Pagina 118 van 1091
Geplaatst: 08 sep 2007 23:21
door sharkman
Je kan veel over Zipp velgen tot 2006 zeggen (vergelen stickers, spaakproblemen) maar hun velgen zijn de afgelopen twee jaar veel betrouwbaarder geworden (en het streven naar het ultieme gewicht op een lager plan gezet).
Zipp heeft op haar full carbon carbon velgen inderdaad een keramische laag aangebracht die het best tot zijn recht komt met Zipp blokken (en die vol loopt als er blokken voor alu velgen worden gebruikt).
Ik kan bevestigen dat ze inderdaad behoorlijk goed remmen en vaak zelfs te aggressief aangrijpen (wordt minder na een poos gebruik). De combi van een set Zipp velgen met betrouwbare naven (dt bijv.) levert een zeer goede wielset op de onder alle omstandigheden zeer bruikbaar is.
Geplaatst: 08 sep 2007 23:50
door 21st-century
Sharkman bedankt, eindelijk eens iets positiefs over zipp velgen. Ik had al begrepen via diverse websites dat de zipp velgen de laatste jaren verbeterd zouden zijn maar ik kon dit niet echt terug vinden bij de gebruikers van Zipp.
Waarschijnlijk allemaal wielen uit 2006 en misschien zijn er nog niet veel mensen die Zipp wielen hebben aangeschaft in 2007 of 2008 door de vele slechte kritieken. SpEric heeft laatst echter ook een berichtje geplaatst dat hij nog geen klachten had ontvangen van een aantal klanten die Zipp 404 wielen hadden aangeschaft.
Het enige struikelblok om Zipp wielen (voor tubes) aan te schaffen is de schrik om met tubes te rijden als wielertoerist. Ondanks dat hier op het forum goed uitgelegd staat hoe je de tubes moet lijmen en dergelijke vind ik het toch nog een heel gedoe om tubes te verwisselen. Wat doe je als je lek rijdt (tube verwisselen dat begrijp ik) maar kun je dan bv nog op een veilige manier afdalen zonder dat de tubes eraf lopen? Clinchers is ook een mogelijkheid natuurlijk maar of deze net zo sterk zijn als de tubulars dat weet ik niet. Het gewicht neemt in ieder geval aanzienlijk toe met clinchers. Ik zal er nog even over na moeten denken, alle ervaringen en tips voor het rijden met tubes zijn meer dan welkom !!
SUPER R3
Geplaatst: 09 sep 2007 14:22
door concord
Net terug van een rondje van 70km op mijn nwe r3, wat een super fiets!!!
Ik heb er al veel meer km's op zitten, maar dat is woon/werkverkeer, dus met een zware rugzak op je rug en dat fietst altijd anders.
Dit was dus de eerste keer zonder zo'n zware on-aërodynamische rugzak achterop.
Maar wat een super frame, lekker stijf, licht en niet te vergeten COMFORTABEL!
Ik snap dus echt dat er hier op het forum wel eens gesproken wordt dat de R3 een puur oncomfortabel wedstrijdframe is.
Misschien heb ik hiervoor slecht vergelijkingsmateriaal gehad, in volgorde: Look kG386, Giant TCR Carbon en voor deze R3 een Storck alu.
Ik rijd overigens met Easton Circuit wielen met gewoon 23mm bandjes, dus daar zit ook geen comfort in.
Als je met de R3 over stenen/kasseien rijdt dan merk je echt dat de dunne staande achtervork de trillingen en zelfs grote klappen weg filtert.
Ik sta er elke keer van te kijken dat zo'n licht frame, zo stijf en comfortabel TEGELIJK kan zijn.
Complimenten aan dhr. Vroomen en White voor dit topframe.
Geplaatst: 09 sep 2007 14:26
door speric
21st-century schreef:SpEric, de prijzen die je eerder noemde voor de R3 (2599) en de soloist carbon(2699) zijn dat werkelijk de prijzen die veltec aanhoudt voor deze modellen?
Ik was ook uitgegaan van 2999 voor de soloist. Kunnen de soloist en de R3 ook al besteld worden via veltec of wordt dit pas eind van het jaar?
Dat zijn de prijzen die vanaf nu, afname bij Veltec gelden voor de geselcteerde dealers ja. Nu ook al te bestellen.
Geplaatst: 09 sep 2007 15:33
door andromeda
Hij is binnen...en nu opbouwen.
