Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 31 okt 2016 23:00

Sieper schreef:Heb je tijd gewonnen met bellen, moet je jezelf weer feliciteren "nou gefeliciteerd heh, ja bedankt" inclusief je eigen hand schudden, dat schiet toch niet oh hop :-)
Haha, goeie. Dat slingers ophangen is altijd de grootste aanslag op m'n gemiddelde ;)

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 31 okt 2016 23:21

Toen ik vorige week met 35 km/h met mijn hoofd op het asfalt klapte was ik blij met de helm op.. die fietsbel daarentegen kon de automobilist niet waarschuwen die gewoon het fietspad opreed.. een bel is er om gevaar af te wenden.. en gelijktijdig relatief zinloos als je hem in een noodsituatie moet gebruiken. De keren dat ik op de racer gevaar moet afwenden, eigenlijk altijd bij appende fietsers die slingeren en recht op je af rijden was heel hard schreeuwen "pas op!" De enige effectieve manier om een ongeluk te voorkomen.

Een bel gebruiken om in te halen is "volgens de letter van de wet" niet eens toegestaan. Want inhalen is geen gevaarlijke situatie waar je het recht hebt om gevaar af te wenden. Ik weet wel dat het niet zo zwart wit is.. maar je bent in overtreding als je geen bel op je fiets hebt, maar je bent niet in overtreding als je de bel niet wil gebruiken als je wilt inhalen. Nergens in de wet staat dat je dat moet doen. Je kunt aan het gebruik van een bel om in te halen ook geen rechten verlenen. Fatsoenlijk vragen om er voorbij te mogen is wel toegestaan. Dat dit als asociaal word ervaren zegt meer over de ontvanger dan over de boodschapper.. ergo.. wielrenners zijn kudvolk overal en altijd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2016 23:51

Je hebt helemaal gelijk maar als het merendeel van de overige fietsers het prettiger vindt om onpersoonlijk door een bel op achteropkomend verkeer te worden geattendeerd dan met een vriendelijk verzoek. Waar kies je dan voor, de letter van de wet of de huidige fatsoensnorm?

Tot anderhalf jaar terug kon ik prima zonder bel af maar ik merkte dat er steeds meer mensen even moesten roepen: Bel kopen! Heb je geen bel! Nu tringel ik een keer met mijn bel en is iedereen tevree. Alleen de puristen die willen dat er geen bel op mijn fiets zit hebben nog iets te janken maar dat doen ze nog steeds als ik die bel eraf haal.

Laatst kwam ik in de buurt van een vakantiepark een groepje overwegend corpulente fietsers tegen op identieke fietsen, duidelijk toeristen op huurfietsen. Op het punt waar ik ze inhaalde was net een brede inrit van een bedrijf en ik kon er dus ruim omheen. Een dame kon het niet laten om nog even met een zware rokersstem een erg ingestudeerd "heb je geen bel!" eruit te rochelen.
Nu gunde ik die dame eigenlijk de lol wel om ook één keer in haar leven op een zondagmiddag een wielrenner op het gebrek aan een bel te wijzen. Dat heb je toch minimaal nodig om een beetje mee te kunnen doen met een potje wielrenners afzeiken op een verjaardagsfeestje.
Toen kwam ik op het idee om het verhaal nog mooier voor haar te maken. Ik verminderde vaart en kwam naast haar te fietsen. Ik wees naar mijn bel en zei: "Ik heb wel een bel maar dit is een speciale racefietsbel van carbon en titanium. Dat ding heeft mij 325 euro gekost en weegt maar 2 gram! En nu wil ik hem natuurlijk zo min mogelijk gebruiken. Stel je voor dat hij kapot gaat.
Daarna ben ik weer lekker doorgefietst, de vrouw verbouwereerd achterlatend.

Dus als je ooit een dergelijk verhaal op een feestje hoort...
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 01 nov 2016 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 01 nov 2016 00:25

:-D ha ha, bedankt Ernie!
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 nov 2016 07:25

Ernie C. schreef:In de (social) media gaat het meestal ook om het gebrek aan een bel bij wielrenners (...)
Klopt, raar overspronggedrag is dat, net als die eencelliggen zoals die uit het voorbeeld van Ernie die om een bel gaan piepen als er helemaal geen reden om te bellen is. Aan zulk soort zielige frusti's gaan we ons toch zeker niet conformeren?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 01 nov 2016 18:39

Kudo's, Ernie. :winkthumb:

bever
Forum-lid

bever 01 nov 2016 20:37

53x11 schreef: Ik heb nooit begrepen waarom je op de fiets ineens moet gaan bellen. In de auto gebruik ik de claxon ook niet bij het passeren.

...
misschien omdat je in een auto achter- en zijspiegels hebt ?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 nov 2016 20:57

Nee, een bel of claxon is niet bedoeld om normaal rijgedrag te begeleiden, tenminste in NL.....
Er zijn delen van de wereld waar men daar anders mee omgaat , maar moeten we dat nastreven? ;)
Ik heb laatst op een ritje van 65 km eens bewust geteld hoe vaak ik gehinderd werd op fietspaden en duinpaden (die breder zijn dan het gemiddelde fietspad).
Oogst:
Totaal inhaalacties 14
Waarvan ongehinderd, dus pakweg 0,8 m ruimte of meer : 4
Snuiters die meer links dan rechts rijden en die ik dus rechts inhaal : 2
Krapaan, dus net genoeg ( 0,5 m) : 5
Lui die absoluut geen ruimte laten voor wat dan ook
(alleen op de wereld), door de berm dus of wachten tot de zintuigen
gaan werken :3
Personen die door mij op enigerlei wijze gehinderd werden :0

PS volgende keer ga ik turven hoeveel 'hinderaars"over een spiegeltje beschikten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 02 nov 2016 00:17

Keezx schreef: Snuiters die meer links dan rechts rijden en die ik dus rechts inhaal : 2
Krapaan, dus net genoeg ( 0,5 m) : 5
Personen die door mij op enigerlei wijze gehinderd werden :0
Maar misschien kunnen er zo maar 7 personen zich wél door jou gehinderd voelen... en dat is dan toch gewoon weer 50% van jouw inhaalacties.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 nov 2016 09:08

Keezx schreef: PS volgende keer ga ik turven hoeveel 'hinderaars"over een spiegeltje beschikten....
En spiegeltje heb je alleen iets aan als je er ook in kijkt.
Ga maar tellen, de uitkomst weet ik al, 0.

Ze kijken niet, zijn te druk met ouwehoeren en om zich heen kijken.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 02 nov 2016 10:03

Misschien zitten jullie te hoog omdat jullie groter zijn, maar ik maak regelmatig oogcontact met bestuurers van scootmobielen etc door die spiegeltjes, dan weten ze dat ik er aan kom. Werkt altijd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 02 nov 2016 10:42

Scootmobielen heb ik nog nooit last van gehad, er is altijd wel een gaatje en ze gaan zo traag dat je er al langs bent voor ze uberhaupt iets doen.
Het lijkt erop dat spiegeltjes op (E)fietsen standaard niet gebruikt worden, erin kijken is voor de piloten nog geen ingebakken routine zoals dat in de auto wel is.
Naar de reden kan ik alleen maar raden, als ik zelf op een tweewieler met spiegel zit kijk ik daar ongeveer om de 10 seconden in, net als in de auto.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie