Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

derxx
Forum-lid
Berichten: 890
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 dec 2023 00:52

Met dank aan de code van Cycloworld ben ik Join nu een maandje aan het uitproberen. Het enige wat me eigenlijk opvalt is dat ze eigen in geen enkele workout een warmup met wat efforts hebben zitten (tenminste, ik ben ze nog niet tegen gekomen). Ik merk bij mezelf gewoon verschil in de benen als ik gewoon 20 of 30 min rustig aan trap, en dan een vo2 max ga doen, tov een warmup protocol (10min rustige ramp tot ~65%, dan een ramp van 80 -> 105% in ong 2min, paar minuten op 70%, ramp van 90% -> 125% in ~2min, iets langer op laag Z1, dan korte ramp van 95% -> 125%, en nog even rustig aan. Duur ong 20min, maar de benen voelen bij mij dan een stuk losser dan als ik gewoon 20-30min 50-60% gefietst heb.
Hier plaatje (zegt meer dan woorden).
Zwift - Warmup  Virtual Ride _ Strava.png
Is natuurlijk voor iedereen anders, maar eigenlijk vind ik het een beetje vreemd dat er uberhaupt niet over gesproken wordt. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het fijner vindt om even wat efforts te doen tijdens de warmup.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 01 dec 2023 07:10

derxx schreef: 01 dec 2023 00:52 Met dank aan de code van Cycloworld ben ik Join nu een maandje aan het uitproberen. Het enige wat me eigenlijk opvalt is dat ze eigen in geen enkele workout een warmup met wat efforts hebben zitten (tenminste, ik ben ze nog niet tegen gekomen). Ik merk bij mezelf gewoon verschil in de benen als ik gewoon 20 of 30 min rustig aan trap, en dan een vo2 max ga doen, tov een warmup protocol (10min rustige ramp tot ~65%, dan een ramp van 80 -> 105% in ong 2min, paar minuten op 70%, ramp van 90% -> 125% in ~2min, iets langer op laag Z1, dan korte ramp van 95% -> 125%, en nog even rustig aan. Duur ong 20min, maar de benen voelen bij mij dan een stuk losser dan als ik gewoon 20-30min 50-60% gefietst heb.
Hier plaatje (zegt meer dan woorden).
Zwift - Warmup Virtual Ride _ Strava.png

Is natuurlijk voor iedereen anders, maar eigenlijk vind ik het een beetje vreemd dat er uberhaupt niet over gesproken wordt. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het fijner vindt om even wat efforts te doen tijdens de warmup.
Sluit ik mij volledig bij aan. Warming up in duurzone is voor mij te laag intensief om daarna gelijk (boven) Vo2max blokken (op de juiste intensiteit) uit te voeren...

Ik begin dan vaak pas na blok 2 (van de 5 Vo2max blokken) in "vorm" te komen...
Gek van de weg, de MTB en het gravel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 10:51

Ik ook, vind het ook wel ff lekker om na bv 5 minuten 10 a 20 seconde wat te doen en weer terug en zo opbouwen.
Maar ik doe dat ook gewoon. Dat is uiteindelijk helemaal niet erg behalve voor je cijfer. Goed nieuws dat intresseerde me op school al weinig.

Ik vind zwift trainings programma,s wel leuk, niet altijd het meest effectief voor lange termijn, maar het helpt je wel de winter door.
Join heb ik meer om me in toom te houden. Ik gebruik intervals.icu er ook bij. Die combo werkt fantastisch.

Het extreme polariserende werkt bij mij ook niet, daar ben ik iets te anearoob voor, dan rijd ik me echt kapot voor de volgende training.
Bv 20 seconde vol en dat 15x. Dat kost me echt te veel. maar 80% is prima en dan kom ik nog makkkelijk aan de wattages die join opgeeft.
Alleen is dat niet te pacen, maar dat maakt ook niet uit. Laat dat soort dingen los.

Join is voor mij een hele goede aanvullen icm interval.icu om voor mij een compleet beeld te hebben en me wat af te remmen.

Door mijn gezondheid heb ik vanaf juli bijna niet meer gedaan, dus nu ben ik wel een beetje gemotiveerd om een uurtje a anderhalf op de taxc te zitten 3x per week. Maar normaal doe ik nov en dec bijna niks en dan weer opbouwen.

Ik kan nu ook echt niet wennen aan die koud, straks in januari gaat dat wel, maar mij zie je dit weekend niet buiten, verschrikkelijk!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 01 dec 2023 21:49

wasbeer2006 schreef: 01 dec 2023 10:51 Ik ook, vind het ook wel ff lekker om na bv 5 minuten 10 a 20 seconde wat te doen en weer terug en zo opbouwen.
Maar ik doe dat ook gewoon. Dat is uiteindelijk helemaal niet erg behalve voor je cijfer. Goed nieuws dat intresseerde me op school al weinig.

Ik vind zwift trainings programma,s wel leuk, niet altijd het meest effectief voor lange termijn, maar het helpt je wel de winter door.
Join heb ik meer om me in toom te houden. Ik gebruik intervals.icu er ook bij. Die combo werkt fantastisch.

Het extreme polariserende werkt bij mij ook niet, daar ben ik iets te anearoob voor, dan rijd ik me echt kapot voor de volgende training.
Bv 20 seconde vol en dat 15x. Dat kost me echt te veel. maar 80% is prima en dan kom ik nog makkkelijk aan de wattages die join opgeeft.
Alleen is dat niet te pacen, maar dat maakt ook niet uit. Laat dat soort dingen los.

Join is voor mij een hele goede aanvullen icm interval.icu om voor mij een compleet beeld te hebben en me wat af te remmen.

Door mijn gezondheid heb ik vanaf juli bijna niet meer gedaan, dus nu ben ik wel een beetje gemotiveerd om een uurtje a anderhalf op de taxc te zitten 3x per week. Maar normaal doe ik nov en dec bijna niks en dan weer opbouwen.

Ik kan nu ook echt niet wennen aan die koud, straks in januari gaat dat wel, maar mij zie je dit weekend niet buiten, verschrikkelijk!
Niet kritisch, maar uit interesse een vraag. Waarom zijn die Zwifttrainingen voor de lange termijn niet het meest effectief? Lijken best veel op de Jointrainingen toch?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 dec 2023 22:00

Join is interactief en plant de trainingen ook.
Als je aangeeft dat een training te zwaar was dan past join je schema aan. Ook geeft join aan wanneer de rustdag is. Zwift geeft je alle trainingen voor die week en je moet ze zelf inplannen.
Een overgeslagen training ben je kwijt in zwift en join zal je schema aanpassen.

Verder zijn de trainingen in zwift meer gemaakt om je bezig te houden tijdens het fietsen. Iedere 2 minuten verandert er wel weer iets.
Maar dit zijn mijn ervaringen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 890
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 dec 2023 03:02

Top, thx. Ik ben wel benieuwd hoe het zich gaat aanpassen aan de Zwiftraces ipv trainingen :) Het is ook meer een experiment om te kijken of het iets doet, en om wellicht wat ideeen over wat trainingen enzo.
Op zich ben ik best wel content met de progressie van het afgelopen jaar met eigenlijk gewoon wat aanrommelen met trainen. Vooral plezier in het fietsen hebben, af en toe eens wat blokjes of anders wat Zwift races en TTT's. Eindelijk eens een periode gehad met wat minder ziek zijn, en daarmee eindelijk eens een keer nieuwe 20-40min power PB's neergezet sinds 2021.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 dec 2023 14:40

ColumsbusMJ schreef: 01 dec 2023 21:49
Niet kritisch, maar uit interesse een vraag. Waarom zijn die Zwifttrainingen voor de lange termijn niet het meest effectief? Lijken best veel op de Jointrainingen toch?
Misschien ook wat extra info, ik doe vaak een cape epic training.
Dat zijn vrij intensieve uurtjes. Per training zo,n 50 tot 70 minuten.

Door de intensiviteit gaat je vo2 wel hard omhoog. Ik train er zomaar 6 tot 8 punten bij in 2 maanden.
Maar als je dan buiten weer langere ritten gaat maken in maart zakt die vo2 best wel weg.

Dan kom ik in een soort dalende lijn en dat duurde dan weer vrij lang voordat het ging stijgen.
Als ik wat rustiger opbouw stijgen mijn waardes minder hard in het begin, maar wel veel constanter.

Plus hetgeen bakboord1 ook aangeeft, maar zo kom ik zwift wel redelijk door.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 dec 2023 11:44

wasbeer2006 schreef: 03 dec 2023 14:40
ColumsbusMJ schreef: 01 dec 2023 21:49
Niet kritisch, maar uit interesse een vraag. Waarom zijn die Zwifttrainingen voor de lange termijn niet het meest effectief? Lijken best veel op de Jointrainingen toch?
Misschien ook wat extra info, ik doe vaak een cape epic training.
Dat zijn vrij intensieve uurtjes. Per training zo,n 50 tot 70 minuten.

Door de intensiviteit gaat je vo2 wel hard omhoog. Ik train er zomaar 6 tot 8 punten bij in 2 maanden.
Maar als je dan buiten weer langere ritten gaat maken in maart zakt die vo2 best wel weg.

Dan kom ik in een soort dalende lijn en dat duurde dan weer vrij lang voordat het ging stijgen.
Als ik wat rustiger opbouw stijgen mijn waardes minder hard in het begin, maar wel veel constanter.

Plus hetgeen bakboord1 ook aangeeft, maar zo kom ik zwift wel redelijk door.
Gaat je VO2max zo snel achteruit ja? Kun je met korte intensieve ritjes i.c.m. wat langere duurritjes zowel je duurconditie als je VO2max trainen? En hoe staat de VO2max weer in verhouding tot je FTP?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2023 13:51

Je zou eens de beter worden podcast moeten luisteren. Daar wordt dit uitgebreid behandelt.
Zijn er wel 83 inmiddels dus 83 uur, maar wel veel van geleerd.

Wat er bij mij gebeurde. Ik zal het iets uitgebreider uitleggen.
In het kort komt het gewoon neer dat er voor duurtrainingen geen shortcuts zijn.

Ik doe vrij weinig in okt, nov en dec. Maximaal een uurtje of 2 per week. Vervolgens start ik dan in januari weer met 3 a 4x per week.
Dat verdeel ik in 2 a 3 keer een 60 a 70 minuten zwift en 1x buiten langer opbouwend van 2 uur in januari naar 4 uur begin maart.

In die weekenden in januari probeer ik de MTB te pakken op de UHR.
Met de zwift uurtjes pak ik een MTB programma, lekker afwisseld en best leuk, maar wel een hoge intensiteit.
Kijk maar eens bij het cape epic programma. Daardoor gaat je conditie/fitness voor een uur als een raket omhoog.

Rijd ik dan in het weekend een MTB rit gaat dat best wel goed.
Wat ik dan merk als ik maart weer doordeweeks ook naar buiten ga en naar een uurtje of 10 per week toewerk.
Dan zakt de Vo2 en ook iets FTP.

Afgelopen jaar heb ik join gebruikt om jan en feb door te komen. Die doet veel minder. De vo2 ging minder snel omhoog.
Maar bleef met de omslag van begin maart weer naar buiten rustig stijgen. Afgelopen zomer mei en juni, waren mijn beste maanden in 7 jaar qua vermogens. Ik was veel minder vermoeid ondanks dat ik net zoveel uren heb gemaakt.

Wat wel grappig is dat het cape epic programma van zwift wel iets gematigder is dan 3 jaar terug, die hebben ze minder heftig gemaakt. Die ontwikkelen dus ook wel. Programma was ook amper te doen, moest af en toe in de training mijn FTP terugzetten om het uberhaupt te halen. Dat was echt niet normaal.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 dec 2023 16:20

Dank voor je uitleg Wasbeer.

Hoezo kies je er eigenlijk voor in die drie maanden zo weinig te doen? Begin je dan niet elk jaar weer opnieuw met beter worden?

Misschien moet ik ook maar eens geloven aan Join als dat zo goed werkt. Het leukste vind ik toch de rondjes waarbij ik flink doorfiets, maar met wat gerichter trainen zou dat vast nog een stuk harder moeten kunnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2023 19:16

Gewoon geen motivatie meer naar de zomer. Dan ga ik klussen en andere dingen doen.
FF wat anders doen. Soms met de kinderen mee sporten, maar daar wordt ik ook te oud voor :-)

Join houd mij vooral tegen en dat werkt dus. Ik wil het dit jaar weer doen tm april. Daarna ga ik gewoon rijden en dan komt het ook niet meer zo nauw als ik een goede conditie heb.

ivm gezondheid heb ik nu bijna niets gedaan vanaf 1 juli. Nu ben ik drie weken terug weer gestart met join bv. Ik heb door de week 2 x 1u30 opgegeven als beschikbaar en in het weekend 1 dag 5 uur. Hij geeft nu in weel drie pas 2u20 als training aan in het weekend!

Onder de shownotes van de beter worden podcast of de site zelf van join krijg je 6 maanden join voor 4 maanden betalen.

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 05 dec 2023 14:17

Ik ben nu een week of 6 onderweg met Join (LSRF schema) en voorlopig werkt het motiverend. Ik doe best veel maar nooit langer dan 2 uur en 4 of 5 keer per week. Merk dat het goed in balans is qua inspanning rust verhouding. Flexibiliteit met beschikbaarheid of een keer een groepsrit er tussendoor is echt meerwaarde. Tot dusver gaat het allemaal soepel. Twee dingen die me opvallen:
- polarized trainen: er zitten best veel trainingen bij op omslagpunt: vind ik wel lekker maar dacht dat het juist de bedoeling was om die grijze zone te vermijden
- ik zie nu op zondag een training die heet 'afnemende vo2max intervallen' en die is ongekend heftig: vo2 max blokken van 5, 4, 3, 2 en 1 minuut en dat twee keer. Zit je een half uur op VO2max. Best groot contrast met eerdere VO2 max trainingen waarin ik max 15min VO2 max zat. Zal wel een gedachte achter zitten maar welke?

Plaats reactie