Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

arnold
Forum-lid

arnold 28 okt 2016 17:38

hahaha het is net een slapstick op deze thread. Luisteren naar je lichaam uit het toetsenbord vna iemand die dit hele topic bewijst dat ze dat juist niet doet :lol:

Inderdaad klopt voor de meeste mensen de formule 220- leeftijd niet, maar een hartslag van 189 lijkt me vrij onwaarschijnlijk op een intervaltraining. Ten eerste lukt het bij een intervaltraining nooit om de max hartslag te behalen. Dus dat zou betekenen dat je max hartslag nog hoger ligt. Vrouwen hebben meestal een lagere maximum hartslag dan mannen. Vermoedelijk is er sprake van spikes bij de hartslagmeter, of de hartslagmeter is gewoon niet correct. last but not least, nij een hartslag van 189 niet buiten adem zijn :lol: Klinkt totaal ongeloofwaardig

Ik loop ook niet op hartslag maar op tempo, maar dat komt omdat ik exact weet welke hartslag ik ongeveer loop bij een bepaald tempo en ik ook precies aanvoel of de hartslag te hoog is voor het tempo wat ik loop (wat soms op mindere dagen gebeurt).
De meeste kilometers zijn de zogenaamde E-kilomters en loop ik op ongever 70% van max. 10% van de kilomters op omslagtempo (85-90% max) en slechts 5% is op interval/herhaaltempo (90-95% max).

Ik heb ook nog nooit gehoord dat de hs lager wordt in trainingen als je langer doorloopt dat is fysiek gezien ook helemaal niet mogelijk omdat je lichaam steeds meer arbeid moet verrichten voor hetzelfde tempo).Wel kan je zuiniger lopen (hoger tempo bij zelfde hartslag) in de loop van de tijd maar dat vereist vooral veel lopen op een heel lage hartslag (en dan hebben we het niet over enkele maanden). En dat lijkt me bij Sweety2008 niet aan de orde
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 28 okt 2016 18:24

@ sweety: nee die formule klopt inderdaad niet nee. Misschien best een goed idee voor je, om eens een test bij een SMA in de buurt te laten doen. Heel nuttig als je nog niet zoveel weet over het eigen lichaam en de reacties op fysieke inspanning.

@ arnold: over slapstick gesproken: iemand die informeerde bij me naar coaching mogelijkheden antwoordde op mijn vraag over eerdere trainingen en hartslagmeter dat hij nooit een hartslagmeter gebruikt. 'Hij kreeg nooit pijn op zijn borst ofzo, altijd alleen maar last van zijn benen' :-) Die hou ik er natuurlijk ook in, dat begrijp je wel :-)

arnold
Forum-lid

arnold 28 okt 2016 18:29

runcyclerun schreef:@ sweety: nee die formule klopt inderdaad niet nee. Misschien best een goed idee voor je, om eens een test bij een SMA in de buurt te laten doen. Heel nuttig als je nog niet zoveel weet over het eigen lichaam en de reacties op fysieke inspanning.

@ arnold: over slapstick gesproken: iemand die informeerde bij me naar coaching mogelijkheden antwoordde op mijn vraag over eerdere trainingen en hartslagmeter dat hij nooit een hartslagmeter gebruikt. 'Hij kreeg nooit pijn op zijn borst ofzo, altijd alleen maar last van zijn benen' :-) Die hou ik er natuurlijk ook in, dat begrijp je wel :-)
:lol:
tsja iedereen maakt fouten als beginnend hardloper, maar onze medeforummer is onverbeterlijk, geen enkel voortschrijdend inzicht. Zeldzaam gewoon.
CaadX Ultegra

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 28 okt 2016 19:04

Die SMA in het ziekenhuis word op een ergometerfiets gedaan is dus alleen nuttig voor mijn fietstraining. Voor hardlopen moet ik dit zo doen wie op de website van Pro run beschreven:

Optie 1
De meest effectieve methode die jezelf kunt doen is via een intervaltraining en dan nog liefst heuvel opwaarts.
Loop 5-6 × 200 tot 300 meter in een hoog tempo en dribbel vervolgens als pauze de afstand terug.
Op deze wijze verkrijg je gegevens van je hartslag die dicht bij de juiste HF max ligt.

Zo staat het op de website en nog veel meer maar ik heb geen zin om alles over te typen da ik op de smartphone nix overkopieren kan.
Ghost Nivolet 6LC

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 okt 2016 19:41

Ik weet niet eens wat mijn max. hartslag momenteel is, interesseert me ook niet want ik kan daar niks mee.
Omslagpunt , DAT is interessant.
Ga een 10-15 minuten stevig doorlopen en je hebt ongeveer het omslagpunt.
Bepaal de zones aan de hand daarvan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bever
Forum-lid

bever 28 okt 2016 19:49

runcyclerun schreef:@ tumtum: Meestal (maar dat is alleen een vuistregel en kan dus verschillen) is de hartslag bij hardlopen zo'n 10 slagen hoger. Hoger dan wat? Bij dezelfde inspanning. Pfff en daar begint de moeilijkheid al een beetje, want wat is vergelijkbaar. Maar ook qua omslagpunt wordt dat meestal aangehouden, die 10 slagen. Fietsen dus 10 slagen lager dan hardlopen. Heb je daar iets aan?

@ sweety: gewoon lekker doorrennen joh, waarom zou je ook naar de hartslag kijken?
ai...ik wist wel dat omslagpunt hoger ligt bij rennen (heb ik een keer geleerd bij de hardloopclub), maar dat het echt 10 slagen is, Jezus...dan zou het bij mij rond de 184 liggen, mijn max hartslag is 190 en dat is echt niveautje doodgaan....
Misschien een keer de conconi-test doen op de hardloop band?

