Wielerseizoen 2024
Ik denk dat het soms ook bedriegt hoe hard er gereden wordt in het midden van de koers. Tot een paar jaar geleden was die minuut achterstand van Van Der Poel bij wijze van spreken door 1 knecht gedicht terwijl die ook nog even wat water oppikte voor de ploeg. Volgens mij zitten er dit jaar niet-fietsers voor hun TV zich af te vragen waarom er niemand probeerde wegrijden uit het peloton op 65km van de streep...
Van der Poel maakt ook maximaal gebruik van zijn wattagemeter om zijn resultaten te halen.marsman schreef: ↑22 apr 2024 10:48 Wielrenners zijn geen individuen maar rijden in een team en groep waar iedereen eigen belangen heeft. Dat een renner x aantal Watts kan rijden, zegt soms maar weinig als hij in een situatie zit dat er er niks meer kan of mag. Dat maakt het wielrennen prachtig. Ik vind juist dat de afgelopen jaren het wielrennen mooier is geworden tov het hyper geregisseerde wat Sky ten tonele bracht. Pogi en ook VDP zijn gewoon van een andere planeet. Dat maakte LBL bij de heren saai. Bij de dames is de koers vaak leuker om te kijken.
Vorig jaar na de 2e plek in de Ronde en dit jaar na winst in de E3 vertelde hij nog dat hij door op zijn wattage te letten hij precies wist wat hij deed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Er was ook nog goed nieuws: Bernal. Hij haalt allemaal mooie cijfers, die hem bevestigen dat hij nu zelfs beter fietst dan voor zijn botsing met een stilstaande bus. Morgen begint hij aan Romandië en hij hoopt de Tour te mogen rijden. Die nederige bescheidenheid is van bijna hemelse proporties.
Daar ben ik het ook wel mee eens, maar toch zou het ook wel een keer verfrissend zijn als juist een groep met schaduwfavorieten uit verschillende ploegen een keer wel overeenkomt en volle bak blijft rijden.marsman schreef: ↑22 apr 2024 10:48 Wielrenners zijn geen individuen maar rijden in een team en groep waar iedereen eigen belangen heeft. Dat een renner x aantal Watts kan rijden, zegt soms maar weinig als hij in een situatie zit dat er er niks meer kan of mag. Dat maakt het wielrennen prachtig. Ik vind juist dat de afgelopen jaren het wielrennen mooier is geworden tov het hyper geregisseerde wat Sky ten tonele bracht. Pogi en ook VDP zijn gewoon van een andere planeet. Dat maakte LBL bij de heren saai. Bij de dames is de koers vaak leuker om te kijken.
Campagnolo Ultra Dork
"Mathieu en Pogacar lijken misschien wel van een andere planeet", dat kan zijn maar vergeten wij hierbij niet dat hun grootste tegenstanders (op papier toch) uitgeschakeld zijn geweest of hinder door een valpartij ondervonden hebben ( stuyven, pedersen, van aert, evenepoel, roglic,..). Dit gezegd zijnde zonder iets van de waarde van hun overwinning af te willen doen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Voor mij is het (meestal) simpel: als er nog niet echt gekoerst werd op het ogenblik van de val moet je ook niet plots beginnen volle bak koersen. Als er al felle strijd bezig was mag je ( moet niet- bvb bij grote hinder voor een groot deel van het peleton) verder koersen. Als er tijdens de voorbereiding van een spurt gevallen wordt heb ik nog nooit iemand de benen stil zien houden en terecht!? Wat de valpartijen zelf betreft, het zijn een deel renners die zelf het gevaar veroorzaken. Sommigen kunnen geen platte prijs rijden maar ze willen wel overal vooraan zitten, tot in de spurt toe voor dan derstigste of zo te eindigen. En verwonderlijk genoeg, de meeste valpartijen gebeuren op tamelijk brede wegen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Dat koersen na een valpartij is ook gewoon een vicieuze cirkel. Juist daardoor wil iedereen nog meer vooraan zitten, wordt er meer gedrongen wat weer meer valpartijen geeft, wat het weer belangrijker maakt om voorin te zitten, etc.
Je kan van renners en ploegbazen niet verwachten dat ze die cirkel doorbreken, want dat is zo'n prisoners dillema waar je met concurrenten gewoon niet uitkomt.
Als er vanuit organisatie/jury nou eens gewoon heel duidelijk wordt gemaakt; na een valpartij/pech mogen achterblijvers achter
/tussen de auto's terug komen. Dat haalt veel stress weg, wat weer valpartijen scheelt.
En ja, als er al gekoerst/aangevallen wordt vóór de val/pech is het anders. Er is geen simpele oplossing zonder grijs gebied, dat besef ik terdege. Maar hoe meer jury neigt naar coulance voor achterblijvers, hoe minder er wordt gevallen, dat weet ik vrij zeker.
Je kan van renners en ploegbazen niet verwachten dat ze die cirkel doorbreken, want dat is zo'n prisoners dillema waar je met concurrenten gewoon niet uitkomt.
Als er vanuit organisatie/jury nou eens gewoon heel duidelijk wordt gemaakt; na een valpartij/pech mogen achterblijvers achter
/tussen de auto's terug komen. Dat haalt veel stress weg, wat weer valpartijen scheelt.
En ja, als er al gekoerst/aangevallen wordt vóór de val/pech is het anders. Er is geen simpele oplossing zonder grijs gebied, dat besef ik terdege. Maar hoe meer jury neigt naar coulance voor achterblijvers, hoe minder er wordt gevallen, dat weet ik vrij zeker.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13908
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja of je laat ze veilig met een auto terugkeren. Wel erachter maar een jury auto die dat veilig doet.
Opzich zijn dat best dingen die je kan bespreken.
Opzich zijn dat best dingen die je kan bespreken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heb je het plan om met de ploeg even flink gas te geven, en de concurrentie te vermoeien in een heuvelsectie. Gaan ze achter je erbij liggen, moet je ineens verplicht je benen stil houden en een deel van je wedstrijdtactiek overboord gooien?
Als het gaat om veiligheid, en/of eerlijke kansen, dan moet je een koers neutraliseren. Dat is het duidelijkste wat je vanuit wedstrijdleiding kunt doen. Maar of je dàt moet willen bij elke valpartijen (of wanneer dan wel en wanneer niet?)...
Als het gaat om veiligheid, en/of eerlijke kansen, dan moet je een koers neutraliseren. Dat is het duidelijkste wat je vanuit wedstrijdleiding kunt doen. Maar of je dàt moet willen bij elke valpartijen (of wanneer dan wel en wanneer niet?)...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Mooie fotoreeks: https://nos.nl/l/2517818
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind