Dat is inderdaad wel een erg naïeve gedachte. Wielrennen staat al sinds het begin bol van list en bedrag. In 1904 werden er al renners uit de Tour gegooid, omdat ze de trein hadden genomen. Later staat de Tourgeschiedenis vol van incidenten als cdoorgezaagde fietsen bidons met gif. Daarna kwam het dopingtijdperk. Daarover is wel genoeg geschreven lijkt me.53x11 schreef: ↑21 nov 2017 08:00 ....Waarbij de krachtigste varianten een motor rond het bracket hebben. Ik snap je niet.
Misschien ben ik een naïeve struisvogel, maar ik kan me het gebruik van een motor in het profpeloton gewoon niet voorstellen. Ten eerste omdat ik niet geloof dat een eerzuchtig sporter hiertoe zou overgaan (Bij chemische doping is je lijf tenminste nog steeds de motor. Is bovendien een glijdende schaal)
Ten tweede omvat ik zou verwachten dat na al die jaren een dergelijke krachtige motor, die ook nog eens heel klein is, wel zou verschijnen op de ebike markt, die immers booming business is.
En nu is daar mechanische mijn overtuiging dat het bestaan ervan zeker niet uitgesloten moest worden. Al was het maar, omdat hiermee duidelijk werd dat mechanische doping tot de mogelijkheden behoort.
In deze tijd waarin de belangen immens zijn en renners echt flink geld kunnen verdienen is het naïef te denken dat wielrennen een schone sport is. Ik sluit zelfs niet uit dat mechanische doping de oorzaak is dat 'echte' doping nu minder voorkomt. Maar bewijzen heb ik niet. Wel is laatst aangetoond dat de opsporingsmethoden van de UCI voor mechanische doping verre van waterdicht zijn. Een motortje in het frame is al lang niet meer aan de orde. Er zijn inmiddels slimmere methoden.
Renners zijn via het fietsen in staat zich alles te veroorloven en een mooi leven te leiden. Ze kunnen ineens een groot huis kopen, een dure auto en kunnen alle mooie vrouwen krijgen. De gedachte dat deze topsporters bezig zijn met zoiets als sportethiek is ongeloofwaardig. Het gaat ze om maar één ding, winnen. En voor velen geldt dat als ze daarbij een handje geholpen kunnen worden is dat alleen maar meegenomen. Zo ging het tot nu toe altijd, dus waarom zou dat anders zijn in een tijd waarin de belangen alleen maar toenemen? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.