Retro / oudere fietsen
Ik zet op mijn eigen fietsen het stuur een beetje tussen beide standen in. Wel lastiger vind ik de stand van de remhendels, die verzet ik vaak nog een keer voordat het stuurlint geplakt wordt. Gisterenmiddag lekker vrij van 't werk, dus een mooie gelegenheid om de remmen te monteren op de Gazelle AA-Special, die is nu op stuurlint en zadelpen klaar. Verder nog geprobeerd om een balhoofdstel te verwijderen, maaar de cups zaten echt muur- en dan ook echt muurvast. Zijn daar geen handige tools voor eigenlijk?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Bij tools voor het frame vind je er hier eentje:
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Vind ik wel aardig aan de prijs. Ik herinner me dat ik hem 5 jaar terug voor minder heb gekocht (maar hoeveel minder... hmmm oud worden en vergeten
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Vind ik wel aardig aan de prijs. Ik herinner me dat ik hem 5 jaar terug voor minder heb gekocht (maar hoeveel minder... hmmm oud worden en vergeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@ chrissiewizzy
had in mijn Gazelle 753 voorvork een vastgerotte stuurnok.
kruipolie hielp niet tegen de " galvanische las"
via de site van Sheldon Brown, kwam ik op het idee om het met caustic soda te proberen...
na 2 weken was de afgezaagde stuurnok vrijwel geheel opgelost, staal niet aangetast.
voorzichtigheid is geboden, als je het balhoofdlager wil redden, is dit uiteraard geen oplossing.
gebruik in ieder gaval oogbescherming en handschoenen.
had in mijn Gazelle 753 voorvork een vastgerotte stuurnok.
kruipolie hielp niet tegen de " galvanische las"
via de site van Sheldon Brown, kwam ik op het idee om het met caustic soda te proberen...
na 2 weken was de afgezaagde stuurnok vrijwel geheel opgelost, staal niet aangetast.
voorzichtigheid is geboden, als je het balhoofdlager wil redden, is dit uiteraard geen oplossing.
gebruik in ieder gaval oogbescherming en handschoenen.
Zo'n balhoofdcup uitdrijver gebruik ik ook, werkt in 99 van de 100 gevallen erg goed.
Als er een vastzit met de galvanische las wil Motip Freezer Spray ook wel helpen.
Daar bevries je het kortstondig mee en "schrikt" het meestal wel los.
Als er een vastzit met de galvanische las wil Motip Freezer Spray ook wel helpen.
Daar bevries je het kortstondig mee en "schrikt" het meestal wel los.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Afgelopen januari hetzelfde gehad met een 20 jaar oude Coppi.oldsteel schreef:@ chrissiewizzy
had in mijn Gazelle 753 voorvork een vastgerotte stuurnok.
kruipolie hielp niet tegen de " galvanische las"
via de site van Sheldon Brown, kwam ik op het idee om het met caustic soda te proberen...
na 2 weken was de afgezaagde stuurnok vrijwel geheel opgelost, staal niet aangetast.
voorzichtigheid is geboden, als je het balhoofdlager wil redden, is dit uiteraard geen oplossing.
gebruik in ieder gaval oogbescherming en handschoenen.
3 avonden volgespoten met WD40 en op de 4e avond kwam de stuurpen met wat voorzichtige kracht los.
Frame is gecoat en wielen opnieuw gespaakt. Moest nog wel even langs de fietsenmaker om de schroefdraad van het bracket na te laten tappen, was wel afgedekt tijdens het coaten maar toch was er wat rommel ingekomen. Nu weer in elkaar zetten...
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 02 sep 2014 14:06
Als je zo'n balhoofduitdrijver te duur vind, voor eenmalig gebruikt kan het gewoon met een stuk oud ijzer en een hamer en geduld.
Gebruik zelf altijd een stuk achtervork van een frame dat ik in stukken heb gezaagd. Dan langzaam en met veel precieze steeds licht tikken aan zijkant van balhoofd en komt zo los.
Heb zo al 100 balhoofden verwijderd zonder ook maar éénmaal schade aan het frame te brengen.
Het voordeel is dat je niet egaal klopt, zoals bij de tool, maar met schokken aan 1 kant, zo schiet het makkelijker los.
Wel afwisselend aan verschillende kanten kloppen... Anders klop je het muurvast ...
Voor het deel van balhoofd dat vastzit aan de vork, heb je wel een tool nodig
Gebruik zelf altijd een stuk achtervork van een frame dat ik in stukken heb gezaagd. Dan langzaam en met veel precieze steeds licht tikken aan zijkant van balhoofd en komt zo los.
Heb zo al 100 balhoofden verwijderd zonder ook maar éénmaal schade aan het frame te brengen.
Het voordeel is dat je niet egaal klopt, zoals bij de tool, maar met schokken aan 1 kant, zo schiet het makkelijker los.
Wel afwisselend aan verschillende kanten kloppen... Anders klop je het muurvast ...
Voor het deel van balhoofd dat vastzit aan de vork, heb je wel een tool nodig
Kwestie van smaak? Mooier? Lijkt mij toch eerder een kwestie van hoe het stuur het prettigst aanvoelt.wido schreef:Kwestie van smaak. Ik vind de klassieke positie van de stuurbocht (onderste foto) "100 keer" mooier...gerardn schreef: Ik vind de wijze waarop het stuur is gemonteerd (bovenkant horizontaal, onderkant wijst schuin naar beneden) 100 keer mooier dan wanneer de onderkant horizontaal staat en de bovenkant inclusief remhendels een beetje droopy naar beneden hangt (onderste foto).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Deze, van Rose, is zeker voor incidenteel gebruik een goed alternatief (helaas wel altijd 'hoge' verzendkosten als je niet 'toevallig' naar Bocholt moet ). Volgens mij is dit type ook voor 1" balhoofdstellen te gebruiken (zal iets meer moeite kosten om het apparaat te 'plaatsen').de zwarten schreef:Bij tools voor het frame vind je er hier eentje:
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Vind ik wel aardig aan de prijs. Ik herinner me dat ik hem 5 jaar terug voor minder heb gekocht (maar hoeveel minder... hmmm oud worden en vergeten
60 x Ventoux
@Gerardn: dat ziet er veel belovend uit.