Ooit kocht ik een losse 6800 crank en daar zat ook geen enkel ringetje bij overigens. Is ook helemaal niet nodig

Fiets Magazine nr. 4-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Bedankt he, ik ook van jou.athhretjt schreef:Nee, en onzinnige vergelijkingen helpen niet, ze zorgen er alleen voor dat je overkomt als een onbenul.
De links van Cervelo en Flo gaan al langer de ronde. Tourmagazine komt met iets dergelijks, Slowtwitch ook. Ik ben benieuwd naar het commentaar van een student natuurkunde wanneer die er inhoudelijk op in wil gaanMarkVeenstra schreef:Bedankt he, ik ook van jou.athhretjt schreef:Nee, en onzinnige vergelijkingen helpen niet, ze zorgen er alleen voor dat je overkomt als een onbenul.
Het is geen onzinnige vergelijking. Jij geeft aan dat je meer voordeel hebt van aerodynamica bij lage snelheid dan bij hoge snelheid. In absolute zin dan. Dat klopt alleen als je redeneert over dezelfde afstand. Omdat je langzamere voorbeeld langer onderweg is.
Natuurkunde, weerstand overwinnen, bij gelijkblijvend vermogen. Snelheidsfactor in het kwadraat. --> Meeste voordeel van aerodynamica krijgt je bij hogere snelheid. Ga maar een tijdrit rijden van een uur.
Waarom is mijn vergelijking niet onzinnig? prijs/km gaat omlaag als ik buitenbochten rijdt. --> maar dat is geen reden om te zeggen dat buitenbochten rijden mij meer waarde van een toertocht geeft. Aerodynamica levert in tijd meer op als je langer fietst (is langzamer), --> maar dat is geen reden om te stellen dat een aerodynamische fiets bij een trage renner meer voordeel oplevert. ook al wint hij in absolute zin meer tijd.
Ik zal nog een "onbenullige" vergelijking maken. Met jouw redenering is de renner die 0.1km/u fietst degene die het meeste voordeel heeft bij een aerodynamische fiets....![]()
Goed het is wat natuurkunde, en wellicht dat mijn opleidingsachtergrond wat gebrekkig is, aan de TU Delft zijn we namelijk niet bijster sterk met natuurkunde.... Maar uitgemaakt worden voor onbenul vind ik niet erg netjes.
Maar dan wel in een ander topic best.materialist schreef: De links van Cervelo en Flo gaan al langer de ronde. Tourmagazine komt met iets dergelijks, Slowtwitch ook. Ik ben benieuwd naar het commentaar van een student natuurkunde wanneer die er inhoudelijk op in wil gaan
Eensjenssss schreef:
Maar dan wel in een ander topic best.
We zijn hier om over Canyon fietsen te praten.
Mij interesseert het als recreatieve fietser echt geen hol dat fiets X enkele seconden sneller is op 50km dan fiets Y.
En zelfs de personen hier die wedstrijden rijden zouden beter iets meer trainen dan natuurkunde te bestuderen.
Heel de aero discussie is volgens mij enkel van toepassing op profs wanneer het er om gaat of je al dan niet de Tour de France wint of niet.
En toch is het een eigenschap van Canyon-fietsen. Dus het zou hier prima kunnen...jenssss schreef:Maar dan wel in een ander topic best.materialist schreef: De links van Cervelo en Flo gaan al langer de ronde. Tourmagazine komt met iets dergelijks, Slowtwitch ook. Ik ben benieuwd naar het commentaar van een student natuurkunde wanneer die er inhoudelijk op in wil gaan
We zijn hier om over Canyon fietsen te praten.