Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 22 aug 2016 13:12

Ik heb wel Reynolds-wielen. Telt dat ook of rijd ik dan nog meer voor aap? Zijn die wielen eigenlijk wel geschikt voor snelheden <30km/h? Kan mijn frame dat soort belastingen wel aan of is dan alles uit balans?

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 22 aug 2016 13:22

Als je weer heelhuids thuis gekomen bent na een rondje zal het wel goed zijn denk ik.
Ik ken genoeg mensen die een fiets kopen omdat ze die mooi vinden. En de techniek of wetenschap achter een bepaald model echt helemaal niets interesseren.

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 22 aug 2016 13:29

rien schreef:Als je weer heelhuids thuis gekomen bent na een rondje zal het wel goed zijn denk ik.
Ik ken genoeg mensen die een fiets kopen omdat ze die mooi vinden. En de techniek of wetenschap achter een bepaald model echt helemaal niets interesseren.
+1

Nie overdrijven é gasten ;)

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 22 aug 2016 13:39

Fietsen?altijd schreef:Ach ja leuk zo'n aeroframe maar als je een d1 training doet rijd je wel gigantisch voor lul. Snelle fiets langzame berijder.

Als je het voor de looks doet, tja het is jouw geld.

Maar het is toch leuk om te begrijpen waarom jouw fiets sneller is of ben ik nou zo'n nerd...
Laat ons zeggen dat 8/10 fietsers op n racefiets gewoon fietstoeristen zijn en de rest wedstrijdfietsers. Dus mag volgens jou enkel die 20 % op n aerofiets rijden omdat ze toch sneller fietsen dan jan modaal?! Wat kort door de bocht. Van mij mag iedereen op n aeroframe met snelle wielen. Het gaat toch om het fietsen zelf, niet om grote snelheden ( bij de gewone sterveling dan toch)

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 22 aug 2016 14:24

xytras schreef:
Fietsen?altijd schreef:Ach ja leuk zo'n aeroframe maar als je een d1 training doet rijd je wel gigantisch voor lul. Snelle fiets langzame berijder.

Als je het voor de looks doet, tja het is jouw geld.

Maar het is toch leuk om te begrijpen waarom jouw fiets sneller is of ben ik nou zo'n nerd...
Laat ons zeggen dat 8/10 fietsers op n racefiets gewoon fietstoeristen zijn en de rest wedstrijdfietsers. Dus mag volgens jou enkel die 20 % op n aerofiets rijden omdat ze toch sneller fietsen dan jan modaal?! Wat kort door de bocht. Van mij mag iedereen op n aeroframe met snelle wielen. Het gaat toch om het fietsen zelf, niet om grote snelheden ( bij de gewone sterveling dan toch)
Voila. Waarom zou je een fiets en wielen en aero stuur enz enz niet mogen kopen alleen maar omdat je het mooi vindt ? Elk diertje zijn pleziertje en iemand anders hoeft daarover niet te oordelen. En als je voor jezelf graag uitrekent hoeveel % sneller zo'n fiets wel is, ga vooral je gang. Maar sommige andere mensen interesseert dat gewoon niet en willen alleen maar met een mooie "pro" fiets rijden.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 aug 2016 15:00

Precies, in plaats van over elkaar te oordelen wat wel en niet mag wil ik graag dat een natuurkundige het verhaal van cervelo leest en vertelt od het ergens op slaat. Ik vind het nogal wat om te beweren dat een recreatie fietser meer aan een aero fiets heeft dan een prof wielrenner want dat staat er volgens mij
Enneh het gaat nog steeds over canyon, aero canyon

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 22 aug 2016 15:09

Het verhaal klopt gewoon zolang het gaat over een bepaalde afstand, daar is geen speld tussen te krijgen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2016 15:17

Klopt, de conclusie van het verhaal is dat de langzame rijder meer profiteert omdat hij langer op de fiets zit. Ze gaan er gemakshalve wel vanuit dat de weerstandsvermindering bij beide snelheden even groot is.

Zie de vergelijking van de buitenbochten nemen bij een fietstocht omdat je meer geniet voor hetzelfde inschrijfgeld :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 aug 2016 15:27

Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik zeg dat ik het geen gezicht vind.
Ik zeg ook dat het jouw geld is en dat je het voor de looks kan doen, maar ik zie voor een recreatieve fietser de meerwaarde van het aerodynamische voordeel niet.

De conclusie van het wetenschappelijk verhaal is inderdaad duidelijk, maar hoeveel heeft een langzame rijder nou echt aan dat voordeel?
Maak joe woar

jenssss
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 aug 2015 12:27

jenssss 22 aug 2016 16:48

Fietsen?altijd schreef:Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik zeg dat ik het geen gezicht vind.
Ik zeg ook dat het jouw geld is en dat je het voor de looks kan doen, maar ik zie voor een recreatieve fietser de meerwaarde van het aerodynamische voordeel niet.
Ik vind de aeroad een bloedmooie fiets, maar ik doe ritjes van 70-80km aan 27-28gemiddeld.
Dus volgens jou zie ik er als een aap op een fiets uit als ik dat met een aeroad doe?
Slaat toch nergens op?
Aerodynamisch voordeel heeft inderdaad geen enkele meerwaarde, maar als ik dat nu een mooie fiets vind en ik kan/wil die fiets betalen...
Ik zag wel eens iemand met een extra kilootje tijdens een toertocht op een aeroad, ik heb niet met hem gelachen als in "kijk daar, een recreatief dikkertje op een fiets", nee ik ben naar hem toegeweest en gezegd "wow wat een bloedmooie fiets heb jij".

(ik heb een ultimate omdat ik die nog mooier vind en sorry, ik ga niet vaak klimmen, dus ik heb geen voordeel bij de ultimate. Mag ik nu nog op het vlakke rijden met mijn ultimate of moet ik mij beginnen schamen?)

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 22 aug 2016 17:16

jenssss schreef:
Fietsen?altijd schreef:Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik zeg dat ik het geen gezicht vind.
Ik zeg ook dat het jouw geld is en dat je het voor de looks kan doen, maar ik zie voor een recreatieve fietser de meerwaarde van het aerodynamische voordeel niet.
Ik vind de aeroad een bloedmooie fiets, maar ik doe ritjes van 70-80km aan 27-28gemiddeld.
Dus volgens jou zie ik er als een aap op een fiets uit als ik dat met een aeroad doe?
Slaat toch nergens op?
Aerodynamisch voordeel heeft inderdaad geen enkele meerwaarde, maar als ik dat nu een mooie fiets vind en ik kan/wil die fiets betalen...
Ik zag wel eens iemand met een extra kilootje tijdens een toertocht op een aeroad, ik heb niet met hem gelachen als in "kijk daar, een recreatief dikkertje op een fiets", nee ik ben naar hem toegeweest en gezegd "wow wat een bloedmooie fiets heb jij".

(ik heb een ultimate omdat ik die nog mooier vind en sorry, ik ga niet vaak klimmen, dus ik heb geen voordeel bij de ultimate. Mag ik nu nog op het vlakke rijden met mijn ultimate of moet ik mij beginnen schamen?)
Dat mag zeker, tijdens een interval of herstel training rijd ook wel eens 25 kmh.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 22 aug 2016 17:23

En dan rijd je op elke (race)fiets voor aap :lol: ! Kun je maar beter op een mooie zitten en dat is Aeroad zeker......en ik ben niet alleen, vele fietsers en fietsmaten denken er hetzelfde over :winkthumb:
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie