Als je in deze regio met vakantie bent is er natuurlijk geen ontkomen aan: de Ventoux vanaf Bédoin. In mijn laatste week hier moest het er maar eens van komen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet bijzonder veel zin in had gezien het carnavalsgehalte van deze klim, waarover ik al eerder berichtte. Maar goed, je bent hier dus je wilt 'toch' naar boven, niet waar?
Omdat ik geen zin heb om een gigantisch lange rit te maken dropt mn vrouw me met de auto in Malaucène. Aldaar even een koffie en snel met de fiets op pad. Het is dan nog 13 km naar Bédoin. Onderweg moet de Col de la Madeleine nog bedwongen worden. Laat je niet misleiden door de naam, dit Ardennenklimmetje van 5 km stelt niks voor vergeleken met de naamgenoot in de Alpen.
In Bédoin begin ik direct aan de klim. Zoals iedere fietser weet bestaat de klim uit 3 delen: het relatief eenvoudige deel tot het bos, het loodzware bos en tot slot het maanlandschap.
Als je een beetje getraind bent is de Ventoux beklimmen vanaf deze kant goed voor je ego. Zelfs als je een niet-rasklimmer bent zoals ik haal je namelijk bosjes mensen in.
Op het eerste deel kan ik lekker tempo maken. Daarna volgt het bos, waar ik een goed ritme kan vinden en uiteraard veel op de 29 rij. Deel 3 van de klim deed ik deze vakantie al eens, toen ik vanaf Sault omhoog reed. Ik vind dit deel redelijk lastig, vooral door het gezichtsbedrog. De weg naar de top lijkt veel langer dan deze in werkelijkheid is. En de laatste km, die is killing. Vandaag staat er een fikse wind, waardoor een PR er niet in zit. Ik kom boven in 1.32, 4 minuten langzamer dan mijn beste tijd.
Omlaag naar Malaucene en vanaf daar naar de camping. 77 km met 2050 hm.