Vandaag gefietst in 2013
Gisteravond een rondje Loenen gedaan en ook ik daarna lekker aan het bier.
Rondje Loenen is in mijn geval: Doesburg, Dieren (Lange Juffer), Loenen, Groenendaal (A50), Arnhem, Rozendaal (Emma Piramide, Zijpenberg, Posbank, Carolinahoeve), Dieren, Doesburg. Goed voor 59 km.
Rondje Loenen is in mijn geval: Doesburg, Dieren (Lange Juffer), Loenen, Groenendaal (A50), Arnhem, Rozendaal (Emma Piramide, Zijpenberg, Posbank, Carolinahoeve), Dieren, Doesburg. Goed voor 59 km.
Afgelopen maandag ook op de "heenweg" langs het kanaal gefietst (Den Helder - Petten - Den Helder). In de meeste gevallen is dat gewoon een enorm saai klote stuk, maar een zacht briesje in je rug en een ondergaande zon op de kop maken zelfs die weg aangenaam Ben trouwens nog nooit zo blij geweest met het dragen van een zonnebril, zijn wel een miljoen vliegen tegenaan gevlogen, denk dat ik er een stuk of 10 heb ingeslikt, niet goed voor de calorietjestheov schreef:Vanavond een ritje gemaakt van effe meer dan 60 km.
Afzakken naar Alkmaar en weer terug langs beide zijden van het Noord-Hollands kanaal.
Prima temperatuur en koel briesje maakte het tot een heerlijk ritje.
Zo wil ik er wel meer maken deze zomer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Zonet midden in de Drenthse Fiets4daagse terechtgekomen. Wat ik daar heb gezien, tart werkelijk waar iedere beschrijving. Op een brede, normaal gesproken zeer rustige, weg rijden de bejaarden (want het zijn voornamelijk bejaarden) op e-bikes over de gehele breedte van de weg. Met z'n tweeen naast elkaar, met z'n drieeen naast elkaar, met z'n vieren naast elkaar. Alles is mogelijk. Ze kijken alle kanten op behalve voor zich en ze horen helemaal niets. Ik was dolblij toen ik, zonder schade, een zijweggetje in kon slaan.
Net terug van een rondje door de Achterhoek, 83 km.
Kwam bij toeval langs het terrein van de Zwarte Cross, leuke sfeer daar.
Op de terugweg waren de mensen met de e-bikes ontwaakt.
Heerlijk wat een sukkels, plotseling vol in de remmen want een bloempje beweegt, ze moeten ineens kijken op de kaart die op een halve voordeur op het stuur zit, gek wordt je ervan. En dan zijn de wielrenners de asoos. tuurlijk.
Kwam bij toeval langs het terrein van de Zwarte Cross, leuke sfeer daar.
Op de terugweg waren de mensen met de e-bikes ontwaakt.
Heerlijk wat een sukkels, plotseling vol in de remmen want een bloempje beweegt, ze moeten ineens kijken op de kaart die op een halve voordeur op het stuur zit, gek wordt je ervan. En dan zijn de wielrenners de asoos. tuurlijk.
De beklimming van de Ventoux vanaf Sault stond al enige tijd op mn verlanglijstje en vandaag moest het er maar eens van komen.
Vanaf de camping bol ik in alle vroegte eerst richting de top van de Fontaube. Je rijdt hier door een prachtige vallei die zo 's ochtends vroeg nog heerlijk in de schaduw ligt. De eerste km's zijn betrekkelijk simpel en kunnen op het buitenblad genomen worden. De laatste 4 km gaat de weg wat serieuzer omhoog, maar echt steil wordt het nooit. Eenmaal boven (655m) word je beloond met een prachtig uitzicht op de noordkant van de Ventoux - een foto hiervan postte ik al eerder.
Na deze hindernis gaat het kortstondig omlaag en vervolgens weer kort lichtjes bergop. Voor ik het weet sta ik bovenop de Col des Aires. Het loont overigens de moeite vlak voor de top even over de rechter schouder te kijken voor een prachtig uitzicht over het dorpje Brantes:
Na de afdaling volgen nog 5 km vals plat richting de T-splitsing, waar ik rechtsaf sla richting Sault, dat nog 10 km ver weg is. Dit is een vervelend stuk, het loopt wat omhoog maar met name het "Belgische asfalt" is geen pretje. Afijn, ik bereik de "lavendelcapital of the world", waar het op dit uur nog behoorlijk uitgestorven is. De lavendelvelden liggen er nochtans mooi bij:
Gelukkig vind ik een bar die open is, ik koop een "grand café noir" en ik dump een kilootje stopverf (om in de woorden van forumlid DaPoker te blijven..). De bidons worden gevuld en nu is er geen ontkomen meer aan: de Ventoux.
Vooraf had ik me middels twee informanten een beetje ingelezen in deze klim. Mn eerste informant (LeGrimpeur) schreef elders al dat de klim helemaal niet zo lelijk is als boze tongen beweren. En mn andere informant (fietsmaat Csteenbe), waarschuwde me voor de laatste 6 km, die immers gelijk zijn aan de klassieke Bédoin-beklimming.
Met deze kennis op zak begin ik eraan. Een klein feestje met het verse asfalt moet ik zeggen. De km's tikken rap weg en ik kan een aardig tempo maken. Behoorlijk wat passages kunnen zelfs op 't buitenblad. En @LeGrimpeur had wat mij betreft gelijk, de omgeving is zeker de moeite waard.
Binnen het uur ben ik bij Chalet Reynard alwaar ik terecht kom in een soort Belgische kermis. Wat Alpe d'Huez is voor Nederlanders, is de Ventoux de laatste jaren voor Belgen. Ze rijden hier bij bosjes omhoog, veelal matig getraind maar desalniettemin geflankeerd door een volgauto met daarin de familie. Een hoog gehalte zwarte kettingen, bidons met plat water, toeclips en o-benen.
