Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
indecs
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 aug 2007 23:47

Gebruikersavatar indecs 25 nov 2010 18:21

Afgelopen zondag de '99 Litespeed Natchez van Kevin1978 opgehaald in het mooie Brugge. Inclusief de originele 1" Time vork.

Binnenkort gauw opbouwen met een mix van Chorus en Record 10-speed van rond 2003. Uitsluitend alu Campa onderdelen want ik wil 'm mooi klassiek laten ogen.
Chorus titanium zadelpen, Brooks Swift titanium, Cinelli Grammo titanium stuurpen, Chorus naven met DT R1.1 velgen.

Het enige wat ik nog mis zijn de originele Litespeed decals, want die had Kevin helaas verwijderd. Gelukkig nog gewoon te koop op de Litespeed site.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 25 nov 2010 21:28

charite schreef:Zo, hij is binnen..... de Icon wel te verstaan.
Maat L inclusief balhoofd, FSA en EC90SLX vork.

Gekocht bij John Knoops. Het was het stukje rijden wel waard. Mooie zaak en niet geheel onbelangrijk, leuke prijzen ;) Dit zou wel eens mijn nieuwe leverancier kunnen worden. Ik kreeg het gevoel dat niets te veel is. Nu maar eens ervaren wat de service in real live wordt.

Nu moeten we eens goed gaan denken over de afmontage....... ik heb zelf nog niet echt de keuze kunnen maken tussen Red, Dura Ace of S record.

De keuze voor de wielen staan voorlopig vast, dat blijven de Bora's. In deze context zou S record een logisch geheel worden met de wielen. Maar voel ook wel een wat voor Sram en in mindere mate Shimano.

Zadel witte SLR.
Blijft over stuurpen, stuur en zadel pen. Vork is Easton, zou logisch zijn om de rest ook van Easton te nemen. Als het maar zwart is en zo licht mogelijk.

Zadel is wit, stuurlint derhalve ook wit.

Ergo, bijna klaar besef ik me ineens ;)
Vanavond eens foto's gaan maken.

Groet,

Peter


Nou, ik stel me bij leuke prijzen toch iets heel anders voor. Het is met voorsprong de duurste zaak in de verre omtrek. Wielsets bijvoorbeeld, die elders voor 600 euro verkocht worden, kosten daar vlot 300 euro meer.
Voor titaniumfietsen zijn het misschien "leuke" prijzen, maar ik koop er echt alleen maar iets uit de grabbelbak. Verder is het inderdaad een mooie zaak. leuk om even doorheen te kwijlen.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 25 nov 2010 23:46

@indecs Hallo veel succes met de opbouw,ikzelf ben ook bezig met de opbouw van een
tijdsgenoot n.l. een Arenberg frame uit 2000(10j oud maar nagelnieuw)ik vond de originele
decals ook niet zo mooi omdat in stuurpen,zadelpen en wielen wit en rood terugkomt was het originele geel een beetje "te" .Ik heb nu via e-bay decals besteld bij Sticky-bikes ze zijn wit en ietsje groter dan de originele .Stond de 1"Easton vork nog te koopbij Kevin1978?
Ik post ter gelegener tijd wel eens een fotootje.Grtz

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 25 nov 2010 23:57

Even een vraagje tussendoor waar jullie vast wel een antwoord op hebben:

Titanium heeft de naam all-weather-proof te zijn.

Maar kun je met een gerust hart een tita frame gebruiken om een winterfiets op te bouwen?
M.a.w. is titanium ook pekel proof ??
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 26 nov 2010 08:59

tita is pekelproof

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 26 nov 2010 20:17

Misschien al vaak besproken maar ik kan niets vinden,
wat is het verschil tussen 3Al-2.5V en 6Al-4VV titanium.

Het merk Rikulau heeft deze twee titanium types.
Grt. Zapp

Gebruikersavatar
indecs
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 aug 2007 23:47

Gebruikersavatar indecs 26 nov 2010 20:41

ZAPPerdeflap schreef: Misschien al vaak besproken maar ik kan niets vinden,
wat is het verschil tussen 3Al-2.5V en 6Al-4VV titanium.

Het merk Rikulau heeft deze twee titanium types.


6/4 Titanium is sterker, harder en stijver. Maar wel een stuk duurder voornamelijk omdat het materiaal zo lastig te bewerken is.
Vaak zie je dat ze voor uitvaleinden of brackets 6/4 titanium gebruiken vanwege de hardheid, en 3/2.5 voor de rest van de buizen om het frame comfortabel te houden.

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 26 nov 2010 21:11

Duidelijk
Thanks,
Grt. Zapp

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 nov 2010 22:03



Thanks, Zorro, proberen we het nog een keer.

Zal dan toch ook mijn titanium klassiekertje (nog met 1 inch voorvork) maar aan het forum toevertrouwen na een kleine update. Heb het gele zadel en stuurlint vervangen door zwart/wit.

De gouden ketting en bladbouten stonden prima bij het gele ensemble, maar worden weer zilver zodra de kettng versleten is.

Eigenlijk moeten die grote logo's nog van de vork. Maar durf het zelf schuren en weer spuiten nog niet aan.

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 27 nov 2010 00:56

De nieuwe Europese website van lynskey staat online.
(alleen de duitstalige versie)

http://www.lynskeyperformance.eu/de/

let op de verschillen tussen US en EU

MTB in EU is de M260 & M290 ipv M230 in de US en de 29ers in de US

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 27 nov 2010 11:22

d_jokke schreef:De nieuwe Europese website van lynskey staat online.
(alleen de duitstalige versie)

http://www.lynskeyperformance.eu/de/

let op de verschillen tussen US en EU

MTB in EU is de M260 & M290 ipv M230 in de US en de 29ers in de US


Das apart: op je MTB krijg je een "Enve (Edge) 2.0" voorvork! ;)

En Dura Ace!

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 27 nov 2010 15:08

wat echt wel raar is, is dat de Europese en Amerikaanse kaders verschillen.

BV de R230
=> Europese versie heeft een zadelpen nodig van 27,2mm
=> Amerikaanse versie heeft een zadelpen nodig van 31,6mm

uitleg vanop de europese website in het Duits:

Reduzierter Sattelstützendurchmesser
Bei den Lynskey-EU-Rahmen wurde der Sattelstützendurchmesser auf 27,2 mm reduziert. Durch den Einsatz der dünneren USE Titan Sattelstütze erzielt man mehr Fahrkomfort, denn diese ist deutlich flexibler als eine 31,6 mm Sattelstütze.


Nu ben ik wel gekl**t. Had al een Lynskey zadelpen gekocht voor in mijn bestelde R230; maar dat zal dus niet passen vermits die 31,6 is ipv 27,2 mm :-(


Heeft iemand dit al meegemaakt dat er verschillen zijn tussen dezelfde kaders die voor Europa of Amerika zijn??

F*ckers van Lynskey

Plaats reactie