Retro / oudere fietsen
Waar heb je die White Industries naven eigenlijk vandaan?fred404 schreef:Mooi, dat gaat er ongeveer uit zien als de wielen die ik gebouwd heb, maar dan met WI T11 en cx-ray spaken. klassieke look, maar wel modern.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Van Wheel-Tec in Noord-Scharwoude. Ik bouw voornamelijk voor eigen gebruik en incidenteel voor kennissen. Het loont voor mij, denk ik, nauwelijks om zelf te importeren oid.timo2.0 schreef:Waar heb je die White Industries naven eigenlijk vandaan?fred404 schreef:Mooi, dat gaat er ongeveer uit zien als de wielen die ik gebouwd heb, maar dan met WI T11 en cx-ray spaken. klassieke look, maar wel modern.
Dizono schreef:Bouwpakketverf werk ik vaker mee, het mengen van de juiste kleur wordt een leuk, correctie, interessant klusje... Ik ben nu bezig om de handgrepen van de oude Ultegra-shifters weer te polijsten. De lak was heel lelijk geworden, soort spinnenragstructuur, je ziet het wel vaker bij oude shifters van Shimano. Nu nog de kunstof houders en het afdekkapje voorop weer zilver spuiten. Heeft iemand een idee hoe die laatste los gaat?
Ik heb dezelfde shifters wel eens opgeknapt. Het kapje voorop moet je vanaf boven, met een platte schroevendraaier ertussen, loswrikken. Hier een filmpje van hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=K5AQgJEPdyc. Wees wel voorzichtig, want bij mij is er 1 kapje gesneuveld. Die heb ik met secondelijm weer aan elkaar weten te zetten, maar dat is ook niet echt alles.
Verder is mij verteld dat het polijsten van die remgrepen niet echt een succes gaat zijn, omdat het metaal binnen de kortste keren weer zo lelijk wordt. Het schijnt namelijk dat dat metaal niet tegen het zoute zweet van je handen kan. Ik heb daarom toen besloten om de remgrepen eerst heel goed te schuren, daarna te polijsten, daarna heeeeeel goed schoonmaken en dan behandelen met eerst een laag primer en daarna 3 lagen zwarte verf. Uiteraard allemaal met een spuitbusje. Ik heb dit gedaan omdat er dan een laagje verf tussen het zweet en het metaal zit, met de gedachte dat het 'spinnenwebpatroon' dan niet terug zou keren. Ik denk dat het zo'n 4 maanden geleden is inmiddels en de shifters zien er nog prima uit.
In ieder geval succes ermee!
Bedankt voor je uitgebreide reactie Prutser! Het kapje is inmiddels los en de eerste laag primer zit op de behuizing en de dopjes. Ik nog maar even nadenken wat ik met de grepen zelf ga doen, is inderdaad zonde als ze binnen de korst mogelijke keren weer lelijk worden.
Ik kan niet wachten om straks even een blokkie om te gaan. Ik heb op m'n alu racer ook 6500 zitten en dat schakelt zo veel beter dan RSX. Weet iemand of je Campa-crankssets op een Shimano-fiets kunt zetten? Ik zou voor de looks graag nog een keer een oud Veloce of vergelijkbare triple monteren, die zijn mooier dan wat Shimano te bieden heeft.
Ik heb destijds voor mijn vrouw een beginnersfiets aangeschaft met 6500 en dat schakelt inderdaad prima. Zelfs in vergelijking met recentere tiagragroepen vind ik dat de 6500 minder 'twijfelt' als je schakelt. Ik heb er namelijk eens aan gedacht om de 6500 te vervangen voor een triple tiagragroep, maar na vergelijken hebben we mooi besloten om de 6500 er op te laten zitten.
Als je erop let dat de cranks voor dezelfde trapas zijn, maakt het natuurlijk niet uit of je er Campa of Shimano op zet. De puristen zullen je daarna natuurlijk verfoeiien, maar dat is te verwachten. De shifters zien er in elk geval weer TOP uit na een opfrisbeurt.
Ja, maar mijn fiets is nu toch al een mengelmoes van 6500, 6600, 7700 en een RX100-crankset, en dat op een fiets uit 85... de puristen verfoeiien mij toch wel, maar ik wil lekker kunnen fietsen! Ik doe lekker wat ik zelf mooi vind, wat praktisch is en wat in m'n budget past =)
@Dizono: ik ben nog wel benieuwd naar een totaalplaatje.
Verder herken ik de afweging wel. Heb zelf gisteren een Gazelle Trim Trophy uit 1987 van marktplaats gehaald. Het is idee was/is deze geschikt te maken voor gravel en andere niet-asfalt paadjes. Na eens goed te hebben bekeken wat ik heb gekocht, zat ik mij af te vragen of dat niet zonde zou zijn. Zo heel netjes is de lak echter ook niet meer. Het zal dan meer om de Shimano 600 groep en de Gentlemen Super Champion velgen gaan die te lijden krijgen. Ook zal de originaliteit worden verstoord door een moderne stuurpen, stuur en remhendels. Nu kan ik alles wel gaan vervangen en de originele onderdelen opslaan, maar dan is het budget-idee ook weer weg.
Verder herken ik de afweging wel. Heb zelf gisteren een Gazelle Trim Trophy uit 1987 van marktplaats gehaald. Het is idee was/is deze geschikt te maken voor gravel en andere niet-asfalt paadjes. Na eens goed te hebben bekeken wat ik heb gekocht, zat ik mij af te vragen of dat niet zonde zou zijn. Zo heel netjes is de lak echter ook niet meer. Het zal dan meer om de Shimano 600 groep en de Gentlemen Super Champion velgen gaan die te lijden krijgen. Ook zal de originaliteit worden verstoord door een moderne stuurpen, stuur en remhendels. Nu kan ik alles wel gaan vervangen en de originele onderdelen opslaan, maar dan is het budget-idee ook weer weg.