Het grote schijfremmentopic
Inmiddels loop ik tegen een dingetje aan. Mijn gravelframe werd geleverd met de steekassen. De steekas is voor is rotzooi (handel draait door, waardoor as niet in bevestiging wordt geschroefd), dus ik wil een nieuwe steekas bestellen. Maar dan opent de doos van pandora: niet iedere 100x15 is een 100x15 en niet iedere 142x12 is een 142x12. Niet alleen de lengte van de schroefdraad/thread is verschillend, maar ook de 'dichtheid' van de schroefdraad/thread pitch. De lengte kan je zelf opmeten, de 'dichtheid' heb ik opgevraagd bij de fabrikant. Nu mijn vraag: heeft iemand een lijstje van fabrikanten met thread en thread pitch?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zucht, hoe moeilijk kunnen ze het weer maken.
Less is bore
Nou ja, niet helemaal natuurlijk. QR zijn vrijwel overal uitwisselbaar. Nu wordt het wel weer een heel moeilijk verhaal als ik het zo lees. Ik was altijd grote voorstander van schijven, maar nu ze met dit soort constructies beginnen, puur om te verdienen aan eigen merk onderdelen (want zo is het), kom ik er toch wel wat op terug.
Inmiddels 2 avonden op internet gespeurd en geen steek verder. Het is een wirwar aan systemen en maten (lengte schroefdraad en dichtheid schroefdraad), en zelfs partijen als DT Swiss vermelden niet bij hun steekassen deze essentiële informatie. Heb dan ook niet het idee dat de lokale FM mij verder kan helpen. Ik ga nu maar eens een paar grote jongens in Duitsland en UK aanschrijven.
insta #gravelgremmen
Klopt als een bus! Aanbieders geven maar heel marginale informatie. Verder dan 15x100mm of 12x142 en heel soms melding van een 'systeem' en dat is het dan wel. Dat is een gemiste kans voor de bike-components, manteltjes ed van deze wereld. Overigens vermeldt DT Swiss op hun website ook helemaal niets over de 'vorm' van schroefdraad.
Ben nu in afwachting van de reacties van een aantal partijen. In de toekomst lijkt mij een draadje op dit forum wel handig met specificaties van de verschillende standards.
insta #gravelgremmen
Even een vraagje: Ik heb een Giant Defy advanced 2 uit 2016, met mechanische Spyre schijfremmen. Erg tevreden over. Laatste tijd heb ik wat vaker mijn voorwiel erin/eruit vanwege vervoer met de auto. Nu merkte ik een tijdje terug, dat als ik op de pedalen ga staan en de fiets onder me van links naar rechts swingt, de schijf aan de voorkant wat aan lijkt te lopen op moment dat de fiets naar links swingt (schurend geluid). Daarna echter met het volgende rondje (nadat voorwiel eruit/erin is geweest), geen last meer van. Deze week opeens weer wel, nadat het wiel er weer uit was geweest.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Het is een nieuwe fiets (nog maar 1500km in 3 maanden tijd), standaard giant PR2 velgen met quick-release. De remmen staan op zich goed afgesteld, en heb hem zelfs iets meer open gezet aan de voorkant dan eigenlijk nodig is maar dat heeft ook niet geholpen. Ook als ik gewoon in het zadel blijf loopt hij helemaal niet aan, ook niet in een bocht. Moet ik de quick-release strakker zetten (en is dat dan de variatie waardoor het ene keer wel gebeurd, en de andere keer niet)? Andere ideeën?
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Het is een nieuwe fiets (nog maar 1500km in 3 maanden tijd), standaard giant PR2 velgen met quick-release. De remmen staan op zich goed afgesteld, en heb hem zelfs iets meer open gezet aan de voorkant dan eigenlijk nodig is maar dat heeft ook niet geholpen. Ook als ik gewoon in het zadel blijf loopt hij helemaal niet aan, ook niet in een bocht. Moet ik de quick-release strakker zetten (en is dat dan de variatie waardoor het ene keer wel gebeurd, en de andere keer niet)? Andere ideeën?
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Snelspanner wat vaster is inderdaad de eerste actie en wiel goed in de dropout drukken (met het wiel op de grond)
Verder zou je eens kunnen kijken of het wiel lagerspeling heeft.
Verder zou je eens kunnen kijken of het wiel lagerspeling heeft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Met het samenstellen van mn nieuwe fiets blijf ik hangen op de afmontage ,
Da9170 of etap hrd.
Nu zijn er natuurlijk geen gebruikervaringen omdat alles slecht leverbaar is maar zou ik toch willen vragen wat jullie adviseren.Ik rij momenteel met ultegra di2 met syncroshifting wat ik wel relaxed vindt maar aan de andere kant is etap wat lichter,geen bedrading en de crankset is wat mooier.
Wat zouden jullie adviseren?
Da9170 of etap hrd.
Nu zijn er natuurlijk geen gebruikervaringen omdat alles slecht leverbaar is maar zou ik toch willen vragen wat jullie adviseren.Ik rij momenteel met ultegra di2 met syncroshifting wat ik wel relaxed vindt maar aan de andere kant is etap wat lichter,geen bedrading en de crankset is wat mooier.
Wat zouden jullie adviseren?
Specialized Diverge Axs