Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2010?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 jul 2010 13:49

Gisteren was de Orange WiFi hotspot waar ik hier gebruik van maak, uit de lucht. Dan maar met een dagje vertraging m'n verslagje van de rit van gisteren. Een hernieuwde kennismaking met de Col des Aravis was het hoofddoel voor die rit. De 12 km van Albertville naar Ugine lopen langs de "voie expresse" eerst rechts over een fraai fietspad, wat begint bij de ingang van de Camping Municipal (ga mij daar niet zoeken, ik kwam er alleen langs;)). Vervolgens fiets je over een heel rustige parallelroute en even later vervolgt die zich aan de linkerzijde van het vierbaanstracé. Goed warmgedraaid arriveer je dan in Ugine en dan is het even zoeken "hoe nu verder". Er is daar een wir-war van fietsroutes, mini-rotondes en de normale infrastructuur.
Toch zie ik vrij snel hoe ik, zonder verkeersovertredingen te begaan, op de weg naar Mégève moet komen. De oude staalfabriek rechts staat er ook nog steeds. Even flink doortrappen, want dit is een stukje wat je eigenlijk het liefst over zou willen slaan!

Dan beginnen de mooie, koele Gorges de l'Arly. Bij de eerste open galerij krijg ik nog bijna een douche van al het water dat er af loopt. Meteen na die galerij de eerste brug over de Arly. Na het passeren van die brug schakel ik voor de zekerheid toch maar over op het binnenblad, anders wordt het wellicht "forceren" om snelheid te houden en daar krijg je later dan weer de rekening voor gepresenteerd. Mooi en koel verloopt het eerste deel van de route. Een dissonant is wellicht het vele gemotoriseerde verkeer.
Vervolgens volgt het steilere en in de volle zon gelegen deel met kruipspoor ('Véhicules lents serez à droite'), wat bij Moulin Ravier zijn einde vindt.
Hoe verder ik in de gorges kom, hoe slechter het wegdek wordt. Veel (diepe) scheuren in het asfalt, waar je met je smalle banden maar beter niet in kunt rijden. De weg wordt ook bochtiger en dat heeft als voordeel dat het andere vekeer wat gas terugneemt. En dan even een klein afdalinkje, voor je Flumet binnenrijdt. Om op de weg naar de col te komen, moet ik nog wel even door de erg smalle "dorpsstraat", waar ik om half elf op een terrasje al iemand de laatste slok van een enorm glas bier weg zie kiepen!

De route naar La Giettaz verloopt snel en is gelukkig rustig qua verkeer. Onder de druk van het massatoerisme heeft ook La Giettaz veel van z'n authenticiteit verloren, jammer! In La Giettaz begint de eigenlijke klim naar de col. Het is een erg open route, waardoor je volop van het landschap kunt genieten, ook al omdat het een relatief makkelijke klim is. Vlak voor de col is de Mont Blanc al fraai te aanschouwen. En dan sta ik na exact 37 km gefietst te hebben weer eens op de Col des Aravis (1487 m). Leuk!
De col is wel volgebouwd met restaurantjes, barretjes en tentjes waar allerlei toeristenprullaria te koop is, tot hele koeienhuiden aan toe. Normaliter koopt een mens zoiets toch niet? Maar hier kennelijk wel, ander zouden ze volgens mij niet aangeboden worden. Maar dit is er gelukkig ook nog te zien:

Afbeelding

"Troupeaux" en blik op de Mont Blanc vanaf de Col des Aravis



Afbeelding

Kapelletje Ste. Anne (beschermvrouwe van de reizigers) op de Col des Aravis

Voor ik aan de afdeling begon, kon ik het toch niet laten aan een viertal Franse mede-fietsers te vragen of één van hen mij even wilde vereeuwigen:

Afbeelding

Halverwege de col en La Clusaz knijp ik even in de remmen, om linksaf de stille weg naar de Col de la Croix Fry in te slaan. Eerst even flink klimmen in de volle zon en dan het bos in, met wat schaduw. Kort voor de col staat een al wat oudere man in de schaduw uit te blazen. Op zijn shirt staat op de rug 'Club des 100 cols'. Om hem moed in spreken, zeg ik maar 'Ca monte, n'est-ce pas?' Hij bromt bevestigend. De Col zelf (1467 m) is zo'n echt wintersportoord: oninteressant. Maar de bochtige, open en snel te nemen afdaling is des te interessanter. Ook hier geniet je volop van het imposante berglandschap. Even stoppen voor een plaatje van de mooie Vallée de Manigod:

Afbeelding

Aan het einde van de afdaling, sla ik linksaf de weg naar Faverges in. Net voor de volgende klim begint, las ik op een grote parkeerplaats een ravitailleringspauze in, want ik heb gezien dat ik daar mooi in de schaduw kan zitten. De fietser van de 100-collenclub komt ook voorbij, maar ziet mij niet. Na de pauze vervolg ik de vrij vlakke klim naar de Col du Marais (483 m), waar ik twee dagen geleden ook al was, maar toen kwam ik van de andere kant. Een eindje voor de col staat de '100 collen man' weer in de schaduw van een boom bij te komen. Ik laat hem maar met rust. Na het colletje fijn dalen naar Serraval, waar ik voor de zekerheid bij het fonteintje één van m'n bidons nog maar eens met water vul.