Ik voel me niet zo thuis in deze massale kermis, maar ik moet wel omhoog. Dat lukt ook, al kom ik niet lekker in een ritme doordat ik me zo erger aan het vele verkeer. Boven in 1.29, meteen omlaag naar Malaucene. Helaas, ook vanaf die kant een Belgische invasie inclusief vrouwelijke chauffeurs... Het levert de nodige gevaarlijke situaties op maar ik bereik de voet. Even snel de bidons vullen op de camping municipal en vervolgens binnendoor naar Entrechaux. Vanaf daar wederom binnendoor via de d147a naar Propiac en tot slot naar de camping. Daar aangekomen zijn de beide 750 ml bidons alweer leeg - het is inmiddels alweer 33 graden.
Al bij al een fijn ritje van 108 km met 2150 hm.
Vanaf de camping bol ik in alle vroegte eerst richting de top van de Fontaube. Je rijdt hier door een prachtige vallei die zo 's ochtends vroeg nog heerlijk in de schaduw ligt. De eerste km's zijn betrekkelijk simpel en kunnen op het buitenblad genomen worden. De laatste 4 km gaat de weg wat serieuzer omhoog, maar echt steil wordt het nooit. Eenmaal boven (655m) word je beloond met een prachtig uitzicht op de noordkant van de Ventoux - een foto hiervan postte ik al eerder.
Na deze hindernis gaat het kortstondig omlaag en vervolgens weer kort lichtjes bergop. Voor ik het weet sta ik bovenop de Col des Aires. Het loont overigens de moeite vlak voor de top even over de rechter schouder te kijken voor een prachtig uitzicht over het dorpje Brantes:
Na de afdaling volgen nog 5 km vals plat richting de T-splitsing, waar ik rechtsaf sla richting Sault, dat nog 10 km ver weg is. Dit is een vervelend stuk, het loopt wat omhoog maar met name het "Belgische asfalt" is geen pretje. Afijn, ik bereik de "lavendelcapital of the world", waar het op dit uur nog behoorlijk uitgestorven is. De lavendelvelden liggen er nochtans mooi bij:
Gelukkig vind ik een bar die open is, ik koop een "grand café noir" en ik dump een kilootje stopverf (om in de woorden van forumlid DaPoker te blijven..). De bidons worden gevuld en nu is er geen ontkomen meer aan: de Ventoux.
Vooraf had ik me middels twee informanten een beetje ingelezen in deze klim. Mn eerste informant (LeGrimpeur) schreef elders al dat de klim helemaal niet zo lelijk is als boze tongen beweren. En mn andere informant (fietsmaat Csteenbe), waarschuwde me voor de laatste 6 km, die immers gelijk zijn aan de klassieke Bédoin-beklimming.
Met deze kennis op zak begin ik eraan. Een klein feestje met het verse asfalt moet ik zeggen. De km's tikken rap weg en ik kan een aardig tempo maken. Behoorlijk wat passages kunnen zelfs op 't buitenblad. En @LeGrimpeur had wat mij betreft gelijk, de omgeving is zeker de moeite waard.
Binnen het uur ben ik bij Chalet Reynard alwaar ik terecht kom in een soort Belgische kermis. Wat Alpe d'Huez is voor Nederlanders, is de Ventoux de laatste jaren voor Belgen. Ze rijden hier bij bosjes omhoog, veelal matig getraind maar desalniettemin geflankeerd door een volgauto met daarin de familie. Een hoog gehalte zwarte kettingen, bidons met plat water, toeclips en o-benen.
Ik voel me niet zo thuis in deze massale kermis, maar ik moet wel omhoog. Dat lukt ook, al kom ik niet lekker in een ritme doordat ik me zo erger aan het vele verkeer. Boven in 1.29, meteen omlaag naar Malaucene. Helaas, ook vanaf die kant een Belgische invasie inclusief vrouwelijke chauffeurs... Het levert de nodige gevaarlijke situaties op maar ik bereik de voet. Even snel de bidons vullen op de camping municipal en vervolgens binnendoor naar Entrechaux. Vanaf daar wederom binnendoor via de d147a naar Propiac en tot slot naar de camping. Daar aangekomen zijn de beide 750 ml bidons alweer leeg - het is inmiddels alweer 33 graden.
Al bij al een fijn ritje van 108 km met 2150 hm.
Laatst gewijzigd door havana op 25 jul 2013 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk was het veel te warm om te fietsen. Maar ben blij dat het weer kan na drie weken pijn van gekneusde ribben.
Vandaag lekker uitgeslapen en daarna 85 kilometer gefietst. De laatste 30 gingen moeizaam door de warmte, tegenwind en ook omdat ik drie weken niks gedaan heb. Dat merk je wel.
Vanavond effe naar Wateringen om naar de profs te kijken!
Route
Vandaag lekker uitgeslapen en daarna 85 kilometer gefietst. De laatste 30 gingen moeizaam door de warmte, tegenwind en ook omdat ik drie weken niks gedaan heb. Dat merk je wel.
Vanavond effe naar Wateringen om naar de profs te kijken!
Route
Bijna 3 wkn niet gefietst, en zeer minimaal gesport. Heerlijk genoten vd vakantie dus. Vandaag toch op pad gegaan. Merkte alleen halverwege geplande route dat benen totaal geen zin meer hadden, dus ditmaal wel x naar het lichaam geluisterd en route ingekort en richting huis gereden. Net geen 50 km in de benen, en met een gemiddelde van lik me versie helaas. Weer (lees benauwdheid) zal ook wel redelijk van invloed zijn geweest. Volgende x beter zeggen we dan maar zo