Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

rickyb
Forum-lid

rickyb 02 mar 2009 16:49

Er wordt in deze thread veelal gesproken over de ultimate versies van canyon.
Zijn er ook mensen die een roadlite hebben.
Ik heb mijn oog laten vallen op de roadlite 6.0, maar kan er geen ervaringen over vinden in deze draad.

rogi
Forum-lid

rogi 02 mar 2009 16:56

@jaspervelzen. Bedankt voor je advies. Ik ga er ook niet vanuit dat dat probleem bij ieder frame zich voordoet, maar ik zal erop letten dat ik de houders met het juiste aandraai moment bevestig. Het type houders zal denk ik niet veel uitmaken of wel?

En rijdt hij ook merkbaar comfortabeler dan een doorsnee alu frame? (ik heb nu een giant tcr alu)

rogi
Forum-lid

rogi 02 mar 2009 17:56

Ik heb even in de handleiding op de Canyonsite gekeken. Daar staat een maximum van 4,5 Nm.

Voor mij is de stijfheid ook belangrijker dan het comfort, maar ik vroeg het me gewoon af. Zou toch meegenomen zijn, maar ja het is en blijft aluminium.

foosho
Forum-lid

foosho 02 mar 2009 18:07

Rogi schreef:maar ja het is en blijft aluminium.
Ik denk dat je daar idd wel gelijk in hebt, ze kunnen natuurlijk wel e.e.a. doen met stijf alu, maar met carbon hebben ze veel meer mogelijkheden (multi-modulus carbon, verschillende vezelingen, etc).

dubois
Forum-lid

dubois 02 mar 2009 20:09

Ik twijfel tussen een ultimate cf frame of een al frame. Is er echt zoveel veschil in comfort bij deze twee frames?

rogi
Forum-lid

rogi 02 mar 2009 22:22

jaspervelzen schreef:4,5 Nm lijkt mij wat veel, maar ik zet ze altijd op het gevoel vast. Ik schat dat ik ze dan op ongeveer 2,5-3 Nm heb.
Dat ben ik met je eens. Als je even googled zie je regelmatig een advies van 2-3 Nm. een maximum betekent ook niet dat het zoveel moet zijn, maar dat je er zeker niet overheen moet gaan. Vast is immers vast.

bernd
Forum-lid

bernd 03 mar 2009 14:25

Beste Canyon liefhebbers!

Afgelopen vrijdag mocht ik meedoen met de FIETS Lezerstest in het prachtige Wageningse. Onder de te testen fietsen zat ook de Canyon Ultimate AL 9.0 LTD Dura-Ace voor € 2499.

De beoordelingen van de overige deelnemers heb ik niet. Daarvoor moet je de uitslag afwachten (FIETS 3 & 4 en de website) maar als ik alle opmerkingen van de Test deelnemers bij elkaar optel is deze lichte ALU Canyon met beruchte One One Four SL voorvork zwaar favoriet voor de Testwinnaar voor fietsen rond de € 2500.

Ik overweeg de Canyon aan te schaffen maar ben ik benieuwd of ik met mijn fietsmaat (kruishoogte 100 cm = 63/64), gewicht (85 kg), Lengte (1,98 m.) beter af ben met Canyon AL of ik ook voor de Canyon Ultimate CF DURA ACE SL zou kunnen gaan.

Ik heb namelijk wel eens van horen zeggen dat er bij grote carbon frame maten de stijfheid minder kan uitvallen. Of is dit te ontkrachten? Graag jullie hulp/mening advies.

Daarnaast orienteer ik mij op de volgende fietsen in de prijsklasse rond de € 3000.

GIANT TCR ADVANCED 1
KOGA FullProScandium
KOGA Roadracer
Cervelo R3
Colnago CLX
RED BULL Carbon SL-4000

Kan iemand mij een gedegen advies vanuit ervaring/overige tests bieden? En heeft iemand de getallen van het gewicht van 63/64 frames?

Dank uit Utrecht!

PS: De uitslag van de testen zijn binnekort te lezen in FIETS nrs 3 & 4 en op deze website.

auke
Forum-lid

auke 03 mar 2009 14:56

Bernd schreef:Beste Canyon liefhebbers!

Afgelopen vrijdag mocht ik meedoen met de FIETS Lezerstest in het prachtige Wageningse. Onder de te testen fietsen zat ook de Canyon Ultimate AL 9.0 LTD Dura-Ace voor € 2499.

De beoordelingen van de overige deelnemers heb ik niet. Daarvoor moet je de uitslag afwachten (FIETS 3 & 4 en de website) maar als ik alle opmerkingen van de Test deelnemers bij elkaar optel is deze lichte ALU Canyon met beruchte One One Four SL voorvork zwaar favoriet voor de Testwinnaar voor fietsen rond de € 2500.

Ik overweeg de Canyon aan te schaffen maar ben ik benieuwd of ik met mijn fietsmaat (kruishoogte 100 cm = 63/64), gewicht (85 kg), Lengte (1,98 m.) beter af ben met Canyon AL of ik ook voor de Canyon Ultimate CF DURA ACE SL zou kunnen gaan.

Ik heb namelijk wel eens van horen zeggen dat er bij grote carbon frame maten de stijfheid minder kan uitvallen. Of is dit te ontkrachten? Graag jullie hulp/mening advies.

Daarnaast orienteer ik mij op de volgende fietsen in de prijsklasse rond de € 3000.

GIANT TCR ADVANCED 1
KOGA FullProScandium
KOGA Roadracer
Cervelo R3
Colnago CLX
RED BULL Carbon SL-4000

Kan iemand mij een gedegen advies vanuit ervaring/overige tests bieden? En heeft iemand de getallen van het gewicht van 63/64 frames?

Dank uit Utrecht!

PS: De uitslag van de testen zijn binnekort te lezen in FIETS nrs 3 & 4 en op deze website.

Maar wat was nou jouw ervaring met de Canyon? Hoe beviel de combinatie frame+wielen (acceleratie, bochten) en hoe beviel het schakelen met de nieuwe dura-ace groep?

foosho
Forum-lid

foosho 03 mar 2009 14:57

@Bernd:
Ik ben benieuwd naar de uitslag :)

De CF zou ruim voldoende stijf moeten zijn, ook in grote maten en zo enorm zwaar ben je ook nou weer niet :), heeft trouwens niks specifiek met carbon te maken, maar met de grootte v/h frame.

Misschien ff een nieuw topic openen voor je keuze mbt andere merken? Anders gaat het een beetje off-topic geraken hier ;)

Plaats reactie