Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 19 aug 2016 14:05

Met mechanisch schakelen heb je al die problemen niet. :-)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 aug 2016 14:53

xytras schreef:Met mechanisch schakelen heb je al die problemen niet. :-)
tiep jij thuis ook nog op zoiets :mrgreen: :

Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 19 aug 2016 15:34

Ja, weet je hoe ideaal dat is. Dan hoef je niet naar de printer te lopen om je papier te pakken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 aug 2016 16:04

huh, print jij nog dan?

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 19 aug 2016 16:30

Haha, eigenlijk niet. Kwam ik laatst tegen op FB toen iemand haar dochter moest uitleggen wat een typemachine is.
Afbeelding

jonglins
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 jun 2007 13:49

jonglins 21 aug 2016 12:43

athhretjt schreef:
tomtom schreef:
daniel1975 schreef:Hoge wielen vs lage wielen op een snelle daal wil ik nog accepteren, maar een aeroframe vs normaal frame zit tussen de oortjes :-)
Volgens mij moet je je wat meer verdiepen in de materie en bijvoorbeeld het blad "Tour magazin" lezen voordat je ongefundeerde uitspraken doet. Uiteraard maken andere onderdelen/factoren (hoge wielen en in mindere mate stuur, kleding, helm etc) ook uit. Uit testen komt onomstotelijk (ook op "amateurniveau"; wat is dat eigenlijk?!) naar voren dat vaak een Aeroframe een stuk sneller is. Uiteraard moet je daarvoor ook een beetje harder fietsen (het voordeel boven de 40 is nu eenmaal groter dan onder de 30) maar dat was in dit geval ook zeker zo met veel stukken waarop ik 40+ heb gereden. Overigens....ook al zou het tussen de oortjes zitten....dan nóg is een Aeroframe sneller. Niet voor niets is psyche een belangrijk onderdeel van een sportieve prestatie; kijk maar eens naar de OS ;)!
Dat je hard moet fietsen om voordeel te hebben van aerodynamica is een groot misverstand: het relatieve voordeel is groter bij een hogere snelheid, het absolute verschil is groter bij een lage snelheid. Iemand met hoge wielen wint bij 40 km/u 20 km fietsen misschien een minuut, iemand die 30 fietst wint anderhalve minuut op dezelfde afstand!
Wat een onzin dit zeg.
Relatief verschil groter en absoluut verschil kleiner bij grotere snelheid?!
Brugklas wiskunde.
Hetzelfde relatieve verschil levert bij een grotere waarde (bijv. snelheid) een groter absoluut verschil. Laat staat een groter relatief verschil.

Formule van luchtweerstand is: 1/2 x p x v^2 x A x Cw
Aerofietsen hebben een lagere Cw-waarde.
Dus het relatieve verschil is gelijk bij welke snelheid dan ook.
Het absolute verschil wordt groter bij een grotere snelheid.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 aug 2016 16:42

Je snapt het niet.
Een langzamere rijder heeft meer tijd om te profiteren van zijn aerodynamische voordeel, en pakt daardoor een groter verschil in tijd (dit noem ik een absoluut verschil).
Lees maar na, bijvoorbeeld hier:
"The faster rider saves 1:26, while the slower rider saves 1:47. The slower rider saves more time!"
http://mx.cervelo.com/en/engineering/th ... iders.html

of hier:
"it's counter intuitive but you actually save more time the slower you travel."
https://flocycling.blogspot.nl/2012/11/ ... amics.html

Het lijkt op het eerste gezicht niet logisch, maar het is wel degelijk waar.

Overigens is, bijvoorbeeld bij een tijdrit, het absolute verschil uiteindelijk belangrijk, en is aerodynamica dus ook voor normale renners belangrijk (als de tijd tenminste belangrijk is...).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2016 17:57

athhretjt schreef:Je snapt het niet.
Een langzamere rijder heeft meer tijd om te profiteren van zijn aerodynamische voordeel, en pakt daardoor een groter verschil in tijd (dit noem ik een absoluut verschil).
Lees maar na, bijvoorbeeld hier:
"The faster rider saves 1:26, while the slower rider saves 1:47. The slower rider saves more time!"
http://mx.cervelo.com/en/engineering/th ... iders.html

of hier:
"it's counter intuitive but you actually save more time the slower you travel."
https://flocycling.blogspot.nl/2012/11/ ... amics.html

Het lijkt op het eerste gezicht niet logisch, maar het is wel degelijk waar.

Overigens is, bijvoorbeeld bij een tijdrit, het absolute verschil uiteindelijk belangrijk, en is aerodynamica dus ook voor normale renners belangrijk (als de tijd tenminste belangrijk is...).
Ok, dus met deze conclusie kan je maar het beste heel langzaam fietsen. Want dan is de winst van betere aerodynamica groter, in absolute zin.
Ik doe bij een wedstrijd ook altijd de buitenbochten rijden zodat ik meer plezier heb van mijn inschrijfgeld.... :ugeek:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 aug 2016 18:44

Nee, en onzinnige vergelijkingen helpen niet, ze zorgen er alleen voor dat je overkomt als een onbenul.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 21 aug 2016 19:49

MarkVeenstra schreef:
athhretjt schreef:Je snapt het niet.
Een langzamere rijder heeft meer tijd om te profiteren van zijn aerodynamische voordeel, en pakt daardoor een groter verschil in tijd (dit noem ik een absoluut verschil).
Lees maar na, bijvoorbeeld hier:
"The faster rider saves 1:26, while the slower rider saves 1:47. The slower rider saves more time!"
http://mx.cervelo.com/en/engineering/th ... iders.html

of hier:
"it's counter intuitive but you actually save more time the slower you travel."
https://flocycling.blogspot.nl/2012/11/ ... amics.html

Het lijkt op het eerste gezicht niet logisch, maar het is wel degelijk waar.

Overigens is, bijvoorbeeld bij een tijdrit, het absolute verschil uiteindelijk belangrijk, en is aerodynamica dus ook voor normale renners belangrijk (als de tijd tenminste belangrijk is...).
Ok, dus met deze conclusie kan je maar het beste heel langzaam fietsen. Want dan is de winst van betere aerodynamica groter, in absolute zin.
Ik doe bij een wedstrijd ook altijd de buitenbochten rijden zodat ik meer plezier heb van mijn inschrijfgeld.... :ugeek:

Even zonder gekheid, Mark heeft wel gelijk, buitenbochten lopen wel vaak een stuk mooier, kun je meer snelheid houden en sneller uit de bocht komen. Vooral bij een sneller parcours :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13446
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 aug 2016 20:22

Toch vind ik het een raar vergelijk en klopt de platte stelling wel, echter heb je er niets aan.
Je hebt veel meer aan het procentuele verschil en niet de aan platte getallen. Net zoals als zeggen dat je 1s sneller bent, voor Max v is dat beste een hoop op een rondje, maar een tour etappe 5s sneller wordt ik niet echt opgewonden van.

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 22 aug 2016 09:15

Weet een van jullie of canyon ringetjes voor tussen crank en pedaal (die bij de cranks voor de pedalen van shimano standaard meegeleverd) meelevert?

ik heb deze niet ontvangen namelijk

Plaats reactie