Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat ik nu weer op Marktplaats zag....

mathijst
Forum-lid

mathijst 19 mei 2010 00:19

Is precies het zelfde als de andere advertenties.
Mike heeft ook nog 2 andere cervelo's staan. oplichter dus, marktplaats ingelicht.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

nagtie
Forum-lid

nagtie 19 mei 2010 03:21

Interessant dat daar dus zoveel geld aan te verdienen is.
Ik ben benieuwd hoeveel er aan verdient wordt. het is overal al geweest kijk uit met dingen in het buitenland kopen. Op televisie, op internet in bladen overal lees je koop niet zo maar in buitenland.
De engeland truc is bekend, maar ken verhalen van mensen die hele dure gepimpte auto's betaalde en bij de boot stonden te wachten totdat de zwager van de achterneef van de buurman hem naar je toe komt brengen.

casran
Forum-lid HC

casran 19 mei 2010 11:33

[quote="perik"]Ik zou dat mailtje even doorsturen aan marktplaats zodat ze deze verkoper kunnen blokkeren![/quote]

Hoi,

Gelieve zelf geen actie te ondernemen in mijn naam. Toch bedankt. Iemand heeft hier inderdaad foto's van mij gebruikt (enerzijds van mijn oude fiets die al gedemonteerd in stukken verkocht is, anderzijds van de huidige fiets van mijn vriendin) om een valse advertentie op te stellen. Hij pretendeert iets te verkopen dat hij dus niet in bezit heeft.

Ik heb ondertussen een formulier ingevuld bij Marktplaats (zonder hen te vermelden over welke advertentie het gaat), maar daar reageren ze nogal traag (of niet, vooralsnog).
Daarnaast heb ik de lokale politie Amsterdam ingelicht. Marktplaats is in Amsterdam gevestigd en Marktplaats stelt zijn medium ter beschikking voor een poging tot oplichting. Ook de Belgische Internet Crime Unit ECOPS is ingelicht.
Tot slot heb ik mij in contact gesteld met de zgn "verkoper", mij voorgedaan als geïnteresseerd, maar hij is in antwoorden zo link genoeg om zich niet te laten identificeren of een telefoonnummer door te geven.

Bedankt voor zij die mij hiervan op de hoogte brachten.

Thx.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

nk2003
Forum-lid

nk2003 19 mei 2010 12:58

[quote="C a s r a n"][quote="perik"]Ik zou dat mailtje even doorsturen aan marktplaats zodat ze deze verkoper kunnen blokkeren![/quote]

Hoi,

Gelieve zelf geen actie te ondernemen in mijn naam. Toch bedankt. Iemand heeft hier inderdaad foto's van mij gebruikt (enerzijds van mijn oude fiets die al gedemonteerd in stukken verkocht is, anderzijds van de huidige fiets van mijn vriendin) om een valse advertentie op te stellen. Hij pretendeert iets te verkopen dat hij dus niet in bezit heeft.

Ik heb ondertussen een formulier ingevuld bij Marktplaats (zonder hen te vermelden over welke advertentie het gaat), maar daar reageren ze nogal traag (of niet, vooralsnog).
Daarnaast heb ik de lokale politie Amsterdam ingelicht. Marktplaats is in Amsterdam gevestigd en Marktplaats stelt zijn medium ter beschikking voor een poging tot oplichting. Ook de Belgische Internet Crime Unit ECOPS is ingelicht.
Tot slot heb ik mij in contact gesteld met de zgn "verkoper", mij voorgedaan als geïnteresseerd, maar hij is in antwoorden zo link genoeg om zich niet te laten identificeren of een telefoonnummer door te geven.

Bedankt voor zij die mij hiervan op de hoogte brachten.

Thx.[/quote]

Goeie actie ! Succes.
TransAm 2010 ? Of toch 2011? 2012!

casran
Forum-lid HC

casran 20 mei 2010 12:52

Info mbt de huidige stand van zaken:

- Marktplaats: reageert niet op mijn schrijven, en de woordvoerd(st)er van Marktplaats heeft permanent haar antwoordapparaat op staan

- Marktplaats of aanbieder heeft klaarblijkelijk de valselijke advertenties verwijdert (in mail naar de oplichter beweert hij dat dit komt omdat hij overdonderd is door de vele reacties)

- de politie Amsterdam-Ameland (waar Marktplaats gevestigd is) weigert doodleuk een dossier op te starten! Ze interpreteren dat er geen misdrijf plaatsvond (wat fout is, poging tot oplichting en valselijke aanbiedingen zijn wél strafbaar), een interpretatie die niet de politie maar de gerechtelijke instanties moeten maken. Dit lijkt me in België zo goed als onmogelijk, dat je geen gehoor vindt bij politiediensten.

- de oplichter antwoordt nauwelijks nog op mijn mails; hij heeft door dat hij mij geen geld zal kunnen aftroggelen... Zijn systeem is me wel duidelijk geworden ondertussen.

- de Belgische Federale Internet Crime Unit ECOPS stuurt mij in eerste instantie een interessante reply:

Geachte,

Wij hebben uw bericht goed ontvangen.

U bent slachtoffer geworden van één van de vele vormen van internetfraude, namelijk "online kopen"
Oplichting en poging tot oplichting zijn strafbaar gesteld op basis van art. 496 van het Strafwetboek.

Mogen wij u vragen contact te willen opnemen met uw lokale politie?
Om verder onderzoek mogelijk te maken dient u zich met alle relevante bewijsmateriaal te begeven naar uw lokale politiedienst. Zij zullen uw klacht akteren in een proces-verbaal en met de gerechtelijke autoriteiten beslissen over verder onderzoek.

Gelieve bij uw klacht alle nuttige informatie bij te voegen:

- alle gegevens van de betrokken personen en organisatie: namen, adressen, email, telefoonnummers..
- de wijze waarop u in contact kwam met de persoon (email, website,..)
- het aantal uitgevoerde betalingen en het juiste bedrag van elke betaling
- de wijze van betaling
- alle identificatiegegevens m.b.t. de betaling: bestemmeling, bank, rekeningnummer, IBAN, transactienummer,..

Wenst u nadere informatie betreffende het terugvinden van de technische header van een e-mailbericht, raadpleeg dan de volgende websites:
- http://www.ecops.be/webforms/help.aspx#email
- http://www.spamcop.net/fom-serve/cache/19.html

Ecops

Opgelet : dit e-mailadres is enkel bedoeld voor het toesturen van aanvullende info die werd gevraagd door de onderzoekers. Gelieve nieuwe meldingen over te maken via http://www.ecops.be

- - -

Meer over oplichting bij online kopen:

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een website, vaak een zoekertjessite. De oplichter, die zich als verkoper uitgeeft, biedt een voorwerp (wagen, gsm, dure elektronica,...) aan tegen een (zeer) lage prijs.

De valse verkoper zal meestal vragen het afgesproken bedrag te betalen via een geldtransfersysteem als Western Union of MoneyGram. Zodra het geld wordt overgemaakt, verdwijnen alle contactgegevens van het internet.

Sommige oplichters maken bovendien gebruik van een valse transportfirma, escrow of borgsteller. Deze fictieve bedrijven (soms maakt men misbruik van de naam van een betrouwbaar bestaand bedrijf) moet de slachtoffers doen geloven dat er een onafhankelijke derde persoon de correcte afhandeling van de transactie garandeert.

Vermijd om persoonlijke informatie zoals identiteitsdocumenten en bankgegevens vrij te geven aan de oplichters. Deze kunnen door hen misbruikt worden.
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

perik
Forum-lid

perik 20 mei 2010 13:14

Volgens doet marktplaats goed haar best om dit soort onzin aan te pakken. Ik begrijp heel goed dat ze geen tijd of zin hebben om uitgebreid op jouw brieven in te gaan, maar ze verwijderen/blokkeren wel deze verkoper.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 mei 2010 13:20

[quote="C a s r a n"]Info mbt de huidige stand van zaken:

- de politie Amsterdam-Ameland (waar Marktplaats gevestigd is) weigert doodleuk een dossier op te starten! Ze interpreteren dat er geen misdrijf plaatsvond (wat fout is, poging tot oplichting en valselijke aanbiedingen zijn wél strafbaar), een interpretatie die niet de politie maar de gerechtelijke instanties moeten maken. Dit lijkt me in België zo goed als onmogelijk, dat je geen gehoor vindt bij politiediensten.

[/quote]

Daar sta je dan als goedwillende burger weer eens "met de rug tegen de muur".
Het is wel weer extra werk, doch zou het zinvol zijn om over dit politie-optreden een klacht bij de Nationale Obudsman in te dienen:rolleye:?
60 x Ventoux

casran
Forum-lid HC

casran 20 mei 2010 13:26

[quote="perik"]Volgens doet marktplaats goed haar best om dit soort onzin aan te pakken. Ik begrijp heel goed dat ze geen tijd of zin hebben om uitgebreid op jouw brieven in te gaan, maar ze verwijderen/blokkeren wel deze verkoper. [/quote]

Nou, ik kan alleen maar vaststellen dat ze nul reactie vertonen op mijn schrijven, zélfs geen standaardbrief met uitleg over de procedure hoe ze dit aanpakken en proberen te vermijden. Tegelijkertijd stelt Marktplaats zijn server en site ter beschikking voor (pogingen tot) oplochting, en voel ik me aangetast in mijn belangen (fotografie van mij is misbruikt en mijn sponsors voelen zich tegen de borst gestoot omdat ze menen dat de fiets die ik gesponsord kreeg meteen verkoop). Of zou Marktplaats pas reageren van zodra ik tegen hen een klacht indien omdat hun site mijn belangen schaadt? Overigens weigert de Politiezone Amsterdam-Amelland zo'n klacht te noteren (gevolg is dat de gerechtelijke instanties mijn klacht zelfs niet kunnen opvolgen, seponeren of al dan niet gegrond verklaren, want de klacht wordt niet opgemaakt).

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 20 mei 2010 14:29

Zo zie je maar weer hoe het hier in nederland in elkaar steekt. Sta je dan als goed willende burger. Heb je eens een keer iets waar ze wat mee kunnen doen ze er niks mee.
Politie is er altijd als je ze niet nodig hebt en nooit als je ze wel nodig hebt......
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

bleek
Forum-lid

bleek 20 mei 2010 14:49

[quote="C a s r a n"]Nou, ik kan alleen maar vaststellen dat ze nul reactie vertonen op mijn schrijven, zélfs geen standaardbrief met uitleg over de procedure hoe ze dit aanpakken en proberen te vermijden. Tegelijkertijd stelt Marktplaats zijn server en site ter beschikking voor (pogingen tot) oplochting, en voel ik me aangetast in mijn belangen (fotografie van mij is misbruikt en mijn sponsors voelen zich tegen de borst gestoot omdat ze menen dat de fiets die ik gesponsord kreeg meteen verkoop). Of zou Marktplaats pas reageren van zodra ik tegen hen een klacht indien omdat hun site mijn belangen schaadt? Overigens weigert de Politiezone Amsterdam-Amelland zo'n klacht te noteren (gevolg is dat de gerechtelijke instanties mijn klacht zelfs niet kunnen opvolgen, seponeren of al dan niet gegrond verklaren, want de klacht wordt niet opgemaakt).[/quote]

Zo zie ik het: Marktplaats stelt zijn server niet beschikbaar voor oplichting of neppe aanbiedingen, de advertentie is namelijk verwijderd... Spam verstuurd vanaf een gmail account is toch ook niet de schuld van gmail omdat gmail een emaildienst aanbiedt.

Ik zou de weg van de Belgische i-net politie bewandelen. Succes!

edit: Blijft niettemin on-professioneel van Marktplaats om niet te reageren op jouw correspondentie.

danny1407
Forum-lid

danny1407 20 mei 2010 15:12

Is dit niet een beetje uit z'n verband getrokken allemaal?

Wat is er nou helemaal gebeurd en wie is er nou zo vreselijk gedupeerd dat 3 partijen opgetrommeld moeten worden om er CSI-achtige taferelen op los te laten?

De advertentie is verwijderd, niemand hier is daadwerkelijk opgelicht.
Daarmee is de kous af, ook al had mp best kunnen reageren. (desnoods geautomatiseerd)
Maar laten we het niet opblazen als zijnde de oplichting van de eeuw door een meester-crimineel.

Goosfraba!

FacebookS3RSSite

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 mei 2010 17:16

[quote="perik"]Volgens doet marktplaats goed haar best om dit soort onzin aan te pakken. Ik begrijp heel goed dat ze geen tijd of zin hebben om uitgebreid op jouw brieven in te gaan, maar ze verwijderen/blokkeren wel deze verkoper. [/quote]

Marktplaats is gewoon laks, er valt niet met ze te communiceren, het is gewoon een klote bedrijf. Als ik een advertentie met jouw telefoonnummer neerzet dan ben je op z'n minst een week bezig om die advertentie weg te krijgen...

Neem bijv dit mannetje: http://link.marktplaats.nl/348306137 Hij is al maanden namaak Oakleys aan 't verpatsen, 1e deed hij alsof ze echt waren. Nu staat er dan 1 zinnetje dat ze toch niet zo echt zijn... Maar goed je mag dit helemaal niet verkopen in Nederland. Staat er zo'n leuk meldknopje, maar denk niet dat Marktplaats er wat aan doet...

En wat betreft al die oplichtingspraktijken, volgens mij zou het al veel schelen als ze gewoon de ip-adressen van Oost-Europese en aantal Afrikaanse landen zouden blokkeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie