Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 05 dec 2014 10:15

Ik zet op mijn eigen fietsen het stuur een beetje tussen beide standen in. Wel lastiger vind ik de stand van de remhendels, die verzet ik vaak nog een keer voordat het stuurlint geplakt wordt. Gisterenmiddag lekker vrij van 't werk, dus een mooie gelegenheid om de remmen te monteren op de Gazelle AA-Special, die is nu op stuurlint en zadelpen klaar. Verder nog geprobeerd om een balhoofdstel te verwijderen, maaar de cups zaten echt muur- en dan ook echt muurvast. Zijn daar geen handige tools voor eigenlijk?

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 05 dec 2014 14:21

Bedankt voor je reactie. Helaas woon je me iets te ver weg om even jouw tool te komen lenen ;), maar heeft zo'n tool nog een naam? Waar kan ik die (online) kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2014 14:23

Een balhoofd cup uitdrijver met de spaties willekeurig wel of niet gebruikt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2014 21:00

Bij tools voor het frame vind je er hier eentje:
http://www.m-gineering.nl/shop.htm

Vind ik wel aardig aan de prijs. Ik herinner me dat ik hem 5 jaar terug voor minder heb gekocht (maar hoeveel minder... hmmm oud worden en vergeten ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

oldsteel

oldsteel 05 dec 2014 22:23

@ chrissiewizzy

had in mijn Gazelle 753 voorvork een vastgerotte stuurnok.

kruipolie hielp niet tegen de " galvanische las"

via de site van Sheldon Brown, kwam ik op het idee om het met caustic soda te proberen...

na 2 weken was de afgezaagde stuurnok vrijwel geheel opgelost, staal niet aangetast.

voorzichtigheid is geboden, als je het balhoofdlager wil redden, is dit uiteraard geen oplossing.

gebruik in ieder gaval oogbescherming en handschoenen.

von Miles
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 06 dec 2014 00:27

Zo'n balhoofdcup uitdrijver gebruik ik ook, werkt in 99 van de 100 gevallen erg goed.
Als er een vastzit met de galvanische las wil Motip Freezer Spray ook wel helpen.
Daar bevries je het kortstondig mee en "schrikt" het meestal wel los.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 dec 2014 01:24

oldsteel schreef:@ chrissiewizzy

had in mijn Gazelle 753 voorvork een vastgerotte stuurnok.
kruipolie hielp niet tegen de " galvanische las"
via de site van Sheldon Brown, kwam ik op het idee om het met caustic soda te proberen...
na 2 weken was de afgezaagde stuurnok vrijwel geheel opgelost, staal niet aangetast.
voorzichtigheid is geboden, als je het balhoofdlager wil redden, is dit uiteraard geen oplossing.
gebruik in ieder gaval oogbescherming en handschoenen.
Afgelopen januari hetzelfde gehad met een 20 jaar oude Coppi.
3 avonden volgespoten met WD40 en op de 4e avond kwam de stuurpen met wat voorzichtige kracht los.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 06 dec 2014 08:57

Frame is gecoat en wielen opnieuw gespaakt. Moest nog wel even langs de fietsenmaker om de schroefdraad van het bracket na te laten tappen, was wel afgedekt tijdens het coaten maar toch was er wat rommel ingekomen. Nu weer in elkaar zetten...

Afbeelding

campastaal
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2014 14:06

campastaal 06 dec 2014 09:00

Als je zo'n balhoofduitdrijver te duur vind, voor eenmalig gebruikt kan het gewoon met een stuk oud ijzer en een hamer en geduld.

Gebruik zelf altijd een stuk achtervork van een frame dat ik in stukken heb gezaagd. Dan langzaam en met veel precieze steeds licht tikken aan zijkant van balhoofd en komt zo los.

Heb zo al 100 balhoofden verwijderd zonder ook maar éénmaal schade aan het frame te brengen.
Het voordeel is dat je niet egaal klopt, zoals bij de tool, maar met schokken aan 1 kant, zo schiet het makkelijker los.

Wel afwisselend aan verschillende kanten kloppen... Anders klop je het muurvast ...

Voor het deel van balhoofd dat vastzit aan de vork, heb je wel een tool nodig

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 dec 2014 09:37

wido schreef:
gerardn schreef: Ik vind de wijze waarop het stuur is gemonteerd (bovenkant horizontaal, onderkant wijst schuin naar beneden) 100 keer mooier dan wanneer de onderkant horizontaal staat en de bovenkant inclusief remhendels een beetje droopy naar beneden hangt (onderste foto).
Kwestie van smaak. Ik vind de klassieke positie van de stuurbocht (onderste foto) "100 keer" mooier... :-D
Kwestie van smaak? Mooier? Lijkt mij toch eerder een kwestie van hoe het stuur het prettigst aanvoelt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 dec 2014 10:13

de zwarten schreef:Bij tools voor het frame vind je er hier eentje:
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Vind ik wel aardig aan de prijs. Ik herinner me dat ik hem 5 jaar terug voor minder heb gekocht (maar hoeveel minder... hmmm oud worden en vergeten ;)
Deze, van Rose, is zeker voor incidenteel gebruik een goed alternatief (helaas wel altijd 'hoge' verzendkosten als je niet 'toevallig' naar Bocholt moet ;)). Volgens mij is dit type ook voor 1" balhoofdstellen te gebruiken (zal iets meer moeite kosten om het apparaat te 'plaatsen').
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 dec 2014 10:43

@Gerardn: dat ziet er veel belovend uit.

Plaats reactie