Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Kempen01
Forum-lid

Kempen01 28 nov 2016 12:03

Ha allen,

ik heb een Ultimate CF SL uit 2016 en heb het plan een Aero stuur te monteren.

Canyon vertelde mij dat de Aerocockpit van de SLX (die momenteel overigens nog niet los te verkrijgenis ) en ELK ander stuur van een willekeurig merk niet goed zal aansluiten vanwege de specifieke vorm van het balhoofd & stuurpen. Canyon wijkt hierin af van andere merken. Technisch is het mogelijk maar het is niet aan te raden.

Heeft iemand ervaring met het monteren van een ander/aero stuur op de Ultimate CF SL? Sluit het inderdaad niet goed aan of valt dit wel mee?

Dank voor jullie reactie!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 nov 2016 12:17

Ik heb dan een ultimate AL, van iets ouder. Maar met een ander stuurpen en stuur. Gaat prima.
Lijkt me ook een gek verhaal. De vorkbuis is gewoon rond toch? Kan je dus een stuurpen gewoon op monteren zoals je dat altijd zou doen. eventueel met een kleine spacer eronder, tussen balhoofd en je stuurpen.
Welk stuur je er dan vervolgens aan hangt, heeft de fiets niets meer mee te maken.
Het enige wat ik me (ook nauwelijks) kan voorstellen is dat de canyon stuurpen niet zo compatibel is met een ander stuur. Maar ook dat betwijfel ik. Rond is rond, je moet alleen altijd zorgen voor de juiste diameter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 28 nov 2016 14:34

Misschien doel je op het feit dat Canyon op veel fietsen een grotere stuurpen gebruikt dan 'normaal' , 1 1/4 inch in plaats van 1 1/8 inch.
Stuurpennen in 1 1/4 worden ook gemaakt door sommige andere fabrikanten. Giant gebruikt ze, Ritchey heeft een aantal modellen, en er zijn er vast meer..

robbiey
Forum-lid

robbiey 28 nov 2016 21:25

Ik heb net nieuw een aeroad 8.0 DI2 gekocht / 2016 / mat zwarte versie. Nu zoek ik geschikte lage velg / lichte wielen voor gemiddelde beklimmingen en grote beklimmingen. Wat zouden jullie mij aanraden?
Liefst heb ik dat ik ze meteen kan steken. Gebruik overigens nu de exalith remblokken.

Kempen01
Forum-lid

Kempen01 29 nov 2016 07:27

MarkVeenstra schreef:Ik heb dan een ultimate AL, van iets ouder. Maar met een ander stuurpen en stuur. Gaat prima.
Lijkt me ook een gek verhaal. De vorkbuis is gewoon rond toch? Kan je dus een stuurpen gewoon op monteren zoals je dat altijd zou doen. eventueel met een kleine spacer eronder, tussen balhoofd en je stuurpen.
Welk stuur je er dan vervolgens aan hangt, heeft de fiets niets meer mee te maken.
Het enige wat ik me (ook nauwelijks) kan voorstellen is dat de canyon stuurpen niet zo compatibel is met een ander stuur. Maar ook dat betwijfel ik. Rond is rond, je moet alleen altijd zorgen voor de juiste diameter.
Er werd mij verteld dat "rond" dus niet perse "rond" is....Ik stond er zelf ook van te kijken. Maar goed om te horen dat dit bij jou gewoon is gelukt! Nog andere mensen met soortgelijke ervaringen?

Hupie
Forum-lid

Hupie 29 nov 2016 10:08

Eindelijk even kunnen genieten van mn nieuwe Endurace CF SLX 8.0 Di2... WOW.. wat een fiets. Fiets zit me als gegoten. Hij is ongelofelijk stijf, voelt ontzettend snel aan en het comfort... pffff. Maar goed, mijn vorige fiets was een volledig ALu X-trail/Focus budget fiets met oude Shimano 105.....

Enige minpuntje zover: op klinkers of grof wegdek rammelen de knopjes op de ST-R785 shifters!! Voelen een beetje goedkoop aan... Zal nog wel stukje doorontwikkeld moeten worden....

Binnenkort hoop ik even een echt lange rit te maken..

k33z
Forum-lid

k33z 29 nov 2016 10:14

Dat rammelen is mij ook al opgevallen, ook de kabels voor mijn balhoofd rammelen.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 29 nov 2016 11:32

Pfff, en ik zit hier aar de site de hele dag door te verversen in de hoop dat de nieuwe collectie 2017 erop staat :-)

Hupie
Forum-lid

Hupie 29 nov 2016 11:43

Bij mijn Canyon zat ook een CDRom met alle manuals, gegevens, etc.. Daar stond ook een spec. lijst op van de 2017 modellen :)

Er komen inderdaad een aantal versies met eTap en met name qua wielen zijn er wijzigingen: DT Swiss ERC 1100 (kan ik online nog niet vinden) en Reynolds All Road Disc (kan ik ook niet vinden) komen op de Endurace SLX modellen. We gaan het zien. Ik ben i.i.g erg blij dat ik nog nét een outlet fiets heb bemachtigd op het moment dat de "reguliere" modellen ook al korting hadden. Dubbel korting dus :lol: :lol:

jelmerjager
Forum-lid

Gebruikersavatar jelmerjager 29 nov 2016 11:58

En staat daar toevallig ook iets op over de eventuele Ultimate Disc modellen?

Hupie
Forum-lid

Hupie 29 nov 2016 12:25

Ik zal eens kijken.. Volgens mij (nog) niet.. Ik denk dat Canyon in de startblokken staat, dat ze de carbon-molds al klaar hebben liggen maar ze wachten op het officiele UCI besluit over schijfremmen om de productie te starten.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 nov 2016 12:40

Hupie schreef:Ik zal eens kijken.. Volgens mij (nog) niet.. Ik denk dat Canyon in de startblokken staat, dat ze de carbon-molds al klaar hebben liggen maar ze wachten op het officiele UCI besluit over schijfremmen om de productie te starten.
Stond gewoon op de bikemotion (volgens mij vorig jaar zelfs al)

Afbeelding

Plaats reactie