Blijkbaar zijn dat de zaken die Sensa verkopen. Misschien dat een paar telefoontjes je al meer informatie oplevert over de mogelijkheid om de modellen die je op het oog hebt te kunnen proefrijden.leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
Sensa
-
- Forum-lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 12 mar 2014 19:49
Bel even met Sensa zelf. Heb ik destijds ook gedaan. Ze kunnen zo zien welke dealer welke fiets besteld/voorradig hebben.leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jan 2016 08:29
Stijfheid zal denk ik inderdaad niet zoveel uitmaken tussen beide modellen. Calabria bevalt mij in ieder geval, top met de RFC wielen. Heerlijke fiets waar ik alle kracht op kwijt kan. RFC met 25mm Schwalbe One is zowel stijf maar ik vind 'm ook prima qua comfort.
Zijn hier mensen die al ervaringen hebben met de nieuwe Trentino SL van 2016?
Zo te zien is de schuine achtervork van het nieuwe model dunner dan zijn voorgangers. Heb hier en daar in dit Sensa topic gelezen dat de Trentino SL tot nu toe als vrij hard en stijf wordt ervaren en niet echt als comfortabel wordt omschreven. Misschien geven de dunnere buizen nu een andere ervaring?
Echter viel mij het gewicht van de fiets wel op/tegen: 8,8kg met 5800 105 en 8,4kg met 6800 Ultegra. Mij maakt het gewicht niet heel veel uit, maar een goede alu racer met full Ultegra zou toch zonder veel moeite richting of zelfs onder de 8,0kg uit moeten komen.
(Ik denk er af en toe aan om m'n 'instap' carbon om te ruilen voor een goede alu fiets, Allez, Caad12, Trentino SL...)
Zo te zien is de schuine achtervork van het nieuwe model dunner dan zijn voorgangers. Heb hier en daar in dit Sensa topic gelezen dat de Trentino SL tot nu toe als vrij hard en stijf wordt ervaren en niet echt als comfortabel wordt omschreven. Misschien geven de dunnere buizen nu een andere ervaring?
Echter viel mij het gewicht van de fiets wel op/tegen: 8,8kg met 5800 105 en 8,4kg met 6800 Ultegra. Mij maakt het gewicht niet heel veel uit, maar een goede alu racer met full Ultegra zou toch zonder veel moeite richting of zelfs onder de 8,0kg uit moeten komen.
(Ik denk er af en toe aan om m'n 'instap' carbon om te ruilen voor een goede alu fiets, Allez, Caad12, Trentino SL...)
Je kunt de Trentino UL nog overwegen, als je graag een Sensa wilt die toch wat lichter is. Daarvan weegt de Ultegra-uitvoering volgens mij ruim minder dan 8kg. Alle beetjes helpen.
"Fietsen is mijn medicijn."
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04 jun 2010 18:55
Bedankt voor de tip!misterengels schreef:Bel even met Sensa zelf. Heb ik destijds ook gedaan. Ze kunnen zo zien welke dealer welke fiets besteld/voorradig hebben.leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02
Ik rijd zelf op de Trentino SL. Er was ooit een review van de UL en daarin werd beschreven dat eigenlijk alleen de vork 50 gram minder weegt. Ik ben dit artikel nog aan het zoeken..
Wat mij opviel was dat de wielen (zonder QR) 1890 gram wegen. Daar zaten bij mij de oude Lugano's van ruim 300 gram omheen, wat zorgde voor enorm zware wielen.
Als je naar de UL kijkt zie je dat daar Fulcrum Racing 5's onder zitten met lichtere banden, dit maakt echt al een enorm verschil. Mijn fiets weegt nu zo'n 7,5kg en dat in maat 62. Dit is echter wel met carbon wielen, dus er zijn zeker lichtere frames verkrijgbaar (Rose, Cannondale en misschien Canyon).
Wat betreft de stijfheid: het is inderdaad best een stijf frame. Vooral met de 31.6 zadelpen.. Je krijgt daar wel een snelle racebak voor terug.
Je kunt bij een Sensa dealer wel proberen korting te krijgen, want er zit, volgens mij, best een marge op de fietsen. Dit kan bij Rose en Canyon dan weer niet, die zijn al scherp geprijsd. Specialized wil ook geen korting geven en levert alleen extra's, zoals schoenen of kleding, dacht ik.
Edit: ik zie net dat je Specialized noemt en niet Rose.
Zo zag die van mij er een half jaar geleden uit:
Wat mij opviel was dat de wielen (zonder QR) 1890 gram wegen. Daar zaten bij mij de oude Lugano's van ruim 300 gram omheen, wat zorgde voor enorm zware wielen.
Als je naar de UL kijkt zie je dat daar Fulcrum Racing 5's onder zitten met lichtere banden, dit maakt echt al een enorm verschil. Mijn fiets weegt nu zo'n 7,5kg en dat in maat 62. Dit is echter wel met carbon wielen, dus er zijn zeker lichtere frames verkrijgbaar (Rose, Cannondale en misschien Canyon).
Wat betreft de stijfheid: het is inderdaad best een stijf frame. Vooral met de 31.6 zadelpen.. Je krijgt daar wel een snelle racebak voor terug.
Je kunt bij een Sensa dealer wel proberen korting te krijgen, want er zit, volgens mij, best een marge op de fietsen. Dit kan bij Rose en Canyon dan weer niet, die zijn al scherp geprijsd. Specialized wil ook geen korting geven en levert alleen extra's, zoals schoenen of kleding, dacht ik.
Edit: ik zie net dat je Specialized noemt en niet Rose.
Zo zag die van mij er een half jaar geleden uit:
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02
Thanks!danoontje schreef:Mooi
Normaal vind ik grote fietsen nooit zo (no offence), maar deze is mooi in balans. Mede door de hoge velgen uiteraard. Nice!
Ik ben het helemaal met je eens met je over grote frames. Een maatje 56/58 oogt, volgens mij, het beste, maar die lange benen hebben gelukkig ook wel weer hun voordelen.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga me verder verdiepen in de specificaties van de verschillende fietsen hoe het verschil in gewicht tot stand komt.
@Thom, ik zie dat jij de 105 5800 groep hebt dus dat geeft inderdaad aan dat het gewicht hem niet zozeer in de groep of frame zit ondanks je carbon wielen. Ik ben geen gewichtsfreak maar de 8,8 en 8,4 kg viel mij gewoon op. Erg fraaie fiets met die wielen trouwens! Ik zit er ook aan te denken om hoge carbon of aluminium wielen bij te kopen. De Trentino SL is mijn ogen ook wel wat mooier dan de UL.
Ik heb nu een Canyon, maar mijn voorkeur gaat nu toch wel uit naar een fiets van een lokale FM ivm kunnen bezichtigen voor aanschaf en ook onderhoud. Er zitten bij mij dealers van Sensa, Cannondale, Specialized en Trek (Emonda ALR) in de buurt dus genoeg keus wat betreft mooie alu frames.
Bedankt!
Ik ga me verder verdiepen in de specificaties van de verschillende fietsen hoe het verschil in gewicht tot stand komt.
@Thom, ik zie dat jij de 105 5800 groep hebt dus dat geeft inderdaad aan dat het gewicht hem niet zozeer in de groep of frame zit ondanks je carbon wielen. Ik ben geen gewichtsfreak maar de 8,8 en 8,4 kg viel mij gewoon op. Erg fraaie fiets met die wielen trouwens! Ik zit er ook aan te denken om hoge carbon of aluminium wielen bij te kopen. De Trentino SL is mijn ogen ook wel wat mooier dan de UL.
Ik heb nu een Canyon, maar mijn voorkeur gaat nu toch wel uit naar een fiets van een lokale FM ivm kunnen bezichtigen voor aanschaf en ook onderhoud. Er zitten bij mij dealers van Sensa, Cannondale, Specialized en Trek (Emonda ALR) in de buurt dus genoeg keus wat betreft mooie alu frames.
Bedankt!
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02
De Ultegra groep is 200 gram lichter dan de 105 en ongeveer 25% daarvan zit in de cassette. Ik rijd nog wel gewoon met de 105 cassette, maar daar win je dus makkelijk op als je 105 rijdt.
Heel veel succes met het kiezen van een fiets. Sowieso een goed begin van het seizoen lijkt mij.
Vergeet ook niet even goed naar de geometrie van de Sensa te kijken. Deze vind ik erg raar bij de grotere maten, maar is voor mij doorslaggevend geweest.
Niet vergeten een fototje te plaatsen wanneer je keuze gemaakt is!
Heel veel succes met het kiezen van een fiets. Sowieso een goed begin van het seizoen lijkt mij.
Vergeet ook niet even goed naar de geometrie van de Sensa te kijken. Deze vind ik erg raar bij de grotere maten, maar is voor mij doorslaggevend geweest.
Niet vergeten een fototje te plaatsen wanneer je keuze gemaakt is!
Na jaren gefietst te hebben op een Sensa Veneto 105 uit 2010 heb ik mezelf van het weekend verwend met het aanschaffen van een Sensa Calabria 2016 full Ultegra met de supra rca 55 elite carbon wielen!
Hij wordt donderdag al geleverd
Foto Volgt!:
Hij wordt donderdag al geleverd
Foto Volgt!: