Pagina 115 van 1091

Geplaatst: 05 sep 2007 00:26
door andromeda
colnagofreak schreef:Zo nu staat iedereen weer met beide benen op de grond!! ;)


HeHe...maar toch hebben we hopelijk wel het een en ander duidelijk gemaakt...
@Speric...hoe ging het op de Cervelo vanavond...niet vanzelf zeker na crique...

Cervelo R3 of soloist carbon

Geplaatst: 05 sep 2007 03:06
door 21st-century
Ik ga een nieuwe fiets aanschaffen, ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke het nu gaat worden. Ik heb nu een isaac pascal die overigens goed bevalt en heb de 2008 modellen van isaac afgewacht maar vindt die helaas behoorlijk tegenvallen. Al snel kwam ik op de cervelo website terecht en heb ook op dit forum en op andere websites veel gelezen over cervelo. ik was gelijk helemaal weg van de soloist carbon, echt een schitterende fiets maar ook de R3 begin ik steeds mooier te vinden.

wat looks betreft wint de soloist het toch, voor mij persoonlijk dan. Ik weeg 64 kg rij elk jaar de amstelgold, limburgsmooiste, sean kelly enzovoort en uiteindelijke doelstelling is om de marmotte eens te rijden. Trainen doe ik vooral in de polders van Zeeuws-Vlaanderen (altijd wind) en af en toe eens in Zuid Limburg of de Ardennen. Wat is nu de beste keuze de R3 of de soloist? Of kan ik gewoon op het uiterlijk af gaan?

Geplaatst: 05 sep 2007 10:19
door sharkman
Gezien de vorige discussie mag duidelijk zijn dat het frame moet passen en dat pas daarna looks gaan tellen (tenzij je een fiets wilt hebben om naar te kijken)
Als een fietsframe je past kun je een keuze maken voor een bepaald model. Een soloist zou mijn keuze als klimfiets niet zijn (zeker niet met jouw gewicht). In de bergen gelden gewicht (R3 is lichter) en in Zeeland heb je nogal veel (zij) wind.
Als de R3 je past zou dit de beste keuze zijn maar look, de Rosa, Bmc en nog wat merken hebben in deze prijsklasse net zoveel te bieden dus keuze te over.

Geplaatst: 05 sep 2007 10:40
door speric
Als gewicht iets minder belangrijk is, kan je zeker voor de looks gaan. Daarbij is de soloist ook nog eens aan pak aerodynamischer.
Het verschil in gewicht is zo'n 200-250 gram op de frameset. De prijzen zullen aankomend veel dichter bij elkaar liggen.
qua stijfheid zou de R3 volgens verschillende testen de grootste torsistijfheid hebben.
Persoonlijk vind ik de Soloist de meest alround fiets en de R3 een echte klimmer. En ook ik vind de soloist qua looks onovertroffen. Tot maat 56 vind ik de R3 echt heel gaaf, maar daarboven wordt dat model toch ietsje minder.

Aangezien de laatste tijd juist tijdswinst lijkt te halen met toegepaste aerodynamica ipv gewichtverlies komt de soloist eigenlijk steeds vaker naar boven. Zeker voor de mensen met wat power. Die halen namelijk wel de snelheid om dat voordeel te benutten.
Ben je daar-in-tegen iemand die meer dan 1.30 uur over de alpe beklimming doet. Dat heb je misschien toch meer voordeel bij een zo licht mogelijke fiets.

Al met al zal het denk ik de looks worden als ik het zo lees.
De verschillen :
R3 = ± 225 gram lichter als frameset 2599,--
Soloist = aerodynamischer + geweldige looks 2699,--

Je kan altijd eens lekker naar de beurs in oktober en eens lekker kijken nog. En wellicht kan je TS-Biker een aan mail sturen tegen die tijd. Wellicht kan hij je aan de fiets helpen t.z.t.

