Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jan Janssen

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 15 aug 2013 11:43

@bladejanjmagic: dat zal geen succes worden vrees ik Gerard. Daarvoor verschillen wij teveel van lengte. Kan ik niet bij het stuur en jouw knieën zitten eronder klem. Daarbij komt dat ik met SPD pedalen rijd en dat maakt even wisselen sowieso al onhandig!

Harry Jacques
Forum-lid

Harry Jacques 15 aug 2013 17:39

ha Carel ook ik rijd op spd (duo) pedalen, wel zo fijn om af en toe ook met gewone kleren en schoenen op de JJ te zitten, mn FM moest er vorig jaar wel om 'lachen' (want de 'echte racers' vinden het volgens hem maar niks), ik ben er dus blij mee
Laatst gewijzigd door Harry Jacques op 15 aug 2013 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 15 aug 2013 18:18

De SPD werd mij geadviseerd als beginnend fietser. Beter op te lopen dan SPD-SL en dat klopt wel. Nu mijn schoenen zo onderhand aan vervanging toe zijn kijk ik wel uit naar wat anders. Misschien Time of anders toch SPD-SL.

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 16 aug 2013 07:19

@carel gewoon de pedalen nemen waar jij je goed bij voelt! Mss staat er in Hoogerheide wel een iets kleinere Blade dan de mijne.

DoubleJ
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 16 aug 2013 16:42

Ik heb ook van die duo pedaaltjes, en zelfs nog geen spd schoenen. Maakt het veel verschil eigenlijk?

EDIT: Ik bedoel verschil tussen met gewone schoenen op pedalen vs. spd-schoenen :)
Afbeelding

joeywl
Forum-lid

joeywl 16 aug 2013 17:09

Verschil... Mwah, je heb een grotere oppervlakte waarmee je kan trekken en duwen, ik merkte er persoonlijk weinig van. Ik kreeg alleen van de SPD last van me onder voet, met de SL geen last.

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 16 aug 2013 20:00

Dat bedoeld DoubleJ niet denk ik joeywl. Hij wil weten of er verschil is tussen schoenen zonder plaatjes en schoenen mét plaatjes. Daar zit wel echt verschil in als je tenminste ook wil trekken aan de pedalen tijdens de opgaande beweging van je voet. Dat gaat niet als je schoen niet vast zit aan het pedaal.

Zo nu en dan heb ik ook last van pijn onder mijn voeten op de platsen waar de SPD plaatjes zitten. Ik heb schoenen van Shimano (RT 80) en daar zitten groeven en uitsparingen aan de binnenkant van de zool t.b.v. de schroefplaat waarin de boutjes gedraaid worden. Het kan ook zijn dat die uitsparingen na verloop van tijd doordrukken in de inlegzool en zo irritatie en/of pijn veroorzaken. Ik rijdt nog steeds met mijn eerste schoenen en daar past geen SPD-SL op.

Harry Jacques
Forum-lid

Harry Jacques 16 aug 2013 20:46

Ha DoubleJ, ik gebruik de gewone kant alleen als ik in 'gewone kleren' fiets, als ik echt afstanden ga of 'harder' dan altijd de spd...ik fiets al ontzettend lang en heb tot vorig jaar altijd op gewone pedalen en met 'gymschoenen' gefietst (ook ten tijde van de ouderwetse touclips. Het verschil met de harde onderkant die de spd schoen heeft (nel als de echte raceschoenen) zit zowel in snelheid, en zoals carel schrijft ook in het omhoog trekken (vond ik vooral in de bergen goed verschil voelen) maar ik had met de gymschoen ook vaak last van 'dove' voeten/geen gevoel meer in de voeten,
ik zou dus wat schoenen kopen, ikzelf heb voor een paar tientjes een oud model op internet gekocht,
grtz

Contrastique
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 16 aug 2013 20:51

DoubleJ schreef:Ik heb ook van die duo pedaaltjes, en zelfs nog geen spd schoenen. Maakt het veel verschil eigenlijk?

EDIT: Ik bedoel verschil tussen met gewone schoenen op pedalen vs. spd-schoenen :)
Ik neem aan dat je gewone normale alledaagse schoenen bedoeld tov spd-schoenen?

In dat geval maakt dat wel veel verschil, althans mijn inziens. Aangezien ik nog niet veel kilometers met mijn JJ heb gemaakt (en dus racefietsen in het algemeen) kan ik voornamelijk alleen putten uit mijn ervaring met spinnen en gewone sportschoenen. Die zool was veel te soepel. Kreeg heel snel last van slapende tenen en dan ben je al snel alleen bezig met je voeten. Ik heb toen hele fijne NW spd schoenen gehaald bij Evers, locale FM. Probleem opgelost en spint echt veel fijner!

Nu ik fiets met de JJ en kan inklikken in de pedalen voelt het echt fantastisch! Zodra je meer kracht zet, wilt versnellen, trek je automatisch aan de pedalen waardoor het effect veel groter is dan wanneer je los op je pedaal zit. Je traint je benen ook op meer plaatsen dan zonder.

Ipv 'gewone' spd-pedalen werd mij aangeraden naar spd-racepedalen te gaan daar je een groter platform hebt dus meer steun (en naar het schijnt een grotere overbrenging van kracht). Nou heb ik verder weinig verstand van de verschillende soorten pedalen, maar tot dusver bevallen die van mij wel. Ik moet natuurlijk nog de eerste 100km in 1 rit halen :P

Gewone SPD:
Afbeelding

SPD Race:
Afbeelding

Als ik kijk naar een SPD-SL pedaal klik je echt op een heel andere manier in?

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 16 aug 2013 21:54

Ik denk dat we nog veel zinnige adviezen hier gaan lezen:-)

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 16 aug 2013 22:03

Ja, precies die pedalen van de onderste foto heb ik. Zijn met de fiets door JJ meegeleverd als ik me niet vergis. Fijne dingen maar hangen vaak te ver achterover, meer ondersteboven eigenlijk. Dat maakt inklikken zonder even te kijken hoe het pedaal staat wat lastiger. Die dubbelzijdige SPD pedalen zie je veel op mountainbikes.

joeywl
Forum-lid

joeywl 16 aug 2013 22:10

SL klik je op dezelfde manier in en uit.

Plaats reactie