Het gaat om een Shimano 105 R7000 GS achterderilleurklimmer schreef: ↑06 mar 2020 00:44 Dat hangt van de derailleur af. Een korte kooi achterderailleur van jaren terug zal de 34t niet halen, ook niet met de b-screw helemaal ingedraaid. De nieuwste GS-derailleurs halen dat wel. Dus: waar praten we over? Het 11t kleinste tandwiel speelt hierin geen rol. en dan is er altijd nog maat en vorm van de derailleurhanger. En daar zijn er meer dan 600 soorten van.
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
geen probleem dus.
Dus dan hoef ik niet aan de b schroef te zitten steeds als ik wissel van wielset..?
Zeker niet. De RD R7000 GS kan cassettes met 40t aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Maar je hebt wel een langere ketting nodig.
Ow helemaal niet aan gedacht!!
Dank voor je reactie.
Dan is het dus niet handig om te wisselen.
Dan kan ik het beste dezelfde casette kopen.
34 voor en achter 30, in Limburg kan ik daar mee uit de voeten.
Zou het dan in de Ardennen bv ook lukken??
Triple of compact is op zich niet interessant. Het gaat vooral om de verhouding tussen voorblad en tandwiel achter. Vooral het kleine verzet is waarschijnlijk van belang, voor lange steile klimmen. Als je een compact hebt en voor 34 hebt en achter 28, heb je een prima comfortabel verzet. Je kunt achter zelfs nog een 32 laten zetten. Dan kom je echt overal boven, je zou dan een verhouding hebben van 34:32 = 1,06. Zo klein krijg je het met een triple vaak niet eens. Tel daar bij op dat een triple een hoger gewicht heeft - waarom zouden dan nog een triple zelfs maar overwegen?
Als gezworen triple fietser ben ik ook voor de bijl gegaan. Nieuwe fiets gekocht met Ultegra Di2: 52/36-combi voor en 11/30 achter. Heb wel een medium cage achterderrie laten monteren zodat ik een 11-34 kan rijden waarbij de 36x34 vrijwel gelijk is aan de 30x28 die ik nu heb voor de bergen.
Wel casette wisselen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Wel casette wisselen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom de huidige generatie (shimano) casettes een 11 hebben en geen 12 of 13?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Heb me dit ook al afgevraagd. Voor recreatieve fietsers (zoals ikzelf) is die 11 meestal te hoog gegrepen (lees: verzet veel te zwaar).
Maar als je bv graag 36/14 wil gebruiken, een verzetje dat ongeveer even groot is als 39/15, dan zou, als de cassette met een kroontje 12 start, de ketting al vrij schuin komen te liggen. Niet bepaald ideaal ivm slijtage.