Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 okt 2014 08:19

Ik ben wellicht mis ivm de datum van het frame, maar er kan dus nog overlap zitten in 1994-1995. Dan zijn alvast de delta's nog gemaakt, en kan het zijn dat dit een vroeg model deda-buis Merckx is... (zomaar een gedacht, geen kenner van die historie).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 31 okt 2014 08:56

Als ik het goed zie gaat het hier om een MXL leader, ofwel een Columbus Max buis naar het recept van Eddy Merckx. De vork is in ieder geval wel 100% Max. Daarnaast is het inderdaad een c-record groep en is deze fiets naar mijn mening geheel periode correct.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 31 okt 2014 15:14

nutsjesmoar schreef:Als ik het goed zie gaat het hier om een MXL leader, ofwel een Columbus Max buis naar het recept van Eddy Merckx. De vork is in ieder geval wel 100% Max. Daarnaast is het inderdaad een c-record groep en is deze fiets naar mijn mening geheel periode correct.

ok als het periode correct is moet ik hem misschien zo laten
Niemand die uitsluitsel kan geven wanneer die corsa 01 op de markt is gekomen.
Deda zero uno is de tegenhanger van Columbus max. vandaar ook Corsa 01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ de zwarten , bedankt voor de info
Ik denk dat jouw uitleg het meest plausibel is . Waarschijnlijk 1 van de laatste c record groepen en 1 van de eerste deda frames . Ga proberen de groep te vervolledigen

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 31 okt 2014 20:02

Bij het balhoofd zitten kabeloogjes, dit verwacht je niet in combinatie met buisverstellers. 't is en blijft een mooi frame en een mooie groep, maar het hoort noet bij elkaar.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 31 okt 2014 20:26

goed gezien er zitten idd kabeloogjes op de balhoofdbuis , verwacht je niet bij buisverstellers

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 okt 2014 20:42

Die kabeloogjes kunnen natuurlijk ook nog verklaard worden omdat in die tijd STI en ergopowers nog niet volledig ingeburgerd waren en dus nog niet op alle frames gemonteerd werden.
Zo een beetje als nu met elektronisch en mechanisch schakelen... Gewoon, het kan, maar het is lastig om zeker te zijn. Misschien weet de brave ex-eigenaar het nog (die hem naar het containerpark bracht)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 31 okt 2014 22:47

Wat ik me kan herinneren van de introduktie vanSTI is, dat je eerst frames had met kale plekken, toen kwam er een ring met oogjes die tussen onderste balhoofdcup en frame werden gemonteerd, daarna net als op deze Merckx fiets oogjes, daarna oogjes met schroefdraad waarin de correctie verstellers direct gemonteerd werden, tegelijkertijd vervielen de nokjes voor de buisverstellers. (Maar ja geheugen en oude mensen;-). )
De oogjes verschenen toen STI al ingeburgerd was in de meeste groepen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 31 okt 2014 22:47

Wat ik me kan herinneren van de introduktie vanSTI is, dat je eerst frames had met kale plekken, toen kwam er een ring met oogjes die tussen onderste balhoofdcup en frame werden gemonteerd, daarna net als op deze Merckx fiets oogjes, daarna oogjes met schroefdraad waarin de correctie verstellers direct gemonteerd werden, tegelijkertijd vervielen de nokjes voor de buisverstellers. (Maar ja geheugen en oude mensen;-). )
De oogjes verschenen toen STI al ingeburgerd was in de meeste groepen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 01 nov 2014 13:56

sillah75 schreef:
Vieux chnoque schreef:Bij het balhoofd zitten kabeloogjes, dit verwacht je niet in combinatie met buisverstellers. 't is en blijft een mooi frame en een mooie groep, maar het hoort noet bij elkaar.
goed gezien er zitten idd kabeloogjes op de balhoofdbuis , verwacht je niet bij buisverstellers
Fietsmaat van mij heeft dat ook op z'n Champion Mondial uit ik geloof '95. Die is uitgerust met 600, maar nog wel met buiscommandeurs. Overigens zoekt hij nu 600 shifters dus mocht iemand die nog hebben rondslingeren... ;)

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 02 nov 2014 12:25

chrissiewizzie schreef:En dan foto's posten hoor!
Zoals beloofd Chris! ;) Ondanks een heftige verkoudheid toch maar even de laatste dingetjes aan de Gazelle Team gedaan, zoals het stuurlint en de laatste afstellingen van remmen en versnellingen. Zojuist een korte proefrit gemaakt, de doktor vindt 'm weer helemaal gezond. In eerste instantie had ik dit frame gekocht om op te bouwen en door te verkopen, maar inmiddels heb ik bedacht dat ik zo'n frame niet meer zo snel ga vinden, bovendien is de opbouw al met al geen goedkope grap geweest en dat krijg ik er nooit meer voor terug bij verkoop, dus heb ik 'm mijzelf cadeau gedaan voor mijn 35e verjaardag, nu 1,5 maand geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren ook nog even een rondje door het zuiden des lands gemaakt, een nieuw stuur voor de CM AA-Special gekocht bij Mario. Deze fiets moet nog een paar cosmetische correcties krijgen (roest!), maar staat al zo goed als afgemonteerd op de montagebank. Ook nog een set Campagnolo kabels voor de Jan Janssen, daar heb ik nu ook alle onderdelen voor, dus die kan binnenkort ook plaatsnemen op de Tacx montagebank. Ik heb namelijk bij Frankie van Elzen (na mijn bezoek aan Mario) nog een correct Campagnolo balhoofdstel meegenomen, en ook een volgend project, namelijk een Gazelle CM AA uit 1976.

Afbeelding

Behoorlijk wat roest (niet zo goed te zien op de foto's), dus als ik weer eens wat fietsen verkocht heb, wordt deze opnieuw gelakt en opgebouwd met een Campagnolo Nuovo Record groep.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 nov 2014 13:08

Ziet er mooi en begerenswaardig uit. Ik ben alleen geen grote fan van die gevlekte stuurlinten.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 02 nov 2014 14:00

Ik heb een Gazelle Champion Mondial uit de jaren 90 (denk ik), die ik wil gaan gebruiken als winterfiets. :D
Geheel DA 7400.
Nu is mijn vraag of ik de remblokjes kan vervangen van de BR-7403 remhoeven.
Ik heb geen idee hoe de remblokjes vast zitten, zonder inbusboutjes.

De fiets is helemaal gaaf,alleen het achterwiel zit een deukje in de velg.
Ben dus ook op zoek naar een Mavic CXP30 achterwiel.

Als iemand iets weet,graag.

Plaats reactie