Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5293
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 feb 2018 19:39

De carbon slc's remmen naar mijn idee prima (zelfs in de regen doen ze niet veel onder voor alu velgen), heb 40k gereden op de oude versie.
En toen tubeless versie uitkwam (die nog iets breder is) mooie reden om te upgraden.

Mooi geluidje van de freewheel en ook mooi zoemend geluid bij remmen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13719
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2018 19:47

Ik weet niet wat je weegt maar een 25mm minimaal op 6 bar met mijn 80 kilo en achter 6,5.
Hiermee heb ik deze zomer nog een velg gesloopt. Als je met 5 bar gaat rijden buiten nederland gaat je velg het geen maand houden.

De wegen in het buitenland zijn vaak niet meer veilig met een racer te rijden. Italie is echt wel een probleem aan het worden waar ik ben geweest, lago magiorre stukken toscane.
Ardennen bij vlagen ik vond waalse pijl redelijk, en forumgenoten vonden die la slecht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5293
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 feb 2018 19:52

Ik weeg 69kg, de oude versie had ik al op 6bar voor en 6.5bar achter.
Dus ruim barretje eraf ivm tubeless.
Mavic zelf geeft ook 6bar max aan bij gebruik van tubeless en 7bar bij gebruik met binnenband.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 09 feb 2018 23:50

DDX schreef: 09 feb 2018 19:39 De carbon slc's remmen naar mijn idee prima (zelfs in de regen doen ze niet veel onder voor alu velgen), heb 40k gereden op de oude versie.
En toen tubeless versie uitkwam (die nog iets breder is) mooie reden om te upgraden.

Mooi geluidje van de freewheel en ook mooi zoemend geluid bij remmen.

Dat las ik al over die sl c’s. Ondermeer van jouw posts. Ik ga ervan uit dat deze set nog wat beter is.

@wasbeer: Vorig jaar heb ik behoorlijk veel kilometers gemaakt in de ardennen over echt slechte wegen. Met 13 mm velg en 23mm band op ongeveer 7 bar maakte ik beste klappen en reed ik veel lek. In nederland zijn we misschien ook wat verwend maar ze mogen toch wel wat aan hun wegen net doen daar. Ik hoop dit jaar wat comfortabeler rond te rijden op tubeless banden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 feb 2018 07:47

wasbeer2006 schreef: 09 feb 2018 19:47 Ik weet niet wat je weegt maar een 25mm minimaal op 6 bar met mijn 80 kilo en achter 6,5.
Hiermee heb ik deze zomer nog een velg gesloopt. Als je met 5 bar gaat rijden buiten nederland gaat je velg het geen maand houden.

De wegen in het buitenland zijn vaak niet meer veilig met een racer te rijden. Italie is echt wel een probleem aan het worden waar ik ben geweest, lago magiorre stukken toscane.
Ardennen bij vlagen ik vond waalse pijl redelijk, en forumgenoten vonden die la slecht.
Wat doe jij allemaal met je fiets :?:

Ik weeg bijna 90kg en rijd altijd 6 en 6.5bar op 25mm banden (met binnenband) en nog nooit stootlek of kapotte velgen gehad (en ik kom dan al veel in Vlaams-Brabant waar de wegen en fietspaden echt erbarmelijk zijn, nog erger dan in Wallonië)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13719
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 feb 2018 10:26

Nou ik ben echt een hele nette rijder ik heb ik 20 jaar op de race en MTB, twee velgen gesloopt en voor de rest niets aan schade qua onderdelen oid. Wel slijtage natuurlijk.
Ik rijd ook echt zelden lek. Met de racer rijd ik nu zes jaar en pas 1 lekke band.

Ik rijd in Nederland ook op 6 bar met bibi en 25mm gaat prima, nog nooit een stootlek gehad (behalve toen ik een verzonken bloembak misste, maargoed dat is meer dom, die reken ik niet mee)

Afgelopen jaar bij het lago magiorre waren de wegen echt slecht. Daar reed ik dus met een schlwabe one 25mm op 6 bar een deuk in de velg, gelukkig tubeless dus niet aan de hand merkte het pas in de volgende remzone. Er zat gewoon een diep gat in het asphalt net in een klein schaduw stuk. Ik heb het nog op een filmpje staan zal hem hier een posten.

Waarschijnlijk een combo van hoge snelheid, plus echt niet zien, dus ik hing een beetje achter mijn fiets dus vol het gewicht op het achterwiel. Normaal asl ik het zo zien spring ik er wel overheen of rijd je er omheen. Meestal spring ik voor de zekerheid toch veiliger dan ineens uitwijken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 feb 2018 11:15

Dan had je met 8bar waarschijnlijk ook kapotte velg gehad (of erger)
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 feb 2018 11:33

Tubeless op de racefiets is sowieso geen garantie dat je velg heel blijft. Je moet evengoed goed kijken waar je over heen fietst om je velgen niet te slopen. Ook over kasseienstroken, waar soms behoorlijke gaten tussen kunnen zitten. Een racefiets is tenslotte geen mountainbike. Maar ook daar let ik altijd goed op waar ik over heen wil fietsen. Een paar keer gezien dat fietsmaatjes van me ook hun wielen sloopten in de Alpen omdat ze stenen ander obstakels over het hoofd zagen. Maar daarna niet meer tubeless verder konden rijden, vanwege een beschadigde velgrand.

Het voordeel van tubeless op de racer zit hem meer in niet mooi glad asphalt en eventueel wat kasseienstroken en Strade Bianchistroken. Verder lopen tubeless banden lekker soepel (al is dat ook niet met elke tubeless band zo).

Wilde eerst de Hutchinson Fusion 5 All Season overzetten van mijn oude wielset. Maar heb gisteren toch weer Pro One set gemonteerd op mijn nieuwe wielset voor de racefiets. Eentje had ik er nog, die alleen als voorband was gebruikt van korte duur. De andere Pro One sloopte ik binnen 1 dag met een groot gat door een stuk scherp staal op de weg. Maar de Pro One was nu eenmaal veel voordeliger dan Maxxis Padrone TR en monteert gewoon een stuk makkelijker.

Ik ga het toch weer proberen met de Pro One, anders ga ik op de racefiets ook met de Padrone TR rijden, want die vind ik echt goed rijden.

https://www.pinkbike.com/photo/15601229/
https://www.pinkbike.com/photo/15601231/


Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13719
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2018 17:04

TL@ schreef: 10 feb 2018 11:15 Dan had je met 8bar waarschijnlijk ook kapotte velg gehad (of erger)
Dat sluit ik inderdaad ook niet uit, misschien was het nog wel beter op 6 bar dan op 8.
Misschien had dat de hele velg wel uit elkaar geknald.

De tubeless band was niet lek, das toch wel een voordeel een biba had geklapt en dat had niet zo,n prettje geweest net voor een flauwe bocht met 50 + op de teller.

Voor de zekerheid heb ik de band wel weggegooid, je weet nooit of deze intern beschadigd is.

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 14 feb 2018 22:44

Het lukt met niet om 25mm Schwalbe Pro one op te pompen op m'n Reynolds Assault wielen. Heb zeepwater gebruikt, co2 pomp, sealant. Iemand nog tips? Heb geen extra velglint toegevoegd omdat het al geschikt is volgens Reynolds

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 14 feb 2018 22:56

Probeer het toch maar met een extra laagje tape, want het lijkt toch op een lekje in je tapelaag.
Voor de Assaults 20mm breed nemen.

En check of je ventielen strak genoeg aangedraaid zijn, bij voorkeur met zo'n plastic ringetje ertussen ter bescherming van het carbon. (van Schwalbe).

Wanneer je in de buurt woont (Amsterdam eo) mag je wel langskomen om het te proberen met mijn Bontrager Flash Charger, scheelt je een hoop CO2 patronen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 feb 2018 23:03

Stuiteren met mijn wielen deed ik weleens toen ik nog geen compressor had bij mijn mtb banden.
https://www.youtube.com/watch?v=r2QXS0LMefw

Met de Maxxis Padrone TR had dat waarschijnlijk ook niet geholpen, maar met de Schwalbe Pro One zou dat wel moeten werken, want meestal zitten die banden best strak op de velg. Schwalbe en Hutchinson racefietsbanden vond ik juist makkelijk op te pompen of 2 verschillende wielsets.

Plaats reactie