Ik voel me altijd de koning op mijn SoLoist (team of carbon), behalve zaterdag ....

@Andromeda, afgelopen avond was zeker niet vanzelf, maar ook niet dramatisch gelukkig...

Geplaatst: 05 sep 2007 13:23
door 21st-century
Natuurlijk ga ik de fiets niet aanschaffen om er alleen maar naar te kijken maar je zult het wel met me eens zijn dat "looks" natuurlijk ook altijd een belangrijke rol spelen bij het aanschaffen van een nieuwe fiets. Ik heb zowat alle merken de revue laten passeren maar cervelo maakt echt iets bij me los. De R3 en de soloist zijn beide topframes dus wat dat betreft kun je geen slechte keuze maken volgens mij.

Welk frame het beste past dat zal ik even moeten bekijken, mijn lengte is 1,72m en als ik de tabellen van de geometrie bekijk dan wordt het een 51 of een 54, dat is uiteraard later nader te bepalen.
Klimmen gaat me altijd erg goed af dus die 250 gram zal het probleem niet zijn.
Het beste is inderdaad om de frames eens in "real time" te gaan bewonderen alvorens een definitieve keuze te maken.

De keuze voor wielen is ook al niet makkelijk te noemen, ik rij nu met Zonda wielen, de soloist is pas helemaal af met hoge velgen althans dat vind ik maar over carbon wielen lees ik eigenlijk niet echt veel positieve dingen. Vooral Zipp krijgt het op diverse forums flink te verduren. Ik wil wel op draadbanden blijven rijden dus de keuze is dan vrij beperkt als ik het goed begrijp. Over de corima aero lees ik nog wel goede dingen maar of dat een verstandige keuze is dat weet ik vooralsnog niet. Mocht het de R3 worden dan ga ik waarschijnlijk gewoon voor eurus wielen. Hebben jullie alvast een tip betreft de wielen? In ieder geval bedankt voor jullie reacties en je hoort er nog wel van.

Geplaatst: 05 sep 2007 13:36
door speric
oef wielen... het ligt ook aan je budget, maar als zipp een optie qua budget, dan past de fulcrum er ook zeker in.
Hoewel zipp altijd gekraakt wordt heb ik over de laatste 2 jaar niet echt schokkende dingen gelezen. Verder heb ik ook een paar sets verkocht en tot op heden is er van alles meegebeurd en geen klachten terug, in tegendeel..
Verder lijken campa wielen probleemloos te zijn en draaien erg mooi...
In de soloist carbon is een velg van 50 mm wel het mooist inderdaad..
Met banden, dan zit je vaak rond de 1800 gram aan wielen, een HED jet 50, of de cosmic carbone zijn dan ook goed optie, of bontrager aeolus evt.

Ik denk dat je stiekem al een keuze hebt gemaakt als ik bovenstaande zo eens lees.
de maat, een 54 zal erg sportief zijn, maar wellicht fijn voor jou. Das een kwestie van passen en meten.
Mocht je hier een in de buurt zijn, kan je altijd komen kijken.

succes..

Geplaatst: 05 sep 2007 14:01
door 21st-century
Bedankt voor je snelle reactie SpEric. Genoeg stof tot nadenken voorlopig, mocht ik toevallig nog eens in de buurt komen dan zal ik het zeker niet laten om eens binnen te springen. Die Zipp setjes die je verkocht hebt waren dat ook clinchers?

Geplaatst: 05 sep 2007 14:11
door speric
Dat waren zowel tubes als clinchers. Wel allemaal 404 sets.

