Cervélo
@AMclassic fan
heb je nu al eens naar de reach en stack gekeken op de Cervelo site?
want dat zijn de maten waar de hele denkwijze van Cervelo op gebaseerd is.
als je die maten van een aantal merken en frames zou weten en die in kaart brengt, wat ik dus heb gezien, zal je opmerken dat juist Cervelo in die tabel met zijn range maten een hele grote groep mensen bereikt met een minimum aantal frame maten.
heb je nu al eens naar de reach en stack gekeken op de Cervelo site?
want dat zijn de maten waar de hele denkwijze van Cervelo op gebaseerd is.
als je die maten van een aantal merken en frames zou weten en die in kaart brengt, wat ik dus heb gezien, zal je opmerken dat juist Cervelo in die tabel met zijn range maten een hele grote groep mensen bereikt met een minimum aantal frame maten.
"Try not. Do or do not......there is no try"
andromeda schreef:@AMclassic fan
heb je nu al eens naar de reach en stack gekeken op de Cervelo site?
want dat zijn de maten waar de hele denkwijze van Cervelo op gebaseerd is.
als je die maten van een aantal merken en frames zou weten en die in kaart brengt, wat ik dus heb gezien, zal je opmerken dat juist Cervelo in die tabel met zijn range maten een hele grote groep mensen bereikt met een minimum aantal frame maten.
eens
pas op! paaltje!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat van Reach en stack ken ik al allang. Maar dat maakt 't niet goed dat voor grote Nederlandse jongens 't frame gewoon niet groot genoeg is.
Een frame is niets meer dan 2 driehoeken die aan elkaar zitten, als je 2 hoeken kent en van de meeste buizen de lengte ligt alles vrij vast. De maatvoering bij Cervelo is echt niet zo bijzonder ten op zichte van andere merken.
Een frame is niets meer dan 2 driehoeken die aan elkaar zitten, als je 2 hoeken kent en van de meeste buizen de lengte ligt alles vrij vast. De maatvoering bij Cervelo is echt niet zo bijzonder ten op zichte van andere merken.
Dat ben ik dus niet met je eens. Maar dat geeft niet daar is het een forum voor.
Die maatvoering is dus wel bijzonder omdat het bereik binnen die maten gewoon veel groter is dan bij andere merken, dat verzin ik niet zelf dat is vastgesteld dmv meten.
Nu weet ik niet of er ook nog een ander merk is dat dit bereik ook heeft, in die grafiek stonden een aantal modellen van grote merken (Scott, Trek etc) die bij lange na niet aan dat bereik kwamen.
Die maatvoering is dus wel bijzonder omdat het bereik binnen die maten gewoon veel groter is dan bij andere merken, dat verzin ik niet zelf dat is vastgesteld dmv meten.
Nu weet ik niet of er ook nog een ander merk is dat dit bereik ook heeft, in die grafiek stonden een aantal modellen van grote merken (Scott, Trek etc) die bij lange na niet aan dat bereik kwamen.
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ben het helemaal met AMclassic-fan eens, ik zie niets bijzonders aan de maatvoering van Cervelo, als je deze vergelijkt met de slopingrange van Colnago wijkt dit nauwelijks af.
Alleen heeft Colnago veel meer tussenmaten, en ontbreekt de 61, de grootste is 58 met een bovenbuis van 585. Maar de tradionele frames lopen door tot 65 met een bovenbuis van 592.
Cervelo
[img=http://www.cervelo.com/models/geoR3.png]
[img=http://www.cybervelo.com/images/GeometryRoadxl.jpg]
Colnago
[img=http://www.cbike.com/images/bici.gif]
[img=http://www.trialtir-usa.com/2006-colnag ... ng-geo.gif]
Alleen heeft Colnago veel meer tussenmaten, en ontbreekt de 61, de grootste is 58 met een bovenbuis van 585. Maar de tradionele frames lopen door tot 65 met een bovenbuis van 592.
Cervelo
[img=http://www.cervelo.com/models/geoR3.png]
[img=http://www.cybervelo.com/images/GeometryRoadxl.jpg]
Colnago
[img=http://www.cbike.com/images/bici.gif]
[img=http://www.trialtir-usa.com/2006-colnag ... ng-geo.gif]
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
andromeda schreef:Waar staat de stack en reach in deze tabel?
Wat maakt dat nou uit!!, als je gewoon de maten vergelijkt van de frames zie je toch gewoon dat de frames bijna identiek zijn.
Stack en reach is gewoon een kreet van Cervelo!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Dat is waar deze discussie oa over gaat. En het gaat over het bijzondere van de Cervelo geometrie.
Als je je verdiept in de tabel (bedankt daarvoor) zie je dat Cervelo met 6 maten een veel groter bereik heeft dan Colnago met 10 (!) maten.
Dat maakt in mijn ogen de Cervelo geometrie bijzonder. Natuurlijk kan iedereen binnen een merk zijn maat vinden het gaat erom dat de techniek achter de geometrie van Cervelo in zo'n mate bijzonder is dat ze met 6 maten meer bereiken dan de meeste merken.
Het maakt dus wel uit!!!!!
Als je je verdiept in de tabel (bedankt daarvoor) zie je dat Cervelo met 6 maten een veel groter bereik heeft dan Colnago met 10 (!) maten.
Dat maakt in mijn ogen de Cervelo geometrie bijzonder. Natuurlijk kan iedereen binnen een merk zijn maat vinden het gaat erom dat de techniek achter de geometrie van Cervelo in zo'n mate bijzonder is dat ze met 6 maten meer bereiken dan de meeste merken.
Het maakt dus wel uit!!!!!
