Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 sep 2016 09:35

Als de vraag is wat we er van denken...
Dan denk ik, garantie gevalletje. Canyon contacten en ze zullen het wel oplossen. Maar balen is het wel met dit soort dingen, omdat je je fiets dan kwijt bent voor een tijdje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Riverk
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:58
Locatie: Dordrecht

Riverk 20 sep 2016 11:24

Gilbert1993 schreef:Hey Jongens,

Afgelopen week was ik op fietsvakantie in het Schwarzwald. Hier heb ik 7 dagen lang zonder problemen heerlijk gefietst op mijn Ultimate CF SLX, buiten de laatste dag. Halverwege de rit merkte ik opeens dat mijn kettingbladen met draaien tegen de voorderailleur kwamen... We zijn toen gestopt en hebben gekeken wat het probleem was, en wat bleek: er zat een scheurtje in het frame bij de voorderailleurbevestiging, waardoor de schroefdraad hier los in het frame bungelde (zie foto's)...
Wat denken jullie van deze zaak?

Toen ik onze hoteleigenaar na de rit sprak(destijds ook in het bezit van een Ultimate CF SLX uit 2013) vertelde hij me dat hij dit probleem eerder in 2016 ook heeft gehad (frame uit hetzelfde jaar als die van mij). Echter was bij hem niet het onderste schroefdraadje losgekomen, maar het bovenste. Bij hem is het probleem verholpen via de 6 jaar framegarantie van Canyon (Hij heeft een nieuw 2016 frame, Ultimate CF SLX model gekregen). Ik vertrouw erop dat Canyon een goede garantie op hun frames heeft, anders geven ze geen 6 jaar garantie lijkt me?

Verder ben ik uitermate tevreden met mijn Canyon (lekker strak) en zou ik zonder te twijfelen over een paar jaar een nieuw model bestellen :D. Ik hou jullie op de hoogte van de afhandeling van mijn zaak!

Groetjes, Gilbert

http://s9.postimg.org/xa4xi65bz/Canyon_framescheur.png
http://s17.postimg.org/d0ovkrpzz/Canyon ... cheur2.png

Vervelend dit. Ik heb toevallig gister mijn fiets met nieuw frame in ontvangst mogen nemen na 1,5 maand wachten. Mijn mening is dat Canyon het netjes oplost. Mijn frame is ook onder garantie vervangen (Canyon Endurace CF 9.0 waar de zitbuis was gescheurd).

Sterkte en succes ermee!
Wahooligan

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 sep 2016 13:28

Via de Facebookpagina van Fiets en ene Frank Aldorf van Canyon.

Brandmanager road

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 22 sep 2016 12:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn Canyon Endurace AL 6.0 afgelopen Juli in de Dordogne.

Ideefixer
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:27

Ideefixer 22 sep 2016 15:39

Wat vraagjes over Canyon modellen mbt mogelijke aankoop

Ik zoek een fiets rond prijs €1400-€2000. Voorkeur carbon met 105, compact 50/34 crank 17cm. Ik twijfel tussen een endurance en race model. Mijn lengte is 1.74m en kijk vooral naar maat S. Ik heb een omgekeerde hernia (de wervels staan iets te ver uit elkaar) waardoor mijn onderrug de neiging heeft bol te trekken wat rugpijn veroorzaakt. De hernia beperkt me niet bijzonder veel gezien ik zonder problemen 4 maal in de week 50km kan fietsen, ondanks dat mijn huidige fiets de juiste ergonomie mist. Maar ik denk daarom een wat korte reach nodig te hebben. In dat laatste onderscheid de Canyon zich.

Ik vind 3 Canyons interessant gezien bovenstaande
Canyon Endurace CF 7.0 €1500
https://www.canyon.com/en-nl/road/endur ... f-7-0.html
Canyon Ultimate CF SL 7.0 €1600
https://www.canyon.com/en-nl/road/ultim ... l-7-0.html
Canyon Endurace CF 8.0 €1700
https://www.canyon.com/en-nl/road/endur ... f-8-0.html

Het verschil tussen ultimate en endurace lijken beperkt in de S maat. Zo is reach bijna gelijk en is het verschil in stack met wat spacers te overbruggen. Visueel lijkt de Ultimate iets aantrekkelijker vanwege de flinke sloping van de bovenbuis bij de Endurace in maat S.

De twijfel tussen de Endurace CF7.0 en 8.0 bestaat vooral uit het zadelpen. Is deze de extra kosten waard? Gaat de compliance in de gespleten zadelpen niet ten koste van consistente van vermogen? Ik stel me namelijk voor dat als het zadelpen horizontaal veert dat de afstand naar de crank variabel wordt wat gevolgen heeft voor vermogensoverdracht en gevoel van stijfheid/stabiliteit. Maak ik me hier een juiste voorstelling van of is mijn vrees ongegrond?
Zie dit artikel voor een visuele voorstelling http://granfondo-cycling.com/exclusive- ... f-slx-9-0/

Er is een 30 dagen proberen periode. Kan ik in deze periode de fiets terugsturen naar Duitsland of gaat dit via een distributeur in NL of moet ik hem fysiek in Koblenz komen retourneren?

