Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 02 jul 2009 13:44

Siemert1971 schreef:
Zal ook wel niet kunnen, maar ja... ik zie het verschil niet tussen epo en een hoogtestage, waarbij je hetzelfde resultaat kunt halen..

MVG


Ik wel. Los van de logistieke moeilijkheden is het ook allerminst zeker dat iedereen baat heeft bij een langer verblijf op hoogte. Bij de één werkt dat beter dan bij de ander.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2009 14:23

Siemert1971 schreef:Misschien is bv alleen de bloedwaarden en urinewaarden controleren en dan die waarden alleen vastleggen wel een optie...

Dus maximale waarden vastleggen..

bv hematocriet mag 50 % zijn, en niet verder zoeken naar epo. En bv testostereon mag ook een bepaalde waarde hebben, en hoe je die waarden hebt bereikt maakt niet uit.
Dan heb je dus renners/sporters die allemaal dezelfde waarden hebben...dus maak je het weer een stukje "eerlijker"....

Zal ook wel niet kunnen, maar ja... ik zie het verschil niet tussen epo en een hoogtestage, waarbij je hetzelfde resultaat kunt halen..

MVG


Lekker eerlijk is dat, mag ik de hele winter geen epo nemen omdat ik van nature een hematocriet waarde van 49 heb en 't merendeel van 't peleton maar epo nemen. Ik heb van die dunne spille beentjes, mag ik dan anabolen nemen tot ik ook dikke dijen heb?

Een hoogte stage geeft een natuurlijk resultaat, je lichaam past zich aan op de hoogte. Daar zitten dus grenzen aan, ik denk niet dat je lichaam je bloed ongezond stroperig maakt. Als je Epo gaat spuiten is het daarentegen volledig ongecontroleerd, je hematocriet waarde schiet gewoon omhoog.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jul 2009 14:58

Toch ben ik het wel met Siemert eens. Gezondheidscontroles ipv dopingcontroles. Aan het gehele dopingreglement zitten zoveel haken en ogen dat ik mij er wel eens over verbaas dat een goede jurist daar niet al lang gehakt van heeft gemaakt. Gezondheidscontroles zijn ook een stuk duidelijker. Zit je onder de norm, dan mag je starten. Anders niet; geen discussie meer mogelijk.

@amclassic-fan: in zekere zin is dit ook veel eerlijker. Diegene die de pech heeft een laag Ht te hebben kan dit nu makkelijker opvoeren (of 'ie dat met hoogtestages of met bloeddoping doet maakt nu niet meer uit). Vraag blijft natuurlijk of je de sport wel eerlijker wilt maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 02 jul 2009 15:07

Nou valt het mij ook op dat mbt het uitvoeren van het dopingreglement en sanctionering, het op non-actief zetten van renners etc de normale rechtsorde in mijn ogen met voeten getreden wordt.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 02 jul 2009 15:09

Mijn mening als sportliefhebber is dat volgens medicinale doping ten allen tijde verboden moet zijn.

Wat ik wil zien is (bij iedere sport) een eerlijke strijd tussen de sporters, welke op basis van eigen training en talent sneller/beter zijn dan de tegenstander(s).

Doping, en dan vooral de medicinale doping, toestaan (omdat men het lastig kan vinden/bewijzen) is het opgeven naar streven naar deze door o.a. mij gewenste, eerlijke strijd. Immers met gebruik van doping wordt een gedeelte van het talent en training weggevlakt (helemaal als er wel maximale waarden voor hemacrotiet gaan gelden)

Hoogtestage is weer discutabel (waar bloedtransfusie dat weer niet is : verbieden), echter als het moet kan dat ook verboden worden danwel grenzen stellen aam maximaal afwijkende bloedwaarden.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 02 jul 2009 15:34

Ah, vinokourov heeft zn rentree ook aangekondigd

Weg met die gasten, levenslang schorsen.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jul 2009 17:29

53x11 schreef:Toch ben ik het wel met Siemert eens. Gezondheidscontroles ipv dopingcontroles. Aan het gehele dopingreglement zitten zoveel haken en ogen dat ik mij er wel eens over verbaas dat een goede jurist daar niet al lang gehakt van heeft gemaakt. Gezondheidscontroles zijn ook een stuk duidelijker. Zit je onder de norm, dan mag je starten. Anders niet; geen discussie meer mogelijk.

@amclassic-fan: in zekere zin is dit ook veel eerlijker. Diegene die de pech heeft een laag Ht te hebben kan dit nu makkelijker opvoeren (of 'ie dat met hoogtestages of met bloeddoping doet maakt nu niet meer uit). Vraag blijft natuurlijk of je de sport wel eerlijker wilt maken.



Zit iets in...
Punt is - zoals GastheerG al aanhaalde - dat sport per definitie niet eerlijk is: ook talent is niet eerlijk verdeeld, dus wie met gelijke wapens wil strijden tegen iemand met meer talent heeft iets extra nodig...

Met retroactieve controles en sancties riskeer je anderzijds alle prestaties te devalueren: "hij heeft nu wel gewonnen, maar laten we toch nog maar even 8 jaar wachten (en testen, en hertesten) voor we hem de prijs ook echt toekennen" - dat heeft iets behoorlijk absurds, toch?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 jul 2009 18:20

Hoogtestage is weer discutabel (waar bloedtransfusie dat weer niet is : verbieden), echter als het moet kan dat ook verboden worden danwel grenzen stellen aam maximaal afwijkende bloedwaarden.[/quote]

Ga je de Colombianen verbieden van te koersen misschien? Ik begrijp niet wat er verkeerd zou zijn aan een hoogtestage. 't is ook zo dat niet iedereen na een hoogtestage "vliegt", soms valt het ook erg tegen.
Volgens mij moet de grens zijn: er mogen bepaalde geen lichaamsvreemde producten aan een atleet worden toegediend die tot doel hebben prestatiebevorderend te zijn of ongezond.
Welke: dat is nu al bepaald door de instanties en de lijst lijkt mij vrij logisch. Waar wel dringend werk moet van worden gemaakt is één tuchtrechterlijke instantie: UCI, beroepscommissie en dan nog niet akkoord naar het gerecht desnoods.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jul 2009 18:27

fiedoo schreef: Volgens mij moet de grens zijn: er mogen bepaalde geen lichaamsvreemde producten aan een atleet worden toegediend


Mijn eigen bloed is behoorlijk lichaamseigen ;)
*naar de vriezer loopt* :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 02 jul 2009 18:34

en mogelijk nog 4 tot 7 renners die erbij komen voor zaterdag...

'Mogelijk nog vier tot zeven positieve gevallen'
Uitgegeven: 2 juli 2009 16:21
Laatst gewijzigd: 2 juli 2009 16:23

MONTE CARLO - Vlak voor de start van de Ronde van Frankrijk komen mogelijk nog vier tot zeven positieve dopinggevallen naar buiten. Dit meldt de Franse krant L'Equipe donderdag.

Volgens het dagblad gaat het over positieve controles uit de dit jaar verreden Ronde van Zwitserland en de Ronde van Romandië. Nog voor begin van de Tour zaterdag in Monaco zouden de namen worden bekendgemaakt.

Thomas Dekker werd woensdag uit de Tour-ploeg van Silence Lotto gezet omdat hij op epo is betrapt.

De woordvoerder van de internationale wielrenunie UCI had geen informatie over mogelijke nieuwe gevallen. ''Ik kan niet bevestigen dat er na het geval Dekker nog meer renners worden uitgesloten van de Tour'', aldus de zegsman.
Train ze!

Plaats reactie