"Try not. Do or do not......there is no try"
In zoverre maakt die stack en reach maat iets uit:
Bij Colnago (in deze tabel) varieert de reach van 400 tot 415 mm van het kleinste naar het grootste frame.
Bij Cervelo varieert die reach van 361 tot 409 mm van het kleinste naar het grootste frame.
Bij Colnago ligt de grootste verandering van een klein naar een groot frame in de maat achter het hart van de bracket.
Bij Cervelo veranderd deze maat naar verhouding met de lengtemaat van de bovenbuis.
IMHO kijkt Cervelo dus beter naar de verhoudingen in lichaamslengte dan , in dit voorbeeld, Colnago waarbij ze ook nog eens met minder maten een groter bereik hebben.
Bij Colnago (in deze tabel) varieert de reach van 400 tot 415 mm van het kleinste naar het grootste frame.
Bij Cervelo varieert die reach van 361 tot 409 mm van het kleinste naar het grootste frame.
Bij Colnago ligt de grootste verandering van een klein naar een groot frame in de maat achter het hart van de bracket.
Bij Cervelo veranderd deze maat naar verhouding met de lengtemaat van de bovenbuis.
IMHO kijkt Cervelo dus beter naar de verhoudingen in lichaamslengte dan , in dit voorbeeld, Colnago waarbij ze ook nog eens met minder maten een groter bereik hebben.
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik vind juist dat een gemis bij Cervelo, het ontbreken van de tussenliggende maten, ik zie het niet anders!! Je moet het dan gaan zoeken in stuurpen, zadel setback en spacers om je frame passend te maken, of begrijp ik het Cervelo verhaal niet!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Dit laatste zou ik even teruglezen als ik jou was Andromeda. Wat Cervelo (zoals zoveel merken doet is voor een zo groot mogelijk aantal klanten een compromis bieden maar: het blijft voor bijna elke klant een compromis! en geen passend frame.
Ik heb het 100 keer makkelijker om met een colnago zonder al te veel moeten een passende! fiets te bouwen waar compromissen dus niet nodig zijn.
Cervelo is een klein merk en doet niets anders dan kopieren waar Giant ooit mee is begonnen (en talloze anderen waaronder dus Scott mee door zijn gegaan). Overigens past scott al twee jaar een truukje toe met de balhoofdbuis waardoor nog meer mensen een passend frame kunnen vinden en zoniet uit kunnen wijken naar de addict (iets wat Cervelo nu met veel bombarie als een nieuw frame brengt).
Frames bouwen is geen hocus pokus maar simpelweg net zolang rekenen tot je voor zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk klanten kan bedienen. Dat het nooit perfect wordt mag duidelijk zijn. Overigens heeft Peter denk me eens uitgelegt waarom het sloping systeem (waar hij zelf aan heeft meegewerkt) nooit ideaal zal worden en dat het conventionele frame eigenlijk de betere (maar thans economisch niet verantwoorde) weg is om te bewandelen.
Gezien de kennis en staat van dienst van deze man ben ik geneigd hierin mee te gaan en het verhaal van Vroomem af te doen met marketing voor Cervelo (wat ik ook wel weer snap....)
Ik heb het 100 keer makkelijker om met een colnago zonder al te veel moeten een passende! fiets te bouwen waar compromissen dus niet nodig zijn.
Cervelo is een klein merk en doet niets anders dan kopieren waar Giant ooit mee is begonnen (en talloze anderen waaronder dus Scott mee door zijn gegaan). Overigens past scott al twee jaar een truukje toe met de balhoofdbuis waardoor nog meer mensen een passend frame kunnen vinden en zoniet uit kunnen wijken naar de addict (iets wat Cervelo nu met veel bombarie als een nieuw frame brengt).
Frames bouwen is geen hocus pokus maar simpelweg net zolang rekenen tot je voor zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk klanten kan bedienen. Dat het nooit perfect wordt mag duidelijk zijn. Overigens heeft Peter denk me eens uitgelegt waarom het sloping systeem (waar hij zelf aan heeft meegewerkt) nooit ideaal zal worden en dat het conventionele frame eigenlijk de betere (maar thans economisch niet verantwoorde) weg is om te bewandelen.
Gezien de kennis en staat van dienst van deze man ben ik geneigd hierin mee te gaan en het verhaal van Vroomem af te doen met marketing voor Cervelo (wat ik ook wel weer snap....)
@ Sharkman
De denkwijze achter de maatbepaling van een merk, en inderdaad hoe ze op de goedkoopste manier een zo groot mogelijk publiek kunnen bereiken, is iets waar hele afdelingen bij een fabrikant hun hoofd over breken.
Die "discussie" , ik vindt het meer het delen van opvattingen, is oneindig denk ik.
Ik probeer alleen het verhaal van stack en reach te verduidelijken, ik wil dus niet zeggen dat Colnago of welk ander merk dan Cervelo een slecht maatsysteem heeft!
De denkwijze achter de maatbepaling van een merk, en inderdaad hoe ze op de goedkoopste manier een zo groot mogelijk publiek kunnen bereiken, is iets waar hele afdelingen bij een fabrikant hun hoofd over breken.
Die "discussie" , ik vindt het meer het delen van opvattingen, is oneindig denk ik.
Ik probeer alleen het verhaal van stack en reach te verduidelijken, ik wil dus niet zeggen dat Colnago of welk ander merk dan Cervelo een slecht maatsysteem heeft!
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Het verhaal snap ik wel, van stack en reach maar dat je hier met 6 maten een veel groter bereik heb, dan colnago met 10 maten is natuurlijk grote onzin!!
Met de tussenliggende maten is de kans groter dat je een goed passend frame vind, wat geen compromis is!
Met de tussenliggende maten is de kans groter dat je een goed passend frame vind, wat geen compromis is!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!