De opbouw is nog even afhankelijk van de verkoop van de Scott maar waarschijnlijk gaat de Dura Ace groep van mijn Trek over op deze.
Frame Cervelo Soloist Team 2006
Shimano Dura Ace afmontage
0G remmenset
Oval Concepts R700 stuur en stuurpen
Zadel Selle Italia SLR kit carbonio wit
Wielset ??????
[img=
http://img.photobucket.com/albums/v222/ ... CN1880.jpg]
Geplaatst: 09 sep 2007 15:37
door sharkman
Gewicht frame / vork? gok dat de geanodiseerde variant zo'n 1380 ?? gram weegt (vork iets van 380?) in deze maat.
"Sharkman bedankt, eindelijk eens iets positiefs over zipp velgen"
Inderdaad, nu nog de naven aanpakken en dat zijn ook de wielen gewoon goed. Ze hebben al een betere Roubaix?? naaf maar die zit volgens mij nog niet in de standaard wielen (tot dat moment blijft het devies andere naven nemen).
Geplaatst: 09 sep 2007 15:40
door andromeda
Ik heb niet gewogen, ben zelf 88 kg dus die grammen maakt me niet zoveel uit
Maar als ik straks ga bouwen zal ik de onderdelen nog wel eens los wegen.
Geplaatst: 09 sep 2007 16:01
door speric
Sharkman schreef:Gewicht frame / vork? gok dat de geanodiseerde variant zo'n 1380 ?? gram weegt (vork iets van 380?) in deze maat.
"Sharkman bedankt, eindelijk eens iets positiefs over zipp velgen"
Inderdaad, nu nog de naven aanpakken en dat zijn ook de wielen gewoon goed. Ze hebben al een betere Roubaix?? naaf maar die zit volgens mij nog niet in de standaard wielen (tot dat moment blijft het devies andere naven nemen).
bijv. DT naven ? Waarom zijn die zoveel beter dan de Zipps ?
( misschien een wielen topic stukje )
Die gewichten staan een klein stukje terug trouwens, allemaal voor mt 56 trouwens.
Geplaatst: 09 sep 2007 16:15
door speric
[quote]=HenkV
Tja, die 1,5% aero voordeel kan ik niet echt enthousiast over worden. De vorm van de SLC is wel mooier. [quote]
1 uur is 3600 sec. per uur win je dan in prinicpe meer dan 36 sec.
reken maar eens door bij je Paris-Brest -Paris rit ..
Geplaatst: 09 sep 2007 16:16
door speric
HenkV schreef:
Tja, die 1,5% aero voordeel kan ik niet echt enthousiast over worden. De vorm van de SLC is wel mooier.
1 uur is 3600 sec. Per uur win je dan in prinicpe meer dan 36 sec.
reken maar eens door bij je Paris-Brest -Paris rit ..
Geplaatst: 09 sep 2007 17:27
door sharkman
Aerodynamica wordt berekend in windtunnels. Boven een bepaalde snelheid en enkel voor een rijder alleen. Komen er andere externe factoren bij kijken zoals windrichting en rijden in een groep dan gaan heel andere zaken meewegen.
Globaal gezien gaat een aerodynamische vorm (geldt voor wielen maar ook voor frames) enkel voordeel opleveren op hogere snelheid (boven 35 km/h) en bij windstil/en wind paralel aan het frame. Omdat de gemiddelde Nederlandse toerrijder zelden langere tijd deze snelheid aanhoudt en we in Nederland veel wind hebben en gelukkig niet enkel op kop (en zijnwind is juist weer nadelig bij hogere buizen) zal het voordeel (gecombineerd met het fraktioneel hogere gewicht) in de praktijk te verwaarlozen zijn.
Blijft het design, en dat moet ieder voor zich uitmaken. Sprak onlangs wel iemand die bezig is met een airbrush project ik heb dit frame geadviseerd vanwege het grote zijoppervlak wat ideaal is om graphics op kwijt te kunnen.
Geplaatst: 09 sep 2007 17:48
door gbrand
Sharkman schreef:Sprak onlangs wel iemand die bezig is met een airbrush project ik heb dit frame geadviseerd vanwege het grote zijoppervlak wat ideaal is om graphics op kwijt te kunnen.
Dat moet een geweldige fiets worden: Een aero-frame bewerkt met een aero-brush!!