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 28 okt 2016 19:51

@ bever: ik schreef toch al dat het kan verschillen :-) Heb je nog nooit een test bij het SMA gedaan? Sommige aanvullende verzekeringspakketten vergoeden dat gewoon. Het is heel nuttig en geeft veel informatie zowel voor fietsen als voor lopen. Je kunt kiezen uit verschillende testen, ook een combi op fiets en loopband is mogelijk.
Keezx schreef:Ik weet niet eens wat mijn max. hartslag momenteel is, interesseert me ook niet want ik kan daar niks mee.
Omslagpunt , DAT is interessant.
Ga een 10-15 minuten stevig doorlopen en je hebt ongeveer het omslagpunt.
Bepaal de zones aan de hand daarvan.
Ik fluister ... doe een keer een test bij het SMA. Is erg leuk om te doen en heel interessant. je hebt gelijk dat maximale hartslag niet zoveel zegt. Meestal weet je het wel ongeveer aan de hand van een 10K wedstrijd of zoiets. Maar 10 a 15 minuten stevig doorlopen is niet helemaal waar. Vroeger dacht Cooper van de Coopertest wel dat de hartslag na die 12 minuten niet meer zou stijgen maar dat is niet helemaal waar en ook afhankelijk van de getraindheid van de loper. Een test met oxycon en lactaat bepaling is wel zinvol en nuttig als leidraad voor trainingen. Leidraad geen leiband he :-)

arnold
Forum-lid

arnold 28 okt 2016 19:56

Sweety2008 schreef:Die SMA in het ziekenhuis word op een ergometerfiets gedaan is dus alleen nuttig voor mijn fietstraining. Voor hardlopen moet ik dit zo doen wie op de website van Pro run beschreven:

Optie 1
De meest effectieve methode die jezelf kunt doen is via een intervaltraining en dan nog liefst heuvel opwaarts.
Loop 5-6 × 200 tot 300 meter in een hoog tempo en dribbel vervolgens als pauze de afstand terug.
Op deze wijze verkrijg je gegevens van je hartslag die dicht bij de juiste HF max ligt.

Zo staat het op de website en nog veel meer maar ik heb geen zin om alles over te typen da ik op de smartphone nix overkopieren kan.
Een test op een ergometer is wel degelijk een goede gradmeter voor het hardlopen. Er wordt niet alleen op max hartslag getest maar ook een ademgasanalyse gedaan. Daardoor kan worden bepaald hoe hoog je vo2 max is en waar je omslagpunt ligt.

Je hebt de klok horen luiden maar totaal geen idee waar de klepel hangt
CaadX Ultegra

bever
Forum-lid

bever 28 okt 2016 19:57

runcyclerun schreef:@ bever: ik schreef toch al dat het kan verschillen :-) Heb je nog nooit een test bij het SMA gedaan? Sommige aanvullende verzekeringspakketten vergoeden dat gewoon. Het is heel nuttig en geeft veel informatie zowel voor fietsen als voor lopen. Je kunt kiezen uit verschillende testen, ook een combi op fiets en loopband is mogelijk.
ja weet ik :) Heb twee keer test gedaan bij SMA voor de Dolomietenmarathon en de Fausto Coppi, maar daar zat geen test voor het omslagpunt bij (ik heb de cheap versie genomen).

Echter, een bevriende arts van ons doet dus die conconi-tests en daar heb ik dus mijn omslagpunt (op de fiets althans) mee bepaald.

Maar misschien wel een keer leuk om bij SMA het hele pakket uit te proberen. Ik ben aanvullend verzekerd.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2016 19:57

runcyclerun schreef:@ tumtum: Meestal (maar dat is alleen een vuistregel en kan dus verschillen) is de hartslag bij hardlopen zo'n 10 slagen hoger. Hoger dan wat? Bij dezelfde inspanning. Pfff en daar begint de moeilijkheid al een beetje, want wat is vergelijkbaar. Maar ook qua omslagpunt wordt dat meestal aangehouden, die 10 slagen. Fietsen dus 10 slagen lager dan hardlopen. Heb je daar iets aan?
Jawel, ik wist ook wel dat de hartslag bij hardlopen hoger is maar niet hoeveel ongeveer.
arnold schreef: Vrouwen hebben meestal een lagere maximum hartslag dan mannen.
Ik dacht het precies andersom was, ik heb tijdens fietstrainingen juist geleerd dat de hartslag van vrouwen gemiddeld 5 slagen hoger ligt dan van mannen.
Veni. Vidi. Fietsie.

arnold
Forum-lid

arnold 28 okt 2016 20:10

TumTumTum schreef:
Jawel, ik wist ook wel dat de hartslag bij hardlopen hoger is maar niet hoeveel ongeveer.
arnold schreef: Vrouwen hebben meestal een lagere maximum hartslag dan mannen.
Ik dacht het precies andersom was, ik heb tijdens fietstrainingen juist geleerd dat de hartslag van vrouwen gemiddeld 5 slagen hoger ligt dan van mannen.
Nieuwe info voor me.
CaadX Ultegra

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 okt 2016 20:26

Als ik hoor wat de hartslagen van vrouwen zijn, zou ik denken dat TumTumTum gelijk heeft. Die van mij ligt in ieder geval veel hoger dan van mijn man. Maar misschien is er iemand die hier ook nog iets over kan zeggen?

Plaats reactie