Afbeelding

Fonteintje in Serraval

Nog even een stukje Frans vals plat tot in Les Essérieux en dan naar beneden naar St. Ferréol. Bij Viuz zie ik dat de top van de Mont Blanc inmiddels bijna geheel in wolken gehuld is. Ik rijd door naar Faverges, waar ik direct na de passage van het plaatsnaambord aansluit op de Véloroute de la Combe de Savoie:

Afbeelding

Dit uitstekende fietspad ligt ongeveer parallel aan de drukke doorgaande weg en is grotendeels aangelegd op het tracé van een voormalig spoorlijntje. Een eindje voor Ugine houdt deze Véloroute helaas op, maar zie je dat het ballastbed van de oude spoorlijn inmiddels al geëgaliseerd is en er gewerkt wordt aan de voortzetting van het fietspad. En nèt voor je Ugine binnerijdt, ligt daar weer het fietspad. De Fransen zijn alleen vergeten om het aan te geven, dus mis je 't zo. Omdat ik er twee dagen geleden ook al gefietst heb, weet ik inmiddels beter. Met de wind min of meer in de rug en "onder in de beugel" zijn de laatste 12 km zo achter de rug en kan ik na 97 km voldaan van de fiets stappen!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 jun 2011 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 21 jul 2010 14:00

Gister een rondje Den Haag - De Ronde Venen - Woerden - Den Haag. Het was de laatste echt mooie dag deze week, dus had maar een middagje vrij genomen. Vooral het gebied tussen De Ronde Venen en Woerden is echt heerlijk om te fietsen. Wat leven we toch in een mooi land eigenlijk...:D

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 22 jul 2010 00:58

ik ben net terug uit frankrijk. De benen voelen nog een beetje zwaar maar dat is geen schande

13-07: 1u 23min / 30,5 km / 640 hm. (Col d' Ornon)
14-07: 4u 54min / 119,2 km / 1.805 hm. (Villard Reculas naar Alpe d'Huez, kijken bij TDF etappe bij Vizille)
15-07: 4u 21min / 106,6 km / 1.990 hm. (La Morte/Grand Serre, Col d'Ornon)
16-07: 3u 44min / 76,5 km / 1.605 hm. (Col du Glandon)
17-07: 3u 39min / 61,5 km / 1.975 hm. (Les Deux Alpes, Col de Sarenne)
18-07: 2u 21min / 49,4 km / 1.367 hm, (warming-up op Col d'Ornon, TT Alpe 'd Huez)
19-07: 7u 50min / 165,9 km / 3.945 hm. (Croix de Fer, Telegraph, Galibier)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1760
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 23 jul 2010 13:07

Net even een blokje van 60 km gedaan op de racefiets en nog steeds in het teken van hersteltraining van afgelopen zaterdag.Afzien op de MTB
Komende dagen zal het nog niet veel anders zijn om de spieren weer in het gareel te krijgen, maar met dit weer geen straf om per keer 2 uurtjes relaxed te trappen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 jul 2010 13:24

[quote="EM"]Vooral het gebied tussen De Ronde Venen en Woerden is echt heerlijk om te fietsen. Wat leven we toch in een mooi land eigenlijk...:D[/quote]
Aha, m'n achtertuin! :)

Idd fraai.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jul 2010 13:27

Gisteren op de Nedereindse Berg gereden. Had niet echt een idee waar ik stond. Zit qua inhoud wel goed (Amsterdam-Parijs en zulks) maar mis nog explosiviteit en souplesse, dus maar gestart bij de C's. Niet gelinkebald maar wel heel erg veel op kop gereden, alleen op de laatste klim kon ik net niet mee omdat ik daarvoor een volle ronde op kop had gereden. In de laatste km nog 2 man in kunnen halen en 3e geworden.
Volgende keer bij de B's. :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 24 jul 2010 21:19

Vanochtend na 8km huiswaarts gekeerd, ik voelde dat het vandaag niks zou worden.

Vanavond nog even op m'n winterfietsje gesprongen om haar even uit te proberen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6106
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jul 2010 21:23

Vandaag trimmerskoers gereden op Sloten en een paraplu gewonnen.
[img=http://img842.imageshack.us/img842/6348/paraplu.jpg]

Het moet niet gekker worden
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 24 jul 2010 21:33

[quote=".Jeroen."]Vanochtend na 8km huiswaarts gekeerd, ik voelde dat het vandaag niks zou worden.

Vanavond nog even op m'n winterfietsje gesprongen om haar even uit te proberen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/quote]

En, hoe voelt de Trek?
... más allá ...

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 24 jul 2010 21:37

[quote="JPP"]
En, hoe voelt de Trek?

[/quote]

Prima. Al zijn de remmen vreselijk vergeleken met mijn ultegra. Ik vind het wel leuk om eens met buiscommandeurs te rijden. Er komen nog wel wat aanpassingen aan want ze gaat op den duur ook als (budget)vakantiefiets dienen.:)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 jul 2010 17:02

tja, na deze, zoals altijd sfeervolle plaatjes, komt mijn fietservaring misschien wat "onromantisch" over, maar toch; tijdrit bij de club gefietst. De bedoeling is om een vooraf opgegeven gemiddelde zo dicht mogelijk te benaderen (tourclub!). Over een afstand van 34 kilometer hoopte ik 40,5 km/h te halen. Uiteindelijk werd het 40,33 km/h. Dichtbij genoeg om deze wedstrijd te winnen, en met de trofee (een kilo verse braadworst;)) huiswaarts te keren.

vacaro
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mei 2010 16:28

vacaro 25 jul 2010 17:27

Vandaag nog een 55km gedaan in +/-2u, solo en wind. Dat brengt de ODO stand op 220km sinds 17/07/2010. Dinsdag terug op de fiets, maandag ben ik vrij maar moet ik thuis nog muren slissen, bijplamuren en schilderen, en dinsdag na fietsen verder doen.
MTB on my Scott, road on my Thompson! Scott replaced by a Koga Miyata!
Vanaf het moment dat ik kon praten, moest ik luisteren!

Plaats reactie