Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 10:17

Auto start/stop aanzetten, dan berekent de Garmin ook meteen de gemiddelde snelheid over de netto fietstijd.

Zelf heb ik niet zoveel problemen met de snelheidssensor. Je moet 'm inderdaad redelijk dicht tegen de sensor aanzetten, maar dat is niet direct een probleem lijkt me. Het is overigens mijn ervaring dat snelheid via de sensor aanzienlijk nauwkeuriger is dan via GPS. Daarom heb ik voor de winterfiets maar een 2e sensor aangeschaft.

Op training zet ik de GPS zelfs vaak uit om de batterij te sparen. Helaas onthoudt de Garmin deze instelling niet.

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 27 feb 2012 12:59

redalert schreef:
redalert schreef:Nu heb ik in alle voorgaande pagina's ergens gelezen dat je een punt boven op een col b.v. kunt aangeven in de route, die dan tijdens de navigatie op te roepen is. Daarbij kun je zien wat de afstand en hoogte tot dat punt is. Ik ben er echter nog niet achter hoe ik dat moet aanpakken. Wie kan me helpen?
Iemand die iets begrijpt van mijn vraag en mij verder kan helpen?

Ik heb dit complete topic doorgelezen en het complete topic op gps.nl, ik weet wat je dus bedoeld met je vraag en weet zeker dat ik er ergens iets over heb gelezen maar een antwoord moet ik je schuldig blijven want dat weet ik niet, sorry! ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2012 13:18

@havana: doordat die sensorarm met tandje in elkaar grijpt lijkt het wel alsof het ene standje te dichtbij is (raakt magneet) en het andere standje te ver weg. Best lastig. GPS was overigens behoorlijk nauwkeurig: op 200km dit weekend zaten de Polar van Mevr75 en de 800 nog geen km bij elkaar vandaan op de totaalafstand.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 16:55

Het is met name bij de gemiddelde snelheid waar je verschillen krijgt. Op zich ook logisch, want als je optrekt zit er in de GPS een vertraging terwijl de sensor direct de juiste waarde geeft.

Met betrekking tot die sensor kun je de sensor zelf misschien iets verplaatsen op de achterbrug?

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 27 feb 2012 18:26

daniel1975 schreef:
havana schreef:En hoe bevalt de Garmin verder Daniël ?
Prima.
Qua snelheid en beeldopbouw een fors verbetering tov de 605. Scrollen door de kaart gaat goed, wisselen van info-veld gaat prettig op de Apple-manier.
Ik heb nog geen routes ingeladen etc en hem alleen als veredelde fietscomputer gebruikt en dat gaat goed. Krijg alleen de snelheidssensor niet werkend, cadans wel. Lijkt heel nauw te luisteren qua afstand sensor-magneet. Rij nu dus op gps-snelheid.
Oja, en hoe krijg ik de gemiddelde snelheid over de daadwerkelijk gereden tijd tevoorschijn? Heb nu gemiddelde over bruto-rijtijd.
Op wat aparte keuzes van Garmin na erg tevreden.
Heb je de sensor toch niet ondersteboven gemonteerd :?: Ik heb de sensor zo gemonteerd en hij werkt met deze afstelling perfect.

op foto's klikken voor grote versie

Afbeelding Afbeelding
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 18:35

De spriet moet inderdaad omlaag staan, veel gemaakte fout!

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 27 feb 2012 18:36

redalert schreef:
redalert schreef:Nu heb ik in alle voorgaande pagina's ergens gelezen dat je een punt boven op een col b.v. kunt aangeven in de route, die dan tijdens de navigatie op te roepen is. Daarbij kun je zien wat de afstand en hoogte tot dat punt is. Ik ben er echter nog niet achter hoe ik dat moet aanpakken. Wie kan me helpen?
Iemand die iets begrijpt van mijn vraag en mij verder kan helpen?
Wat ik soms bij een onbekende (lange) klim doe: Een waypoint aan de voet en eentje aan de top. Vervolgens kun je op je garmin een veld met zoiets als "afstand tot volgende waypoint" instellen en dan krijg je dus de nog af te leggen afstand naar het waypoint op de top. Overigens is een waypoint aan de voet van een klim dus niet nodig, het kan soms handig zijn om te weten waar de klim begint. Volgens mij is er geen optie die het aantal resterende hoogtemeters weergeeft. Voor zover ik begrijp zat die optie wel in de edge 705 (?). Heel soms houd ik het hoogteprofiel gewoon in de gaten. Of anders de top in meters even in je waypoint zetten en je hoogte in de gaten houden...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2012 19:11

Hehehe die spriet staat gewoon netjes omlaag hoor.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 19:42

Je kunt wel het "klimscherm" erop zetten, als je de Y-as een beetje groter maakt kun je heel goed zien hoe ver je nog moet. Moet je wel hoogte-info hebben toegevoegd aan je TCX.

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 27 feb 2012 19:53

Dank havana en kennya. Ik zal het eens uitproberen.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 27 feb 2012 21:56

havana schreef:De spriet moet inderdaad omlaag staan, veel gemaakte fout!
Sommige achterbruggen zijn dusdanig smal dat de sensor niet op de beneden stand kan staan. Omdat nu "fout" te noemen....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 feb 2012 06:57

Designfout, dan ;)

Gesloten