Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

bertjefred
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jul 2009 15:50

bertjefred 29 mei 2013 20:05

Wellicht van het weekend een buiten foto:
Afbeelding
Wat er nieuw is:
Keo blade pedalled
Easton ea90 stuurpen
Easton ea70 stuur
Selle Italia slr gel flow zadel
Nieuwe giant bidon houders

Qua wielen twijfel ik nog wat. De Bracciano's doen het heel goed alleen soms gaat er iets onstabiels door me fiets heen, voor de rest is ie erg strak. Wellicht iets wat laag en weinig stickers heeft zoals de p-slr's van Giant zelf die nu wel goed in de prijs liggen op de Giant website. Of iets van Easton wat dan mooi met de cockpit matched.

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 29 mei 2013 20:53

Zadel staat hem erg goed!

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 01 jun 2013 22:22

Grolsch schreef:En nog een giant! heuh!

Afbeelding
Mooie fiets met ook hele gave wielen! ;)

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 03 jun 2013 15:09

Hoi,

Ik ben voornemens op korte termijn mijn eerste racefiets aan te schaffen en heb mijn zinnen gezet op de Giant tcr 1 van 2013 of evt. een uitloopmodel (2012 of 2011). Nu vind ik de maatbepaling vrij lastig met deze fietsen.
Wellicht dat jullie wat nadere ervaringen kunnen bieden. Ik weet dat de juiste maat heel erg individueel is maar toch ben ik benieuwd naar jullie zienswijze.

Ik ben 1.84m en heb een binnenbeenlengte van ong. 87,5 / 88 cm. Qua maatvoering val ik daarmee een beetje tussen wal en schip als ik de maattabellen van Giant moet geloven. Enerzijds zou de M/L mij het meest geschikt lijken. Echter op basis van de maattabellen zou de M/L tot 1.83m gaan en de L vanaf 1.83m.

Nu is het volgens mij zo dat de TCR een relatief lange bovenbuis. De M/L heeft een bovenbuis van 57cm terwijl de L een bovenbuis heeft van 58,5cm. De balhoofdbuis van de M/L is 17cm en die van de L is 18,5cm.

Ik ben bang dat de L variant te lang is qua bovenbuis. Bij de M/L ben ik bang dat de drop mogelijkerwijs te groot is. Zou e.e.a. te compenseren zijn door een L frame te nemen en de 1,5cm langere bovenbuis te compenseren met een dito kortere stuurpen? Dit scheelt in theorie 1,5cm drop.

Wat voor mij de meest prettige houding is blijft onduidelijk. Ik ben immers niet gewend aan de racy zit van een racefiets dus kan moeilijk hieruit conclusies trekken.

Graag jullie gedachten hierover. Ik hoor het graag.

vrgr

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 03 jun 2013 15:51

Zonder de rest van je lichaamsverhoudingen en eventuele lichamelijke beperkingen (stijve rug e.d.) te kennen is het wel lastig om heel precies advies te geven.
Op basis van je lengte & binnenbeenlengte zou je waarschijnlijk goed uit kunnen komen op een M/L.

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 03 jun 2013 18:25

tja, precieze lichaamsverhoudingen...

Ik heb geen heel duidelijk beeld hierover. Volgens mij heb ik een gemiddeld formaat armen en romp. Mijn binnenbeenlengte tov mijn totale lengte is volgens mij gemiddeld (+- 48%). wetende dat ik geen absurd groot hoofd / nek heb, zal ik dus over een gemiddeld formaat romp beschikken. Ook mijn armlengte wijkt m.i. niet af.

mijn rug is redelijk flexibel. kan met gestrekte benen mn handen/vingers op de grond doen. wel zit een buik in de weg. weeg 105kg

advandenboogaard
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2010 22:26

advandenboogaard 03 jun 2013 22:34

...zelf heb ik exact dezelfde maat als jij: zelfde lengte en ook zelfde beenlengte. En ik heb ook nog eens een Giant (TCR advanced SL ISP), ik zat met dezelfde vraag

Ik heb me op laten meten waarbij gebruik gemaakt werd van een 'speciaal meetstation' in de Giant store in Amsterdam. Vervolgens werden de gevonden waarden ingevoerd in de computer. Daarna kunnen er in een database verschillende frames aan deze maten 'gekoppeld' worden.
Op deze manier rollen er -bij een bepaalde framekeuze- de maten voor cranks, stuurpenlengte en zadelhoogte e.d uit.

Voor mij zijn de lichaamsmaten ingevoerd met keuze voor een M/L en en L. Het kan beide. Ik heb voor de kleinere versie, dus de ML gekozen. En dat bevalt prima!

Ik denk dat de keuze wel persoonlijk is. Ik zit graag diep, ben vrij soepel, en heb een lange rug (kwam ik achter bij de meting).

Mocht je nog wat willen weten lees ik t wel hier!

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 04 jun 2013 10:26

Ik heb eveneens dezelfde maten en heb gekozen voor een L versie, met passen was de M/L net even wat te 'krap' voor mijn gevoel. Ondertussen heb ik een cm kortere stuupen en de zadelsteun omgedraaid zodat ook die een cm naar voren komt. Vooral bij de wat langere ritten heb ik zo een wat comfortabeler houding, zit nu perfect. Advies? Erg lastig ;-) denk dat je met beide fietsen een ritje moet maken om te beslissen, aanpassen kan je ze allebei en met mijn ervaring had ik uiteindelijk ook voor een M/L fiets kunnen gaan

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 11 jun 2013 12:01

Nou vorige week de keuze gemaakt om de M/L versie te bestellen. Dinsdagavond besteld bij Salden, vrijdagochtend in huis, super dus.

Tevens een paar Fulcrum Quattro's en een wit FIZIk-zadeltje erbij besteld. Heb ook een wit stuurlint er bij besteld maar weet nog niet of ik die er nu ook al op zal zetten.

Vanavond probeer ik een paar knappe foto's te maken en deze hier te plempen, het is nml. al eventjes stil hier qua foto's :-)

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 11 jun 2013 12:42

Can't wait! :D

Gebruikersavatar
joko
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 mar 2010 01:15

Gebruikersavatar joko 11 jun 2013 19:19

Ben ook erg benieuwd!

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 11 jun 2013 21:33

Nou daar gaan we dan, kwam helaas niet van fietsen vanavond dus dan maar een paar plaatjes uit de tuin.

Giant TCR 1 (2013)
Wielen: Fulcrum Racing Quattro 2013
Zadel: Fizik Arione kium
Schakelgroep: Shimano 105 triple-groep
Remmen: Tektro
en twee Elite Custom bidonhoudertjes uiteraard
Kmstand: 0 km.

Tijd om te rijden dus :D


Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie