met 50km/h op een 50x14 trap je je met een cadans van 110 m.i. wel makkelijk suf. :shock:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5282
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2018 12:57

Orlok schreef: 13 aug 2018 10:37 ...Met 50km/h op een 50x14 trap je je met een cadans van 110 m.i. wel makkelijk suf. :shock:
16 jarige jeugd rijdt in wedstrijden 48/14 en rijden dan over 80km 40km/u en + gemiddeld.
Zolang je dus geen tochtjes van 40+ doet is het niet echt nodig denk ik ;-).

Walter

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 01 mar 2019 23:03

Het kan zijn dat ik gewoon heel slecht ben in zoeken, maar ik kan mijn vraag niet vinden in dit topic of dit forum. Ik vraag mij af of er tegenwoordig nog een crankstel te krijgen is waarbij een voorbladcombinatie van 50/39 probleemloos werkt. Ik weet dat Shimano dit met klemt ontraadt. Maar kan dit bijvoorbeeld met FSA SL-K Light nog wel?

Op mijn vorige fiets had ik FSA SL-K Light met de combi 50/39, en dat werkte prima. Maar dat is ruim vier jaar geleden. Ik weet niet of dit met het huidige model nog steeds zo is. Iemand daar ervaring mee, of eventueel met andere merken danwel aftermarket voorbladen?

Mijn voorkeur voor 50/39 komt trouwens doordat ik 52 en 53 eigenlijk net iets te zwaar vind. Ik rijd veel op mijn binnenblad, en waardeer de overlap die ik dan heb met het buitenblad. De overgang is dan niet zo groot, en ik kan ook langer op mijn buitenblad blijven doortrappen zonder weer naar binnen te hoeven schakelen. Een 39 binnenblad vind ik fijn omdat ik daarmee redelijk lang door kan zonder naar buitenblad te hoeven. Een 36 binnenblad vind ik te licht voor de veelal vlakke ritten die ik rijd,

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 mar 2019 23:17

Ik rijd met 50 38 van Sram. En dat gaat goed. Het werkt alleen als beide bladen van het zelfde merk zijn. Dat was in mijn situatie zo.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5282
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 mar 2019 23:48

Hier is zonder problemen op sram 11 speed met 39-48, 39-46, 39-50, 39-52 wedstrijden gereden met verschillende combinatie van merken van kettingbladen (en ook 34-52, en verschillende 36-X combinaties. Zowel met sram red cranks als k-force light.

Walter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mar 2019 18:28

ALwarrior2907 schreef: 03 apr 2018 16:08 De 105 triple derailleur (FD 5703) is wel in die kleur te krijgen, maar daar staat in de spec dat het voorblad max 50 tanden groot mag zijn. Zou dat ook werken met het 52 tanden voorblad, zoals ik nu heb?
Dat zal best, want dat is zg. Shimano-logica! De 105 5700 triple heeft als grootste blad 50t. 52t gaat natuurlijk prima.

Critic
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 08 mar 2019 13:44

Vanaf vandaag met een 46-36 rijden (En 11-25 cassette... ) ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen..

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 05 apr 2019 07:37

alypat schreef: 01 mar 2019 23:03 Het kan zijn dat ik gewoon heel slecht ben in zoeken, maar ik kan mijn vraag niet vinden in dit topic of dit forum. Ik vraag mij af of er tegenwoordig nog een crankstel te krijgen is waarbij een voorbladcombinatie van 50/39 probleemloos werkt. Ik weet dat Shimano dit met klemt ontraadt. Maar kan dit bijvoorbeeld met FSA SL-K Light nog wel?

Op mijn vorige fiets had ik FSA SL-K Light met de combi 50/39, en dat werkte prima. Maar dat is ruim vier jaar geleden. Ik weet niet of dit met het huidige model nog steeds zo is. Iemand daar ervaring mee, of eventueel met andere merken danwel aftermarket voorbladen?

Mijn voorkeur voor 50/39 komt trouwens doordat ik 52 en 53 eigenlijk net iets te zwaar vind. Ik rijd veel op mijn binnenblad, en waardeer de overlap die ik dan heb met het buitenblad. De overgang is dan niet zo groot, en ik kan ook langer op mijn buitenblad blijven doortrappen zonder weer naar binnen te hoeven schakelen. Een 39 binnenblad vind ik fijn omdat ik daarmee redelijk lang door kan zonder naar buitenblad te hoeven. Een 36 binnenblad vind ik te licht voor de veelal vlakke ritten die ik rijd,
Afgelopen woensdag ook bij Mantel in Den Bosch gestaan met een 39 blad in mijn hand. Ook ik reed op mijn triple 6703 veel op de 39. Nu op 6800 een compact met 50-34. Op het vlakke vind ik 34 te klein en bij de 50 toch vaak een te schuine kettinglijn. Dus ook mijn idee. Navraag in de winkel wordt toch een beetje raar gekeken van de combinatie 50-39. Toch zou ik deze combinatie graag willen. Dus inderdaad ook de vraag kan dit ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5282
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 apr 2019 07:40

Yep; er zijn fabrikanten die een 39t bcd 110 maken. Hier thuis gied gebruikt (op sram dan).

Plaats reactie