Rij nu een goei maand met men nieuwe witte (hehe!) Kult rond.
Onderdelen zijn overgebouwd van mijn vorige fiets, de 2010 Kult in rode kleur (daarom nog de rode speedplays
)
Verschillen met het 2010 kader zijn ondermeer de bracket die nu standard BB30 geleverd is in Belgie, waar dat verleden jaar nog niet verkrijgbaar was.
Ook de witte kleur is nieuw voor 2011. Toch wel een beetje vreemd, de uitleg is als volgt: carbon is zwart en heeft dus geen kleur aldus de invoerder, dus als je de zwarte wil moet je een witte bestellen
) Dit doordat het carbon gespoten is met witte kleur, niet met zwart dus. Enfin, zolang als men elkaar verstaat is er geen probleem he!
Ook anders tov vorig model is de zadelpen. Lijkt me veel steviger tov vorig model met betrekking tot de schroeven en moeren die duidelijk sterker zijn. Het vorige model had toch wel wat te lijden van krakende zadels vond ik, moest dat regelmatig terug vast zetten. Het 2011 model zet je ineens goed vast (ik heb 7,5 nm gebruikt maar mag tot 10 dacht ik) met locktide op de schroeven; tot nu toe zit het nog goed vast. Ook de voorste schroef voor het zadelpen is beter bereikbaar en heeft de mogelijkheid om met een steeksleutel vast gedraaid te worden, al bij al vind ik de zadelpen stukken beter dan vorige.
Zelf heb ik een Stronglight CT2 50T blad gemonteerd op men Ultegra 6703 en moet zeggen dat dit dus niet past op het kader van de Kult. Indien je dat doet en je voor kooi probeert af te stellen zal je merken dat indien je op de 30 schakeld de voorkooi op je kader valt, werkt dus niet. Indien je de kooi hoger zet dan schakeld het geheel niet goed en veel te langzaam.
De oplossing voor dit euvel is gewoon een voorkooi van een 105 monteren. Het is nog milimeter werk maar dat past uiteindelijk en schakeld meer dan bevredigend.
Voor de rest: een Kult is gewoon top om mee te rijden, stijf ding, je legt het gewoon plat in de bocht tijden afdalingen en je voelt dat hij gewoon geen krimp geeft, absoluut top ding!
En ja, da topke op mijn stuur moet ik er nog afzagen en die bel trekt op niks maar is toch ferm handig voor de e-bikes die ik elke dag moet passeren