Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

mellie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:29

mellie 02 jul 2009 11:59

SpEric schreef:Ik heb naar aanleiding van Thomas Dekker dit nog eens doorgelezen, maar er wordt verdraaid weinig over oplossingen gedacht ..

Is hier dan niemand met een briljant plan ?


Zoals Gastheer en anderen zeggen, zijn er maar weining partijen in deze sport die er belang hebben bij een dopingvrije sport.

Persoonlijk denk ik dat de renners zelf misschien nog wel het liefste dopingvrij zouden willen kunnen rijden. Dat kan echter alleen als ze zekerheid hebben dat niemand gebruikt, en die zekerheid zal er waarschijnlijk nooit komen.

Ik zie nog twee 'oplossingsrichtingen':
- Het risico voor de renners bij positieve test moet gewoon te groot worden. Dus directe levenslange schorsing, en enorme boetes, a la Katoesha en nog groter. Je zou de gevolgen van een positieve test van een renner binnen een ploeg zelfs merkbaar kunnen maken voor de ploeg zelf. Denk aan directe uitsluiting van de ploeg voor belangrijke wedstrijden en gevolgen voor sponsers.

- Daar zit misschien ook nog een mogelijkheid. Er is eveneen tendens geweest dat sponsoren zich uit de wielersport gingen terugtrekken, vanwege de dopingperikelen. Als sponsors hierbij voet bij stuk houden en daadwerkelijk als sponsor stoppen, zou dat nog een effect kunnen hebben.

-een halve oplossing zie in nog bij de media en dan vooral bij de tv organisaties. Als die, net zoals de ZDF en ARD een paar jaar geleden het wielrennen niet meer uitzenden nav dopinggevallen, zou dat een effect kunnen veroorzaken.

Uiteindelijk gaat het allemaal om het geld, zoals bij vele sporten inmiddels helaas. Dus daar zitten de meeste mogelijkheden wat te doen, maar...

is het maar de vraag of we dat eigenlijk wel willen....

mellie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:29

mellie 02 jul 2009 12:05

MrT schreef:

Jaja, druk bezig :-P

Bedacht me net dat ze alle stalen ook nog eens zo lang mogelijk moeten bewaren zodat, elke keer alles getest kan worden zodra er een nieuwe techniek beschikbaar is.

Nu lopen de controles steeds achter op de nieuwste dopingsnufjes, maar meestal zie je dat uiteindelijk dit dan toch gecontroleerd kan worden. Kunnen mensen alsnog levenslang uit de wielersport gestuurd worden.


Denk ik ook, even een qoute terughalen :
Mellie schreef:Het wel bekende kat en muis spel zal altijd blijven bestaan.

Enige manier om achteraf 'gerechtigheid' te krijgen is het bewaren van stalen en dan iedere keer als een nieuwe test ontwikkeld is de oude stalen testen.

Dan krijg je van die gevalen als bv Riis. Jaren later wordt bekend (welliswaar zelf opgebicht) dat er in dat jaar doping is gebruikt. Maar daar werden we denk ik ook niet warm of koud van.



;)

mellie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:29

mellie 02 jul 2009 12:09

GastheerG schreef:In Amerika staat er een vrij hoge straf op moord. In veel staten gewoon de doodstraf. Weet je hoeveel moorden er jaarlijks in Amerika plaatsvinden? Dik 20.000!!!!!!


Even offtopic:

Waar we elkaar hier een keer een klap op de bek geven, soms ook met dodelijke afloop, wordt er in amerika veel sneller geschoten, omdat zowat iedereen een wapen kan hebben.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 12:12

Mellie schreef:
MrT schreef:

Jaja, druk bezig :-P

Bedacht me net dat ze alle stalen ook nog eens zo lang mogelijk moeten bewaren zodat, elke keer alles getest kan worden zodra er een nieuwe techniek beschikbaar is.

Nu lopen de controles steeds achter op de nieuwste dopingsnufjes, maar meestal zie je dat uiteindelijk dit dan toch gecontroleerd kan worden. Kunnen mensen alsnog levenslang uit de wielersport gestuurd worden.


Denk ik ook, even een qoute terughalen :
Mellie schreef:Het wel bekende kat en muis spel zal altijd blijven bestaan.

Enige manier om achteraf 'gerechtigheid' te krijgen is het bewaren van stalen en dan iedere keer als een nieuwe test ontwikkeld is de oude stalen testen.

Dan krijg je van die gevalen als bv Riis. Jaren later wordt bekend (welliswaar zelf opgebicht) dat er in dat jaar doping is gebruikt. Maar daar werden we denk ik ook niet warm of koud van.



;)


okay
Mellie for president!

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 02 jul 2009 12:24

Over dopinggebruik in de topsport maak ik me niet zo druk. Dit zijn profs, er is in het algemeen sprake van een goede begeleiding.

Waar ik me meer zorgen over maak: het doordruppelen van doping van de profs naar de amateurs, junioren etc. Er zijn forumleden die zelf hebben vastgesteld dat tijdens cyclo's volop diverse doping wordt gebruikt, en dit geldt ook voor amateurwedstrijden. En hoe zit dit bij de junioren en nieuwelingen?

Wat mij betreft moet het anti doping beleid dan ook vooral gericht zijn op het terugdringen van dopinggebruik bij de niet-professionals. En daarvoor zou het wel eens nodig kunnen zijn om bij de profs te beginnen. Immers, alles wat bij de profs aan ontwikkeling plaatsvindt (training, kleding en materiaal) druppelt door naar de lagen daaronder. Voor doping zal zeer waarschijnlijk hetzelfde gelden.

Ik vind het testen jaren na dato eerlijk gezegd een heel goed middel. Bekend is dat dopingbestrijding een tijdje achter loopt tov de dopingontwikkeling. Dus door achteraf controle haal je een deel van dit probleem weg. Alleen moet dan wel gelden dat op het tijdstip waarop het plasje of wat dan ook wordt ingeleverd (dus niet het moment van controle) het middel waarop (direct of in een later stadium) wordt gecontroleerd al op de lijst van verboden middelen staat.
Wat dan nog wel moet veranderen is de mentaliteit. Het heeft er alle schijn van dat dopinggebruik zeer wijdverbreid is onder de profs. Er zal een beeld moeten gaan ontstaan dat dopinggebruik echt iets is voor enorme losers of voor verslaafden. Op dit moment is iets dergelijks zich aan het voltrekken tav roken - eerst was dit stoer, nu is het algemene beeld aan het kantelen en wordt toch veel meer dan vroeger naar rokers gekeken als stakkers die het niet kunnen laten. Over een aantal jaren zal dit beeld alleen maar sterker worden. Maar hoeveel jaren is hier niet overheen gegaan? Al in de jaren 60 was bekend dat roken toch echt wel heel erg ongezond was, nu zijn we 50 jaar verder en begint de algemene opinie en het gebruik van tabak pas echt te veranderen.

Kortom: we hebben nog een heel lange weg te gaan.
Maar controle achteraf - laten we zeggen 10 jaar? - is een prima start. Maar nogmaals: alleen controleren op middelen die al verboden zijn ten tijde van het vergrijp.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2009 12:33

Vrijgeven is natuurlijk volkomen idioot. Dan wint diegene die de grootste gezondheidsrisico's wil nemen. Daarnaast is er het probleem met wielrennen dat amateurs, semi-profs en profs niet netjes gescheiden zijn. Op een aantal grote wedstrijden na rijdt 't gewoon door elkaar. Dus dan moet je de semi-profs bij de CT ploegen ook maar aan de doping laten, want anders zijn ze bij voorbaat al kansloos. Maar ja in de .2 koersen rijden ook gewoon amateurs, dus die moeten dan ook maar een hematocriet waarde van 60?

Nee al die controles hebben wel degelijk zin. Zonder die controles had het waarschijnlijk een heel gedeelte van 't peleton aan de anabolen steroide gezeten. Dat zou natuurlijk wel goed zijn voor de kijkcijfers, met iedere zoveel km weer een vechtpartij. Epo vrijgeven zou natuurlijk ook wel leuk zijn voor de TV kijker. In het begin van de ochtend een spannend journaal, want dan is 't de vraag wie 's nachts dood zijn gebleven, omdat ze toch iets te ver zijn gegaan.

Levenslang straffen bij een 1e positief vind ik absurd. Een dopingtest is niet 100% zeker, ook bij een echte positieve test kan de renner onschuldig zijn omdat er gewoon iets in z'n eten of andere medicijnen heeft gezeten. Ik vind die 2 jaar voor de 1e keer eigenlijk wel prima. Alleen dat gedoe met strafvermindering als ze praten mag wel snel verdwijnen. Wat heeft een Sella nu gezegd? En die komt weg met 1 jaar, terwijl andere veel meer vertellen en wel 2 jaar geschorst worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 12:57

Amclassic-fan schreef:Levenslang straffen bij een 1e positief vind ik absurd. Een dopingtest is niet 100% zeker, ook bij een echte positieve test kan de renner onschuldig zijn omdat er gewoon iets in z'n eten of andere medicijnen heeft gezeten. Ik vind die 2 jaar voor de 1e keer eigenlijk wel prima. Alleen dat gedoe met strafvermindering als ze praten mag wel snel verdwijnen. Wat heeft een Sella nu gezegd? En die komt weg met 1 jaar, terwijl andere veel meer vertellen en wel 2 jaar geschorst worden.


Bij een positieve dopingtest wordt er altijd nog een tweede test gedaan. Vervolgens gaat de zak die gepakt is ook nog zeiken over dat het niet goed gegaan is en die laat het dan ook nog eens bekijken. Tegen die tijd is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de test correct is.

Verder is het zo dat met 'vervuilde supplementen', in de zin van restsporen, de waardes relatief laag zijn t.o.v. een bewuste doping. Dit zijn dan twijfel gevallen waarover je kunt praten.

Maar meestal zijn de waardes dermate hoog, dat een 'oeps het zat in mijn tandpasta' excuus geen hout snijdt. In dat geval, gewoon verbannen die idioten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2009 13:20

Tja, maar overal zijn 0 toleranties voor. Als een labo een paar ton uitgeeft aan een nieuwe mass spec, dan kunnen ze nog kleinere hoeveelheden vinden. En in het huidige klimaat is het kwaad dan al lang geschied, je bent ontslagen, je naam is besmeurd.

Met de huidige chaos in sommige doping labo's heb ik er niet altijd even veel vertrouwen in dat die lui hun werk goed doen. Als ze daar in Frankrijk gewoon weten van welke sporter ze de stalen aan 't testen zijn :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 13:26

Amclassic-fan schreef:Tja, maar overal zijn 0 toleranties voor. Als een labo een paar ton uitgeeft aan een nieuwe mass spec, dan kunnen ze nog kleinere hoeveelheden vinden. En in het huidige klimaat is het kwaad dan al lang geschied, je bent ontslagen, je naam is besmeurd.

Met de huidige chaos in sommige doping labo's heb ik er niet altijd even veel vertrouwen in dat die lui hun werk goed doen. Als ze daar in Frankrijk gewoon weten van welke sporter ze de stalen aan 't testen zijn :rolleye:


Dat ben ik wel met je eens. Het testen moet professioneler georganiseerd worden. Ik verdenk zowel Frankrijk, Italie en Spanje op selectiviteit.

Het beste zou zijn gewoon alles en iedereen 100% controle.

siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 02 jul 2009 13:29

Misschien is bv alleen de bloedwaarden en urinewaarden controleren en dan die waarden alleen vastleggen wel een optie...

Dus maximale waarden vastleggen..

bv hematocriet mag 50 % zijn, en niet verder zoeken naar epo. En bv testostereon mag ook een bepaalde waarde hebben, en hoe je die waarden hebt bereikt maakt niet uit.
Dan heb je dus renners/sporters die allemaal dezelfde waarden hebben...dus maak je het weer een stukje "eerlijker"....

Zal ook wel niet kunnen, maar ja... ik zie het verschil niet tussen epo en een hoogtestage, waarbij je hetzelfde resultaat kunt halen..

MVG

oldboy
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 11 apr 2008 09:46

oldboy 02 jul 2009 13:44

Het beste zou zijn om gewoon te stoppen met het uitvoeren van controles en dan maar kijken hoe ver de (top)-sporters gaan om sport te bedrijven. Ik bedoel ze doen het toch wel.

De mens zal altijd vals spelen.....het is niet voor niks zo dat 'regels er zijn om overtreden te worden.'

Zo moedeloos word je van die affaires/discussies. Het wrange is dat aan heel dit gebeuren altijd wel een partij is die hier geld aan verdient!

Plaats reactie