Geplaatst: 05 sep 2007 16:41
door ironmon
21st-century schreef:Ik ga een nieuwe fiets aanschaffen, ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke het nu gaat worden. Ik heb nu een isaac pascal die overigens goed bevalt en heb de 2008 modellen van isaac afgewacht maar vindt die helaas behoorlijk tegenvallen. Al snel kwam ik op de cervelo website terecht en heb ook op dit forum en op andere websites veel gelezen over cervelo. ik was gelijk helemaal weg van de soloist carbon, echt een schitterende fiets maar ook de R3 begin ik steeds mooier te vinden.

wat looks betreft wint de soloist het toch, voor mij persoonlijk dan. Ik weeg 64 kg rij elk jaar de amstelgold, limburgsmooiste, sean kelly enzovoort en uiteindelijke doelstelling is om de marmotte eens te rijden. Trainen doe ik vooral in de polders van Zeeuws-Vlaanderen (altijd wind) en af en toe eens in Zuid Limburg of de Ardennen. Wat is nu de beste keuze de R3 of de soloist? Of kan ik gewoon op het uiterlijk af gaan?



Ga naar http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=SLCSL2007#G en klik op de link onder "Col de la tipping point" en je vraag zal beantwoord worden

Geplaatst: 05 sep 2007 19:10
door henkv
speric, vertel eens iets meer over die prijsveranderingen. Je komt daar opeens met 2699 voor de soloist carbon. Is dat voor volgend jaar of is mijn referentieprijs van 2999 gewoon verkeerd?

Overigens die aerodynamische voordelen zouden volgens dat videootje op de cervélo site zo'n 1,5% bedragen tov de R3. Pff, een slobberent truitje of 'n bidon is volgens mij meer verschil! Laat staan als je niet de hele tijd met je neus op de stuurpin rijdt!

Ik vind het ook onmetelijk moeilijk kiezen. De soloist is gewoon gruwelijk mooi voor mij en die R3 zo ligt... zucht...

De maatvoering aan zich vind ik wel duidelijk maar niet welke maat nu hoort bij been/bovenbuw lengte. Ik ben 172cm en 80 cm tussen de benen. Moet dat nu 51 of 54 worden?

Geplaatst: 05 sep 2007 22:25
door mikebiker
lekkere maten hoor...ik heb dezelfde :D (bbl misschien 85) en rijd op een 54. Een vriend van 1.75m. lang ook. Zo in 1e instantie zou ik zeggen dat 54 redelijk groot zou zijn, maar je moet het toch maar even proberen.
Ik heb overigens een soloist team , voor de zekerheid nog even de tabellen gecheckt en idd dezelfde geometrie. Succes.

Geplaatst: 06 sep 2007 00:15
door speric
HenkV schreef:speric, vertel eens iets meer over die prijsveranderingen. Je komt daar opeens met 2699 voor de soloist carbon. Is dat voor volgend jaar of is mijn referentieprijs van 2999 gewoon verkeerd?

Overigens die aerodynamische voordelen zouden volgens dat videootje op de cervélo site zo'n 1,5% bedragen tov de R3. Pff, een slobberent truitje of 'n bidon is volgens mij meer verschil! Laat staan als je niet de hele tijd met je neus op de stuurpin rijdt!

Ik vind het ook onmetelijk moeilijk kiezen. De soloist is gewoon gruwelijk mooi voor mij en die R3 zo ligt... zucht...

De maatvoering aan zich vind ik wel duidelijk maar niet welke maat nu hoort bij been/bovenbuw lengte. Ik ben 172cm en 80 cm tussen de benen. Moet dat nu 51 of 54 worden?



Dat zijn de prijzen die Veltec communiccerd. Vanaf heden.
Over je maten, ik denk dat het ook een 51 zal worden, bovenbuis maat 53 cm.

tja de keuze... zul je die 300 gram merken, of missen ;) De soloist is natuurlijk wel de ultieme Cervélo...
De kracht, de agressieviteit, de snelheid, alles heeft ie...

Wil je bulletproof, toch wat comfortabel en licht, dan is de R3 je vriend.

Trouwens, als je beide wilt, kan je ook de SLC-SL nemen natuurlijk..
frame = 980 gram, zadelpen 192 gram.


Dus HenkV, welke kleur strik kan waar eromheen ? ;)