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 22 sep 2016 16:58

SandeR. schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn Canyon Endurace AL 6.0 afgelopen Juli in de Dordogne.
Wat doet dat klimrek daar in de wei. ;) :D

Mooie foto's!

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 22 sep 2016 19:18

@Ideefixer ;
Begin dit jaar stond ik voor dezelfde keuze en heb toen voor de 8.0 gekozen.
Het is zeker niet zo dat je de zadelpen voor- of achteruit voelt bewegen, maar er zal wel enige mate van demping zijn.
Er is ook nog een ander zadel gemonteerd in vergelijking met de 7.0.
Misschien het grootste verschil met de 7.0 zijn de DT Swiss wielen, die een lichte upgrade betekenen in vergelijking met de Mavic exemplaren.

Ideefixer
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:27

Ideefixer 22 sep 2016 22:04

Het verschil in wielen is mischien 2 of 3 tientjes en ik heb geen kennis van zadels dus durf niet te zeggen welk vd twee me meer zou bevallen, de reden waarom het zadelpen voor mij de onderscheidende factor is. Weerstand vanuit het zadel naar de crank toe (vertical stiffness?) lijkt me dan een mogelijk issue. Afgezien van de 'gespleten' zadelpijn biedt het endurace SL frame niet meer compliance dan het Ultimate SL frame. (De laterale stijfheid zit wel snor, dat geloof ik wel.)
Ik begrijp dat jii een M maat hebt. met iets minder sloping frame wat fraaier oogt.

baba86
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 23:36

baba86 22 sep 2016 22:29

Wellicht dat ik er een speciaal topic voor moet openen, of had moeten vinden op het forum, maar heb een korte vraag.

Volgens mijn FM moet ik via Canyon speciale balhoofdlagers bestellen voor mn Ultimate CF SL 7.0 (2015). Nu heb ik dit geprobeerd maar dit lukt niet zo 123. Dat zet mij aan het denken, moet het speciaal een van Canyon zijn of...

Iemand ervaring, tips, ideeën? Thx!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 sep 2016 23:10

Ideefixer schreef:Het verschil in wielen is mischien 2 of 3 tientjes en ik heb geen kennis van zadels dus durf niet te zeggen welk vd twee me meer zou bevallen, de reden waarom het zadelpen voor mij de onderscheidende factor is.
De wielen schelen inderdaad maar 2 of 3 tientjes, maar volgens mij zijn de Aksiums 15c en DT Swiss 18c binnenbreedte. Mocht je ze dus niet verkopen maar daadwerkelijk gaan gebruiken, dan zullen de DT Swiss wielen een stuk(je) comfortabeler rijden. De 25mm Conti banden zijn op de DT velgen naar het schijnt 27mm breed in werkelijkheid wat weer voor meer comfort zorgt.

Verder zit het grootste prijsverschil in die zadelpen, die kost los €250,- (!!!) Ik vraag me ook af of het lekker rijdt, normaal gesproken gaat er wel wat vermogen verloren bij een verende zadelpen en kan de zadelpen ook gaan veren (lees: slap aanvoelen) wanneer je het niet wil zoals in een sprint.

Als je de wielen gaat vervangen zou ik sowieso voor de 7.0 kiezen.

Ps. Ik zit ook te kijken naar de aanschaf van de Canyon Endurace 7.0 of 7.0 SL (Ultegra). De Canyon is op dit moment 2e keus na de Rose Pro CGF-2000 / CGF-4400. Hier kun je iets meer lezen over hoe ik (met behulp van) tot die selectie gekomen ben.

Ideefixer
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:27

Ideefixer 23 sep 2016 11:41

De Rose bikes die je noemt zijn inderdaad fraaiere en lichtere fietsen dan de Canyon SL Endurace maar ik vind de geometrie wat apart. Hele korte bovenbuizen, vrij lange wielbasis en de stijlste zithoek die ik tot nu toe ben tegengekomen. De korte zitbuis is nog wel te overkomen denk ik.

De canyon carbon SL geometrie is meer standaard/voorspelbaar en gezien het lastig is een testrit te maken bij beide merken lijkt deze me minder risicovol qua aanschaf.
Laatst gewijzigd door Ideefixer op 23 sep 2016 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 sep 2016 12:05

Ideefixer schreef:De Rose bikes die je noemt zijn inderdaad fraaiere en lichtere fietsen dan de Canyon SL Endurace maar ik vind de geometrie wat apart. Hele korte bovenbuizen, vrij lange wielbasis en de stijlste zithoek die ik tot nu toe ben tegengekomen. De korte zitbuis is nog wel te overkomen denk ik. Ik vind het heel moeilijk te zeggen of een 53 of 55 voor mij geschikt is.

De canyon carbon SL geometrie is meer standaard/voorspelbaar en gezien het lastig is een testrit te maken bij beide merken lijkt deze me minder risicovol qua aanschaf.
Ik zit ook naar een andere maat te kijken hoor, de XL van Canyon komt qua stack/reach vrijwel overeen met de Rose 59. De seattube is wel een stuk korter, maar dit komt ook deels doordat de seattube van de Canyon een paar cm boven de bovenbuis uitsteekt en bij Rose geintegreerd is. Verder zijn de seat/head tube angles gelijk bij de Canyon en Rose in XL/59.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie