Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 okt 2016 13:43

ik zal vanavond eens meten

koekkiejakkie
Forum-lid

koekkiejakkie 27 okt 2016 21:03

Ik heb even gekeken naar de info op de Duitse site van Tour. http://www.tour-magazin.de/raeder/rennr ... 43041.html

De stack van de ultimate cf slx 2016 is daar 569mm en op de site van Canyon zelf is dat 567. Dat lijkt er toch alleszins op dat de berekening zonder topcap is! Goed om te weten want dan wordt de M voor mij te groot.

Iemand nog een idee over zadelpen zonder reach v.s. korte stuurpen. Ik kan de S rijden met een 80-90mm stuurpen bij een zadelpen met setback, maar kan wellicht zonder die setback 100mm monteren. Gaat dat verschil maken?

Over die 2017 modellen. Kerosine red zit dan alleen nog maar bij de duurste versie schijnbaar. Wel zie ik Reynolds wielen staan! Hopelijk iets dieper dan die lullige 21mm rims die er nu op zitten. Toch wel een beetje minder aan de huidige Endurace modellen.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 okt 2016 21:19

wacht ik heb in 2013 een bij meting laten doen, volgens mij is daar de stack opgemeten

*zoekt in digitaal archief

gevonden, maarja niet zoveel verder want nu blijkt wel dat er dezelfde stack (op 2 mm na) wordt gemeten, maar meette MMC eindhoven ook inclusief headset? :shock: :

geometrietabel (maat M)
Afbeelding

meting:
Afbeelding

k33z
Forum-lid

k33z 27 okt 2016 21:44

Hmmm, aan deze twee laatste voorbeelden lijkt het er toch op de dat headtube niet wordt meegenomen....

Heerlijk onduidelijk :)

brekson
Forum-lid

brekson 28 okt 2016 08:44

Als het dan toch zo'n exacte wetenschap is, waarom dan niet in je auto springen en naar Koblenz rijden ?
Passen en kopen; Voelt de fiets lekker aan, is het de juiste
En zeker niet geloven wat een fietsverkoper je aanraadt

Of verplaatsen jullie de handen nooit, en blijft de bikefitting de enige strategie om een fiets te kopen ?
Sworks Venge

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 okt 2016 11:30

koekkiejakkie schreef:
Iemand nog een idee over zadelpen zonder reach v.s. korte stuurpen. Ik kan de S rijden met een 80-90mm stuurpen bij een zadelpen met setback, maar kan wellicht zonder die setback 100mm monteren. Gaat dat verschil maken?
Dit is een verkeerde manier om op een fiets te gaan zitten.
De setback van een zadel wordt eerst bepaald en daarna de stuurpen.
De zadelpen doet niet terzake, tenzij de gewenste zit niet is te bereiken en mag niet gebruikt worden om een te groot frame te compenseren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 okt 2016 12:44

monsieurpinot schreef:wacht ik heb in 2013 een bij meting laten doen, volgens mij is daar de stack opgemeten

gevonden, maarja niet zoveel verder want nu blijkt wel dat er dezelfde stack (op 2 mm na) wordt gemeten, maar meette MMC eindhoven ook inclusief headset? :shock: :

geometrietabel (maat M)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/274 ... metrie.jpg

meting:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/274 ... meting.png
Het kan haast niet anders dat de headset meegerekend wordt.
Een Endurace CF SLX in maat L heeft een stack van 625 met een een HeadTube van 205,7.
Als ik dit vergelijk met mijn Roubaix maat 58, die heeft een stack van slechts 622, maar met een Headtube van 225.
Conclusie, Canyon kan haast niet anders dan deze meegerekend te hebben, hoe komen ze anders aan die enorme stack met die kortere balhoofdbuis ...

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 okt 2016 12:54

brekson schreef:Als het dan toch zo'n exacte wetenschap is, waarom dan niet in je auto springen en naar Koblenz rijden ?
Passen en kopen; Voelt de fiets lekker aan, is het de juiste
En zeker niet geloven wat een fietsverkoper je aanraadt

Of verplaatsen jullie de handen nooit, en blijft de bikefitting de enige strategie om een fiets te kopen ?
hallootjes :mrgreen: het gaat hier ook om het principe (wanneer leren fabrikanten nu eindelijk eens een universele maataanduiding aan). Daarnaast zou het in dit specifieke geval 16 mm schelen, toch een behoorlijk stukje

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 okt 2016 13:45

Nou op de canyon site is het maat XL met stack 625 en headtube van 205.7mm, minor detail.
Site van specialized laat geen headtube lengte zien, maar jouw gemeten waarden zijn vast goed.

Bij Canyon wordt geen bb-drop gegeven. bij Specialized wel. Wellicht dat hier een verschil in zit. Daarnaast kan er iets zitten in verschil in hoeken. Die de overeenkomst in stacks, maar verschil in head tube lengte verklaren. Of idd toch die 16mm topcap ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

k33z
Forum-lid

k33z 28 okt 2016 14:07

Feit is ook dat ze tegenwoordig (met disc racers) ook stack winnen in de voorvork. Dus 205 vs 225 (en die 225 klopt, ik heb momenteel ook een Roubaix) met ongeveer dezelfde stack, zou zo maar kunnen. Plus inderdaad een voorvork die iets steiler staat bij de Canyon.

@Brekson, wat een wijsheid daar hebben we wat aan. Thanks voor de bijdrage :)

Winston
Forum-lid

Gebruikersavatar Winston 28 okt 2016 14:11

Kiekeboe schreef:
monsieurpinot schreef:wacht ik heb in 2013 een bij meting laten doen, volgens mij is daar de stack opgemeten

geometrietabel (maat M)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/274 ... metrie.jpg

meting:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/274 ... meting.png
Het kan haast niet anders dat de headset meegerekend wordt.
Een Endurace CF SLX in maat L heeft een stack van 625 met een een HeadTube van 205,7.
Als ik dit vergelijk met mijn Roubaix maat 58, die heeft een stack van slechts 622, maar met een Headtube van 225.
Conclusie, Canyon kan haast niet anders dan deze meegerekend te hebben, hoe komen ze anders aan die enorme stack met die kortere balhoofdbuis ...
De Canyon Endurace heeft een langere/hogere vork, dit is om juist de balhoofdbuis wat korter te houden, met toch een hoge stack.
Bikes&Coffee What else?

brekson
Forum-lid

brekson 28 okt 2016 15:29

k33z schreef: @Brekson, wat een wijsheid daar hebben we wat aan. Thanks voor de bijdrage :)
Hehe, geloof me. Met 1 volle benzinetank en een bezoek aan de prachtige showroom van canyon kan je jezelf veel ellende besparen
Ik durf te zeggen dat je met je 1m88 wel eens fout zou kunnen gokken met je fietskeuze
Je valt m.i. precies tussen een L en XL bij canyon
Maar ik kan het mis hebben :oops:
Sworks Venge

Plaats reactie